آیین رونمایی از کتاب دوجلدی «به اروند رسیدیم» برگزار شد

مراسم آیین رونمایی از کتاب دوجلدی «به اروند رسیدیم» خاطرات جانباز کریم نصر اصفهانی فرمانده تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) با حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در تهران رونمایی شد.
کد خبر: ۹۵۸۴۹۹۲
|
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سردار علی محمد اکبری در حاشیه رونمایی از کتاب دوجلدی«به اروندرسیدیم» شامل مجموعه خاطرات جانباز کریم نصر اصفهانی فرمانده تیپ قمربنی هاشم علیه السلام در دوران دفاع مقدس، گفت: تیپ در عملیات های محرم، رمضان، والفجر 8 و خیبر کارنامه درخشانی دارد.

نام حاج کریم نصر با تیپ قمربنی هاشم علیه السلام عجین است

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: رزمندگان تیپ 44 قمربنی هاشم علیه السلام در محورهای صختی همچون عملیات والفجر 4، ارتفاعات خلوزه یک و دو، ارتفاعات سربه فلک کشیده کانی مانگاه، همچنین عملیات خیبر پس از عبور از هور و جزیره مجنون و جزیره رطه، تأثیر بسیار زیادی داشتند و جناح داری کردند.

وی، خاطرنشان کرد: دشمن برای اولین بار در جزیره مجنون علیه رزمندگان تیپ قمربنی هاشم علیه السلام متوسل به سلاح شیمایی شد و ما هرگز رشادت های رزمندگان این تیپ و همچنین رشادت های گردان توحید به فرماندهی سردار شهید سهراب نوروزی را فراموش نخواهیم کرد.

وی، تصریح کرد: نام حاج کریم نصر با تیپ قمربنی هاشم علیه السلام عجین است و ما در استان چهارمحال و بختیاری به محض این که نام تیپ قمربنی هاشم علیه السلام برده می شود، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد و اولین خاطره مربوط به حضور برادر عزیزم سردار کریم نصر است که با حضور فرماندهان دوره های مختلف تیپ و سرلشگر صفوی،  رونمایی از کتاب خاطرات بسیار ارزشمند این برادر عزیز در مجموعه اسناد دفاع مقدس تهران برگزار شد.

تبدیل خاطرات فرماندهان به کتاب مانع از تحریف واقعیات دفاع مقدس می شود

سردار اکبری، تبدیل خاطرات فرماندهان دفاع مقدس به کتاب را اقدامی ارزشمند دانست که مانع از تحریف واقعیات هشت سال دفاع مقدس و انتقال تجربیات به نیروهای مسلح و نسل جوان و آیندگان می شود و مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.

وی افزود: دوران دفاع مقدس جزو افتخارات 250سال گذشته ماست و اگر امروز رزمندگان ما در اجتماعات سر خود را بالامی گیرندو افتخار می کنند، به خاطر این است که نگذاشتند حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد؛ زیرا خواسته دشمنان تجزیه ایران بود و با نسل های آینده و جوانان عزیز، این امیدِ دشمنان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی همچنان ناامید خواهد شد.

در این مراسم علی‌محمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به آیین رونمایی از کتاب دوجلدی «به اروند رسیدیم» اظهار کرد: این جلسه در حقیقت آئین تکریم و تجلیل از یکی از سرآمدان، مفاخر و چهره‌های ماندگار و پیشکسوت دفاع مقدس، سردار جانباز پاسدار کریم نصر اصفهاني فرمانده قهرمان تیپ و لشکر ۴۴ قمر بنی‌هاشم (ع) سپاه در دوران دفاع مقدس است.

وی یادآور شد: در گنجینه اسنادی مرکز ۲۱ دفترچه راوی، ۱۰ گزارش عملیات، ۷۰ نوار کاست صوتی از جلسات طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌ها و ۲۹ سند نظامی از دوره مسئولیت ایشان وجود دارد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به مجموعه دوجلدی «به اروند رسیدیم» گفت: هر جلد از این کتاب بالغ‌بر پانصد صفحه در خود جای ‌داده است. صفحات هر دو جلد با اسامی و خاطرات و مجاهدت‌های ده‌ها شهید و رزمنده جان‌برکف مزین شده است. آشنایی با زندگی و خانوادۀ سردار کریم نصر اصفهانی؛ مبارزات تا پیروزی انقلاب اسلامی؛ مأموریت‌های سیستان و کردستان؛ فضای آشوب روزهای آغازین انقلاب؛ دو سال ابتدایی و بسیار حساس و پرتنش جنگ و صدها روایت ماندگار از زبان ایشان و هم‌رزمانش در این اثر خواندنی موجود است.

وی با ذکر آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خصوص لشکر 14 امام حسین (ع) گفت: در مرکز تا امروز اطلس و شناسنامه لشکر ۱۴ امام حسین (ع) چاپ شده است. نبرد لشکر ۱۴ در عملیات‌های بیت‌المقدس، محرم و کربلای پنج هم در حال انجام می‌باشد.

