خبرهای داغ:
رییس موسسه تحقیقات جمعیت وزارت علوم:

در ۳۵سال آینده درصد سالخوردگی جمعیت ایران ۳۳درصد می‌شود

رییس موسسه تحقیقات جمعیت وزارت علوم و دبیر علمی رویداد جایزه گفت: طبق گفته تحقیقات و سازمان بهداشت جهانی ایران در ۳۵سال آینده درصد سالخوردگی جمعیت ایران ۳۳درصد می‌شود. الان فقط ژاپن ۳۰درصدش سالخورده است.
کد خبر: ۹۵۸۵۶۰۷
|
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر رویداد دومین جایزه ملی جوانی جمعیت درراستای اجرای ماده ۱۹ قانون جوانی جمعیت  امروز سه‌شنبه (۲۲ اسفند)با سخنرانی شکیبا محبی تبار دبیر جایزه جوانی جمعیت، جلال غفاری، دبیر رویداد در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

محبی تبار در ابتدای صحبت‌هایش گفت: ضرورت بیست سال آتی جامعه‌مان ثروت‌آفرینی با استناد به جمعیت جوان کافی برای خلق ثروت و دانش است. سیاست گذاری‌ها و اقدامات زیادی در این راستا با تلاش‌های دولت سیزدهم صورت گرفته، اما هنوز در آغاز راه هستیم. رهبر انقلاب درباره ضرورت افزایش جمعیت سخنان راهگشایی داشتند و رئیس جمهور هم بحث ازدواج و فرزنداوری را سرلوحه همه جلساتشان دارند.

وی با تاکید بر اینکه ثروت‌آفرینی و جوانی جمعیت دو بال مهم کشور است، گفت: نیاز داریم در سطوح مردم و نخبگان تلاش زیاد بشود و این گفتمان جایگاه خود را پیدا کند. لازم است مراکز علمی دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان وارد این عرصه شوند، از جمله موارد مهم این جایزه نیز پرداختن به نقش محوری مردم است و تلاش شده در رویداد‌ها و پیش رویداد‌ها به مردمی سازی گفتمان توجه شود و تا اردیبهشت سال اتی مجموعه گروه‌های فعال مردمی شناسایی و ساماندهی شوند.

وی با درخواست از کنشگران و دغدغه‌مندان این عرصه برای حضور فعال اظهار داشت: همه با هم تلاش کنیم تا این امر مهم جایگاه خود را بین مردم و لایه‌های حاکمیتی نفوذ کند.

محمودی رییس موسسه تحقیقات جمعیت وزارت علوم و دبیر علمی رویداد جایزه گفت: علت اصلی تصویب قانون جمعیت کاهش نرخ باوروی است و همین روی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ماده ۱۹ اعطای جایزه به برترین‌ها و برگزیدگان اعم از افراد و دستگاه‌ها برای نیل به قانون در نظر گرفته شده، یکی از نکات مهمش این است که ما نیاز به تبیین ازدواج و فرزنداوری داریم و یکی از این اتفاقات می‌تواند اعطای جایزه باشد.

وی در ادامه افزود: ما تلاش کردیم دنبال معیارها، شاخص‌ها و سنجه‌هایی برویم که قابلیت اندازه گیری داشته باشند. انتخاب بهترین رسانه، خانواده، دستگاه اجرایی، مدیران و نخبگان و موسسات خصوصی در دستور کار ماست، هفت گروه تشکیل دادیم و هر گروه سه عضو دارد و بنابراین در این جایزه از این گروه‌ها و افراد تقدیر خواهد شد.

محمودی با توضیح شیوه محاسبه ارزیابی بخش‌های مختلف مثل خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، موسسات خصوصی، دستگاه‌های اجرایی، مدیران و نخبگان اظهار داشت: طبق گفته تحقیقات و سازمان بهداشت جهانی ایران در ۳۵سال آینده درصد سالخوردگی جمعیت ایران ۳۳درصد می‌شود. الان فقط ژاپن ۳۰درصدش سالخورده است، این یک اتفاق است که اگر همه ما دست به دست هم دهیم انچه اتفاق می‌افتد به نفع ما است. اگر سیاست فرزندآوری ما موفق شود باز ۲۸درصد جمعیت ما سالخورده هستند. ۳۱ میلیون سالمند در سال ۱۴۳۰ خواهیم داشت.

غفاری عضو هییت علمی دانشگاه و دبیر اجرایی نیز در صحبت‌هایی گفت: من خواهشم از خانم دکتر محبی این است که حتما رسانه برتر از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری را در بخش پایگاه‌های خبری داشته باشیم نه فقط رسانه ملی و تصویر.

وی در ادامه گفت: الان فضای سازمانی خوبی برای جایزه است، اما بخش‌های مختلف مثل مردم هم باید پای کار بیایند لطفا همت کنید تا جایزه نقش خود را به خوبی بجا بیاورد. بخش خانواده باشکوه از ان سرفصل‌هایی است که نیاز به اطلاع رسانی دارد. ما باید از ظرفیت این خانواده‌ها اطلاعات بدست بیاوریم. بخش دوم فعالین رسانه‌ای هستند که عنصر اصلی اش شاخصه فعالیت است و همین نقش را هم حوزه علم و فناوری و نخبگان و اندیشمندانش دارند.

غفاری یاداور شد: الان دستاورد‌های کشور در عرصه ناباورری ایران از مهمترین کشور‌های موفق دنیاست اوردن به میدان کار اصحاب علم و فناوری است. الان دانشگاه‌ها درگیر طراحی رویداد‌های علمی با موضوع علم و فناوری خواهد بود. جایزه یک جایزه است، اما کنارش هفت رویداد و سی رویداد حاشیه‌ای خواهد داشت.

غفاری اظهار داشت:ما امروز آغاز رویداد را داریم و این مصادفت با اولین روز ماه رمضان را با شروع دریافت اثار به فال نیک‌ میگیریم، سایت جشنواره اغاز بکار کرده و اثار و فعالیت ها ثبت می شود و فراخوان هم امروز روی سایت قرار خواهد گرفت. ما تا نیمه اردیبهشت ماه اثار را دریافت میکنیم و بعد داوری ها شروع می شود و ما هفته اخر اردیبهشت رویداد جایزه را خواهیم داشت و در هفته ملی جمعیت یک حرکت ملی و گسترده خواهیم داشت.

در بخش دوم نشست مادر شهیدان نورمحمدی مادر پنج فرزند شهید در نشست حضور پیدا کرد و بدست این مادر شهید پوستر رویداد رونمایی شد.

محمودی دبیر علمی جایزه و‌ قرارگاه جمعیت گفت: از مهمترین کارهای ما در فضای دانشگاه منهای تجدیدنظر در سرفصل های کتب دانشگاهی ، حذف سیاست های نادرست و ایجاد رشته های مختلف مرتبط و توجه به سلامت مادران است.


وی با تاکید بر اهمیت راه اندازی خوابگاه های دانشجویی که چند سالی بود ساخته و مرمت نشده بود، گفت: ماده هفت قانون الان تصریح دارد به ساخت خوابگاه و الان کلنگ ساخت هزار و هفت خوابگاه زده شده و اخیرا میزان خوابگاه ها به ۳۷۰۰خوابگاه رسیده است و‌ طبق قول وزیر هدف گذاری برای ۵۰هزار خوابگاه است.

محمودی درباره اهمیت توجه به اجاره ودیعه مسکن گفت: این ودیعه می تواند کمکی برای دانشجویان بالخص در شهرهای بزرگ باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها