خبرهای داغ:
حجت الاسلام یوسفی سپاه پاسداران را دستاورد انقلاب و هنر ماندگار امام راحل عنوان کرد که توانسته در طول عمر پربار انقلاب، نیروهای مکتبی و نخبگان برجسته ای را در میدان های علم و جهاد تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران نماید.
کد خبر: ۹۵۹۳۰۴۴
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

قزوین_به گزارش بسیج، با پیروزی انقلاب اسلامی سیلی از هجمه ها و جریان نفوذی انحرافی و‌ التقاطی برای مصادره انقلاب گام برداشتند و کشور را در همه زمینه های فرهنگی سیاسی نظامی و تئوری انقلاب با چالش جدی مواجهه کردند امام راحل برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب و کشور با دور اندیشی کامل فرمان تشکیل سپاه پاسداران را صادرکرد و دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ سپاه پاسداران پا به عرصه گذاشت.

 این نهاد نوپای انقلابی زمانی تشکیل شد کشور با جنگ داخلی منافقین و تجزیه طلب ها مواجه بود، نیروی مردمی که آموزش لازم را کسب نکرده بود. سپاه با عملکرد قدرتمند خویش در ایام دفاع مقدس و مسایل داخلی و با استفاده از طرفیت آموزشی و سلاح که از ارتش در اختیار گرفت اولین هسته های رزم را فرا گرفت و در کنار کمیته های انقلاب در امنیت بخشی به کشور و حفظ انقلاب سنگ تمام گذاشت تا جایی که امام مستضعفان فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود.

به مناسبت سالروز فرمان تاریخی امام امت برای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خبرگزاری بسیج گفت و گویی تفصیلی با حجت الاسلام علی یوسفی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت صاحب الامر(عج) انجام داده است که از نظر مخاطبان می گذرد.

*ضرورت تشکیل سپاه پاسداران چه بود و چرا امام خمینی (ره) بر تشکیل سپاه پاسداران اصرار داشتند؟

هر انقلابی در تاریخ به پیروزی رسیده است پس از مدتی به دلیل نداشتن یک نگهبان بیدار به انحراف کشیده شده است و تمام زحمات و جانفشانی به تاراج رفته است که نمونه بارز آن را در الجزایر و مصر به وضوح می بینیم که پس از آن همه تلاش و هزینه های مالی و جانی به راحتی انقلاب مردم به سرقت می رود و با موج سواری بدخواهان دیکتاتور دیگری را بر مردم غالب می کنند، امام خمینی(ره) با دوراندیشی و درایت سیاسی سپاه پاسداران را برای حفظ دستاوردهای انقلاب تاسیس کرد و امروز این شجره طیبه به بار نشسته است.

نقش سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی چگونه بود و چه تاثیری بر پیروزی ملت ایران داشت؟

بنی صدر و برخی لیبرال ها مخالف حضور مردم و سپاه در جنگ بودند و باور قلبی به نیروی مردمی در جنگ نداشتند، اختلافاتی که بین بنی صدر و فرماندهان سپاه در دوران ابتدایی دفاع مقدس وجود داشت در تاریخ ثبت شده است، انها معتقد بودند جنگ کلاسیک است و جز ارتش هیچ نیرویی نباید ورود کند لذا با این تفکر در سال های ابتدایی جنگ با فرماندهی کل قوا که به بنی صدر تنفیذ شده بودپیروزی موفقی در جنگ نداشتیم و کشور هم چنان در اشغال عراق بود.

با عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری شهید صیاد شیرازی حلقه وصل بین سپاه و ارتش شد و اتاق مشترک عملیات تشکیل گردید، لذا شاهکار نظامی دنیا در بیت المقدس، فتح المبین، طریق القدس و ثامن الائمه با حضور نیروی بسیح و سپاه در کنار ارتش قهرمان رقم خورد و عراق از برخی از شهرها اخراج و در داخل خاک خود زیر ضربات رزمندگان اسلام قرارگرفت.

*استعدادهای سپاه پاسداران چگونه شکل گرفت و چه نقشی در ارتقا امنیت ملی کشور داشتند؟

در جنگ تحمیلی مکتب امام راحل که برگرفته از قیام عاشورا بود نخبگانی را عرضه کرد که در تاریخ جنگ های دنیا بی سابقه هستند و طراحی های انها در دانشگاه های بزرگ جنگ دنیا تدریس می شود. حسن باقری این فرمانده دلاور و نابغه نظامی یک خبرنگار بودند و در هیچ دانشگاه نظامی درس نخوانده بود، سپهبد سلیمانی که در دنیا به عنوان نماد مبارزه با تروریسم و استکبار شناخته می شود همه این پاسداران در مکتب عاشورایی امام رشد کردند و در میدان نبرد به کسب علم و فضیلت پرداختند.

*مصداق بارز رزمندگانی که در میدان کسب علم کردند را بیان کنید.

سرداران شهید دانشمند موشکی تمام مراحل اموزش و ساخت و توسعه قدرت موشکی را ابتدا در هیچ دانشگاهی نیاموخته بودند مگر در لباس رزم و در دوران دفاع مقدس این قدرت را اموختند و بومی سازی آن را انجام دادند، شهید فخری زاده این دانشمند بی بدیل در دوران دفاع مقدس به این نیازها پی برد و در نهایت در زمینه هسته ای و دارو سازی کشور را به قدرت برتر در سطح جهانی تبدیل کردند.

*شرایط فعلی سپاه را چگونه می بینید؟

سپاه پاسداران از یک نیروی مبتدی با اعتقاد راسخ به امام امت مراحل رشد و فراگیری فنون نظامی را به خوبی طی کرد و امروز تبدیل به یک قدرت نظامی در عرصه بین الملل شده است و دست برتر را در علم و فناوری نظامی و غیر نظامی دارد. پس این نشان دهنده رشد و ارتقا این نهاد انقلابی در چشم انداز خویش است اما ما نباید به این بسنده کنیم بلکه در مسیر رشد علمی در عرصه نظامی، سیاسی، عمرانی، فرهنگی گوش به فرمان انقلاب در راستای اهداف تعرف شده حرکت کنیم و لحظه ای متوقف نشویم و هرچقدر پیشرفت کنیم باید تشنه تر گام برداریم.

*قدرت سپاه را ناشی از چه مولفه ای می دانید؟

سپاه پاسداران دارای چند مولفه قدرت است که در کنارهم یک دژ نفوذناپذیر برای انقلاب و ایران خلق کرده است، داشتن رهبری و فرمانده مقتدر دینی و اعتقاد قلبی به اسلام و ولایت فقیه سپاه را به نیروی بن بست شکن تبدیل کرده است.

قدرت ایمان و باور به جهاد و شهادت با الهام از مکتب عاشورا تیغ برنده سپاه پاسداران در برخورد با متجاوزین است. مولفه دیگر سپاه پاسداران پشتوانه مردمی است که از بطن مستضعفین برخاسته و با تفکر بسیجی به ارتش بیست میلیونی جامعه عمل پوشانده است. مولفه دیگر سپاه پاسداران قدرت علمی درون زا در عرصه های مختلف است.

*نقش سپاه پاسداران در امنیت منطقه را بیان کنید؟

 سپاه پاسداران در زمان اشغال عراق و سوریه توسط تروریست های وابسته به جبهه عبری عربی غربی در کنار مردم و دولت عراق و سوریه ایستاد و ریشه داعش را در نطفه خفه کرد، داعش پروژه غرب برای تشکیل یک اسرائیل اسلامی و تخریب وجهه ایران و اسلام بود که با هوشیاری رهبر انقلاب و‌ بازوان توانمند سپاه پاسداران توانستند از پروژه دولت جعلی داعش جلوگیری کنند و بزرگترین خطر در منطقه و دنیا را از پیش رو بردارد. این گوشه ای از امنیت بخشی سپاه پاسداران در منطقه است.

*اگر سال ۱۹۴۶ جمهوری اسلامی و انقلاب ایران به پیروزی می رسید چه اتفاقی می افتاد؟

قطعا اسرائیلی شکل نمی گرفت و مردم فلسطین مرگ، کشتار و آوارگی را تجربه نمی کردند و بسیاری از کشورهای منطقه تجزیه نمی شدند، اسرائیل هم مانند داعش با ترور و کشتار شکل گرفت و تنها ارتش تروریستی است که صاحب دولت جعلی شده است.

*در پایان سخنی با مخاطبین بفرمایید؛

انقلاب در شرایط رسیدن به قله است و هرچه توان داریم باید به کار ببریم و مسئولین اجرایی و مقننه با کار جهادی و تسهیل امر معیشت مردم را میسر سازند و در حوزه فرهنگی و تربیتی کوتاهی نکنند.

 

انتهای پیام/۱۰۰۲/

ارسال نظرات
پر بیننده ها