سردار نائینی در باره آثار تولیدی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مورد لشکر ۸ نجف بیان کرد: شناسنامه و اطلس این لشکر در شرف چاپ است. البته کتاب نبرد لشکر ۸ در عملیات محرم چاپ شده است و نبردهای لشکر ۸ در عملیات فتح‌المبین، رمضان و بیت‌المقدس و همچنین کارنامه تدارکات لشکر ۱۴ در حال پژوهش هست. همچنین شناسنامه تیپ توپخانه ۱۵ خرداد، تیپ ۲۸ زرهی صفر و تیپ ۴۰ مهندسی صاحب‌الزمان (عج) در حال انجام هست.

مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متذکر شد: یکی از آثار ارزشمند، مجموعه دوجلدی نقش استان اصفهان در کردستان به قلم سردار پرافتخار استان سردار جواد استکی است که جلد اول چاپ شده و جلد دوم در شرف چاپ می‌باشد.

وی با اظهار به این‌که در مورد استان چهارمحال و بختیاری، شناسنامه تيپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم (ع) در حال پژوهش است، بیان کرد: کتاب‌های نبرد این تیپ در عملیات‌های والفجر ۴، ۸ و ۱۰ و اطلس تیپ 44 قمربنی هاشم علیه السلام  و اطلس نقش استان چهارمحال و بختیاری در دفاع مقدس هم در شرف شروع پژوهش هستند.

رمز پیروزی در دفاع مقدس؛ اتحاد و هماهنگی میان ستاد و صف

در ادامه سردار کریم نصر اصفهانی فرمانده تیپ 44 قمر بنی‌هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که در ابتدا برای بیان خاطرات و تاریخ شفاهی خود تمایل نداشته است، گفت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و همچنین تأکید سردار صفوی بر این مهم، تصمیم گرفتم تا خاطرات خود را ثبت و ضبط نمایم.

وی رمز پیروزی در دفاع مقدس را اتحاد و هماهنگی میان ستاد و صف مطرح و بیان کرد: این دو همیشه باهم حرکت می‌کردند. هیچ‌وقت صف و ستاد از هم جدا نشده بودیم. برای مثال برادر شهید خرازی یا شهید باکری یا شهید زین‌الدین یا شهید همت در جلسه بودند و یک ساعت بعد در خط اول بودند. هر چه جلوتر می‌رفتیم معمولاً این جلسات قرارگاه‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شدند.

ثبت خاطرات شفاهی؛ درخواست فرمانده از هم‌رزمان خود

در خاتمه سرلشکر پاسدار دکتر یحیی (رحیم) صفوی دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی به ویژگی‌های شخصیت سردار کریم نصر اصفهانی پرداخت و گفت: سردار کریم نصر یک فرمانده شجاع بود و بارها زخمی شد. آقای کریم نصر اندیشه قرآنی دارند و یک محب چهارده معصوم، همراه با نبوغ و با استعداد فراوانی هستند.

وی به کتاب خاطرات سردار نصر اصفهانی اشاره کرد و گفت: کتاب «به اروند رسیدیم» بسیار کتاب ارزشمندی است. به حافظه سردار نصر تبریک می‌گویم، ایشان در این کتاب به جزئیات، به‌خوبی پرداخته و حتی اسامی را هم به‌دقت مطرح کرده است.

دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا با بیان این‌که کتاب «به اروند رسیدیم» تاکتیکی نوشته شده است، گفت: با توجه به این‌که کتاب «به اروند رسیدیم» به جزئیات اشاره دارد، بنابراین تاکتیکی است. و انصافاً خوب هم نوشته است و قلم نویسنده بی‌تأثیر نبوده است؛ مثلاً ایشان عملیات بیت‌المقدس و یا عملیات محرم را بسیار زیبا تشریح کرده است.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب بر نهضت خاطره گفت و بیان کرد: من از آقای کریم نصر و از همه عزیزانی که در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند، خواهشمندم آنچه را که در سینه‌هایمان داریم به زبان بیاوریم و برای نسل آینده ثبت نماییم.

همچنین این مراسم از خانواده شهید محمدعلی شاهمرادی فرمانده لشکر 44 قمر بنی‌هاشم (ع) تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه آیین رونمایی از کتاب دوجلدی «به اروند رسیدیم» خاطرات جانباز کریم نصر اصفهانی فرمانده تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) از عوامل این کتاب راوی، محقق و نویسنده تجلیل شد.

این آیین با حضور سرلشکر پاسدار دکتر یحیی (رحیم) صفوی دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی، سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، سردار اسماعیل کوثری، سردار زهدی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، سردار کریم نصر اصفهانی فرمانده تیپ 44 قمر بنی‌هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس، سردار اشتری فرمانده سابق نیروی انتظامی، سردار شمشیری از فرماندهان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس، سردار جواد استکی معاون عملیات قرارگاه سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس، سردار رستگار پناه از فرماندهان کردستان در دوران دفاع مقدس و سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و فرماندهان یگان‌ها و گردان‌های 14 امام حسین (ع)، 8 نجف اشرف و سپاه و تیپ 44 قمر بنی‌هاشم از استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در سالن اجتماعات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظرات