مسئول قرارگاه بسیج سازندگی سپاه فتح گفت: در حال حاضر علاوه بر شهرستان بویراحمد، طرح احداث دهکده های اقتصاد مقاومتی در شهرستانهای گچساران و کهگیلویه نیز در حال اجراست که حمایت دستگاه های اجرایی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد جهت راه اندازی بسیار ضروری است.
کد خبر: ۹۵۸۵۷۷۲
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج،در پنجمین نشست هیئت اندیشه ورز بسیج سازندگی سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد که در حوزه اقتصاد مقاومتی و به منظور ظرفیت شناسی دهکده اقتصاد مقاومتی امام حسن مجتبی (ع) برگزار گردید بر لزوم شناسایی ظرفیت های بالقوه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه فعالیت های اقتصاد مقاومتی تأکید شد.

سرهنگ پاسدار حسن رضایی مسئول قرارگاه بسیج سازندگی سپاه فتح با ارائه گزارشی از پیشینه تأسیس و فعالیت قرارگاه اقتصاد مقاومتی امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: این دهکده در بخش های مختلف اقتصادی از جمله پرورش کرم میلورم، تولید قارچ، تولید فنس، کشت گیاهان دارویی، علوفه دام، صیفی جات ، گلاب گیری و تولید میوه فعالیت داشته و در آینده نزدیک نیز تولید مصنوعات بتنی از جمله کارگاه بلوک زنی، نیوجرسی، دیوارهای پیش ساخته و همچنین تولید ستونهای هوشمند برای اولین در ایران در حوزه دانش بنیان را در دستور کار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر شهرستان بویراحمد، طرح احداث دهکده های اقتصاد مقاومتی در شهرستانهای گچساران و کهگیلویه نیز در حال اجراست، حمایت دستگاههای اجرایی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد جهت راه اندازی را بسیار ضروری عنوان کرد.

سرهنگ رضایی، دهکده اقتصاد مقاومتی امام حسن مجتبی (ع) را ظرفیتی بالقوه جهت آموزش و توانمند سازی طرح های اقتصاد مقاومتی و در نتیجه تزریق نیروی کار به بازار تولید عنوان کرد.

اجرای طرح احداث دهکده های اقتصاد مقاومتی در شهرستانهای گچساران و کهگیلویه

عزیزالله جعفری، استاد و پژوهشگر برتر گیاه شناسی ملی نیز در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در دهکده اقتصاد مقاومتی امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: هدف کلی دولت توسعه اقتصاد در حوزه های مختلف است وبرنامه تشکیل کارگروها تهیه و مکاتبات آن نیز صورت پذیرفته تا بتوان با توجه به ظرفیت های استان اقدام کرد و از تخصیص اعتبار به صورت پراکنده خوداری شود.

این پژوهشگر هم استانی ، تولید گیاهان دارویی، آبزی پروری، گردشگری و صنعت نفت و گاز را چهار محور اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: علاوه بر این زنجیره ارزش بلوط نیز اضافه شده است که با توجه به ظرفیت بالقوه زیستی و اکوسیستم استان می توان علاوه بر سود اقتصادی شاهد اشتغال نیروها در عرصه های مختلف بود.

دکتر جعفری با بیان اینکه کاشت گیاهان دارویی ارزش افزوده 1000 برابری را سبب خواهد شد، ادامه داد: با توجه به ظرفیت اشتغال و همچنین آسان بودن کشت گیاهان دارویی این صنعت به عنوان صنعتی پرسود شناخته می شود.

وی با بیان برخی خلاهای موجود سد راه صنایع دارویی، با مقایسه میزان درآمد کشور نسبت به برخی از کشورهای پیشتاز در این صنعت، گفت: نخستین راه جهت استفاده بهینه از صنعت گیاهان دارویی در کشور ظرفیت شناسی است به گونه ای که به جای استفاده از چراء دام در زمین های مستعد، تولید گیاهان دارویی متناسب با هر منطقه را در دستور کار قرار دهیم.

جعفری همچنین در دو مورد گیاه دارویی ضد سرطان وین بلاستین و وین کرستین صادرات یک کیلو گرم آن با ۷۰ هزار کیسه سیمان برابری میکند ایشان خاطر نشان کردند که در ایران ۱۲۵ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی وجود دارد گردش مالی دنیا در بحث گیاهان دارویی ۸ میلیارد دلار است که سهم ایران ۲ میلیون دلار میباشد.

وی  همچنین به طرح عظیم روستای تنگ سرخ در حوزه گیاهان دارویی اشاره کردند که در سال گذشته در این روستا ۶۰ میلیارد تومان سود کشاورزان آن منطقه بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج جعفری تنوع برداشت در عرصه ها و مراتع مختلف را یکی از دستاورهای ظرفیت شناسی دانست و ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته جنگ آینده جنگ فناوری است و شاهد سیطره هوش مصنوعی بر جهان خواهیم بود.

وی تلاش فناورانه را از جمله راهکارهای تحول در اقتصاد دانست و تصریح کرد: بسیج سازندگی با توجه به عرصه های مختلف فعالیت می تواند پلی بین فناوری و جامعه هدف باشد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ناحیه گچساران نیز در این نشست فلسفه ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی را منطبق بر رسالت سپاه دانست و گفت: بر اساس رسالت سپاه، در مقوله اقتصاد مقاومتی باید همه اقشار تحت پوشش قرار بگیرند.

سرهنگ ناصر صالحی هدف از این کار را الگوسازی برای قشر جوان و آماده کار، ایجاد اشتغال و کمک به مناطق محروم بیان کرد. مسئول سابق بسیج سازندگی سپاه فتح بر حمایت استانداری و دستگاههای اجرایی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و افزود: نیازمند این حمایت هستیم تا بتوانیم کمک حال دولت در عرصه های مختلف اقتصاد مقاومتی باشیم.

 

 

ارسال نظرات