خبرهای داغ:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی تاکید کرد

لزوم ارتقای فعالیت‌ ترویجی پیرامون مطالعه در آذربایجان غربی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی گفت: باید برای ارتقای فعالیت‌های ترویجی پیرامون مطالعه تلاش کنیم.
کد خبر: ۸۷۴۴۲۹۹
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، علی فیروز اظهار داشت: باید در راستای ارتقای فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی پیرامون مطالعه در آذربایجان غربی گام برداشته شود تا از این رهگذر اقشار بیشتری برای کتاب‌خوانی گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه اصول کلی حاکم بر فعالیت‌های نهاد در سال 1395 به کتابخانه‌های عمومی ارومیه ابلاغ شده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اصول در این زمینه ترویج و تبلیغ تجربه مثبت خواندن با تمرکز بر لذت خواندن و نشان دادن سودمندی آن است.

این مسؤول همچنین اصل تبدیل کتابخانه عمومی به محلی برای خواندن و ارائه خدمات مبتنی بر محوریت فضای کتابخانه، طراحی همچنین اقدام و تلاش برای ارتقای فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی حول موضوع خواندن با محور قرار دادن اولویت‌های محلی اصول دیگر را شامل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اصل معرفی سبک زندگی مطالعه‌محور همچنین اصل فعال‌سازی اعضای موجود را اصول کلی دیگری دانست که بر فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان باید مورد توجه قرار گیرد، سپس بیان داشت: کتابداران این نکات را مورد توجه قرار می‌دهند.

*لزوم تلاش برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز در کتابخانه‌ها

وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی در دو سال اخیر توانسته است تا حدی زیرساخت‌های موردنیاز برای ارائه خدمات باکیفیت را فراهم کند، بیان داشت: بنابراین در سال جاری که با عنوان سال «خواندن» نام‌گذاری شده است باید برای ارائه خدمات متنوع گام برداشت.

فیروز تلاش برای بالا بردن جذابیت‌ کتابخانه‌ها با محوریت «خواندن» به عبارت دیگر شعار سال را از جمله فعالیت‌های برنامه‌‌ای نهاد برشمرد و در ادامه یادآوری کرد: همچنین براساس سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای سال 95 اقدام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی برگزاری جلسه نقد کتاب «راز گمشده خاور» نوشته عبدالمجید نجفی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: کتاب مورد اشاره توسط عبدالمجید نجفی دارنده عنوان کتاب برتر سال 88 به رشته تحریر در آمده است.

وی به برگزاری جلسه نقد این کتاب در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه با حضور اندیشمندان، فعالان عرصه ادبیات، نویسندگان و اصحاب رسانه اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری نشست‌هایی از این دست در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تا اندازه زیادی تاثیر دارد.

*لزوم ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به صورت عملی و کاربردی در جامعه

فیروز با اشاره به ضرورت و اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه و بین اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان، اضافه کرد: نشست‌هایی از این دست مانند نقد و بررسی همچنین معرفی کتاب، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های کتابخوانی در سوق دادن مردم به سمت مطالعه تا اندازه زیادی تاثیر دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با اظهار اینکه در راستای افزایش تنوع منابع و خدمات کتابخانه‌ای در استان همچنین برای بالا بردن جذابیت کتابخانه‌ها از طرف دیگر نگهداری و فعال‌سازی اعضا قدم برداشته می‌شود، گفت: همچنین به آموزش و پژوهش نیز باید بها داد.

وی با اظهار اینکه برنامه‌های فرهنگی، خدمات جنبی و تبلیغاتی در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان‌ها نیز در کانون توجه قرار دارد، بیان داشت: برای جذب مخاطب به ویژه سوق دادن نسل جوان کشورمان به سمت کتاب‌خوانی باید خلاقیت و نوآوری نیز داشت.

فیروز فرارسیدن عید سعید قربان را مورد اشاره قرار داد و ضمن تاکید بر لزوم بهره‌برداری از معنویت نهفته در این روزها، اظهار داشت: باید در راستای تامین منابع کتاب مناسب با وقایع اسلام و انقلاب نیز گام برداشت، تا آحاد جامعه اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه پیدا کنند.

ارسال نظرات