در شرايطي كه حلب در آستانه آزادي كامل قرار گرفته امريكا براي خروج امن تروريست‌ها از اين شهر تلاش مي‌كند. وزيرخارجه روسيه پس از ديدار با همتاي امريكايي خود اعلام كرد كه مسكو آماده مذاكره با واشنگتن بر سر خروج كامل تروريست‌ها از شرق حلب است. سركردگان تروريست‌ها گفته‌اند كه از حلب خارج نمي‌شوند.
کد خبر: ۸۷۸۶۴۷۳
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج به دنبال پيشروي نيروهاي مقاومت در مناطق مختلف حلب در شمال سوريه، كشورهاي غربي و در رأس آن امريكا به تكاپو افتاده‌اند تا بتوانند تروريست‌هاي خودساخته را از اين شهر خارج كنند.
 
امريكا كه از دو ماه پيش مذاكرات با روسيه بر سر بحران سوريه را به حالت تعليق در آورده بود همزمان با پيشروي گسترده نيروهاي ارتش سوريه در شرق و جنوب حلب مذاكرات با مسكو را از سر گرفت. جان كري، وزير خارجه امريكا جمعه شب با سرگئي لاوروف همتاي روسي خود در شهر رم ايتاليا ديدار و درباره تحولات سوريه گفت‌وگو كرد.
 
به گزارش «راشاتودي»، لاوروف گفته است جان كري حين ديدار پيشنهادهايي درباره حلب همسو با مواضع روسيه ارائه كرده است. وزير خارجه روسيه گفته است، مسكو آمادگي دارد فوراً مقامات نظامي و ديپلمات‌هاي خود را به ژنو اعزام كند تا روي طرح اقدام مشترك براي حلب هم ‌راستاي پيشنهادات امريكا كار كنند. ديپلمات ارشد روسيه همچنين اعلام كرد، امريكا تا روز جمعه تمام تلاش خود را به كار گرفته بود تا مفاد طرح پيشنهادي خود را در جهت بيرون كردن نيروهاي جبهه النصره از حلب تنظيم كند.
 
جان كري نيز در اين ديدار اعلام كرد كه روسيه و امريكا در حال بررسي راه‌هاي جديد براي پايان دادن به بحران چند ساله سوريه هستند تا بتوانند انجماد ايجاد شده در روند ديپلماتيك در پرونده سوريه را از بين ببرند. كري همچنين اعلام كرد كه روند سياسي درباره سوريه هنوز زنده و پابرجاست و ايده‌ها و طرح‌هاي جديد در نشست‌هاي آتي ديپلمات‌هاي روس و امريكا بررسي خواهد شد.

تلاش امريكا براي نجات تكفيري‌ها در حلب درشرايطي است كه لاوروف پنج‌شنبه گفته بود عمليات در شرق حلب تا پاكسازي اين منطقه از وجود گروه‌هاي تروريستي ادامه خواهد يافت.
 
استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه نيز روز جمعه از تروريست‌هاي جبهه النصره خواسته بود حلب را ترك كنند. امريكا و سازمان ملل سعي دارند از شكست تروريست‌ها در حلب جلوگيري و با تقويت مجدد تكفيري‌ها براي تغيير موازنه ميداني در شهرهاي ديگر سوريه استفاده كنند.  حلب از نظر اقتصادي، سياسي و موقعيت جغرافيايي براي دولت دمشق و گروه‌هاي تروريستي مهم است.
 
حلب شاهراه ارتباطي و مواصلاتي گروه‌هاي تروريستي با تركيه است و در صورت آزادسازي كامل آن، تروريست‌ها ديگر قادر نخواهند بود به نيروهاي تازه نفس، تسليحات، مهمات و كمك‌هاي مالي دسترسي داشته باشند. آزادسازي حلب اين امكان را براي ارتش سوريه فراهم خواهد كرد تا ديگر مناطق تحت كنترل تروريست‌ها از جمله رقه و ديرالزور را آزاد كند و با تثبيت حاكميت دمشق بر بخش بزرگي از خاك سوريه در مذاكرات صلح دست بالا را داشته باشد.
  
تروريست‌ها از حلب خارج نمي‌شوند
طرح امريكا براي خروج تروريست‌ها از حلب درحالي است كه سركردگان اين گروه‌ها حاضر به خروج از شهر نيستند. به گزارش خبرگزاري رويترز، يك منبع وابسته به معارضان سوريه گفته كه فرماندهان معارضان و سركرده‎هاي تروريست‌هاي مستقر در شرق حلب، اين شهر را ترك نمي‌كنند. مقامات سوري مي‌گويند كه عناصر تروريستي و معارضان سوريه همچنان به غيرنظاميان ساكن حلب اجازه خروج از اين شهر را نمي‌دهند.
 
روسيه چند بار آتش‌بس يكجانبه‌اي را براي خروج تروريست‌ها از حلب اجرا كرد اما گروه‌هاي مسلح حاضر به خروج از اين شهر نشدند. روسيه اعلام كرده است كه تروريست‌ها بايد از حلب خارج شوند در غيراين صورت به شدت سركوب خواهند شد. از سوي ديگر، شوراي امنيت سازمان ملل نيز روز دوشنبه درباره پيش‌نويس قطعنامه‌ مشترك نيوزيلند، اسپانيا و مصر در خصوص برقراري آتش‌ بس يك هفته‌اي و قابل تمديد در حلب سوريه و اجازه ورود كمك‌هاي فوري و بشردوستانه به اين شهر رأي‌‌گيري مي‌كند. بنابر گزارش‌ها، قطعنامه مذكور شامل بندهايي درباره مبارزه با داعش، جبهه النصره و ديگر گروه‌هاي مسلحي كه شوراي امنيت آنها را «تروريستي» مي‌داند نيست. به گفته نماينده امريكا در سازمان ملل، احتمالاً روسيه اين قطعنامه را وتو خواهد كرد.
  
موگريني: آزادي حلب پايان بحران نيست
اتحاديه اروپا كه در كنار امريكا از تروريست‌ها حمايت مي‌كند از تحولات حلب و پيشروي‌هاي ارتش سوريه نگران است. فدريكا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز شنبه در اظهاراتي مداخله‌جويانه مدعي شد كه بازپس‌گيري مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در حلب توسط نظام سوريه به جنگ در اين كشور پايان نمي‌دهد. اظهارات موگريني درحالي است كه ارتش سوريه در روزهاي اخير به بزرگ‌ترين پيروزي‌هاي خود از سال 2011 ميلادي تاكنون در برابر تروريست‌ها دست يافته و موفق به آزادسازي مناطق شرقي حلب شده است و به گفته منابع نظامي سوريه، نيروهاي مقاومت براي عمليات بزرگ و سرنوشت‌ساز در جنوب حلب آماده مي‌شوند.
 
ديده بان حقوق بشر سوريه ديروز در بيانيه‌اي گزارش داد: «نيروهاي ارتش سوريه و متحدانش توانستند امروز بر منطقه طريق الباب در شرق حلب مسلط شوند و جاده فرودگاه بين‌المللي جديد حلب را امن كنند.» به گزارش پايگاه النشره، اين ديده‌بان اعلام كرد: «ارتش سوريه با تسلط بر منطقه طريق الباب، نزديك به 60 درصد از مناطق شرقي حلب را كه در تسلط معارضان سوري بود، بازپس گرفتند.»
 
منبع :  جوان
ارسال نظرات