زنجان-کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به عبارتی نمایندگان منتخب،نماینده مردم از هر شهرستان هستند،گفت: اما جایگاه حقوقی که در قانون اساسی برای نمایندگان دیده شده این است که این‌ افراد، نمایندگان کل ملت ایران هستند و صرفا نماینده آن شهر و شهرستان نیستند.
کد خبر: ۹۵۸۱۷۸۹
|
۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

نمایندگان مجلس نماینده کل کشور هستند

مهدی سعیدی در گفتگو با  خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار کرد:یکی از نکات حائز اهمیت انتخاب نمایندگان مردم از هر حوزه رای گیری است.

 

وی با اشاره به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:تعداد نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفر می باشد که در برخی استان‌ها مثل تهران ۳۰ نفر نماینده و از استانی همچون زنجان ۵ نماینده وارد مجلس می‌شوند.

 

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به عبارتی نمایندگان منتخب،نماینده مردم از هر شهرستان هستند،گفت: اما جایگاه حقوقی که در قانون اساسی برای نمایندگان دیده شده این است که این‌ افراد، نمایندگان کل ملت ایران هستند و صرفا نماینده آن شهر و شهرستان نیستند.

 

وی با اشاره به اینکه در واقع انتظار بر این است که نمایندگان منتخب در تراز ملی تصمیم‌گیری کنند ،گفت:چرا که مجلس دارای جایگاه بالاییست و ساز و کار آن ریل‌گذاری برای دولت است و دولت نیز از جهتی کارگزار مجلس است.

 

سعیدی با تاکید بر اینکه آنچه که مجلس ریل‌گذاری می‌کند، دولت موظف به اجرای آن است،افزود: لذا نمایندگان در تراز ملی تصمیم‌گیری می‌کنند و بسیاری از سیاست‌های بین‌المللی ما، پیوند و پیوست ما به بسیاری از موضوعات بین‌المللی در مجلس مصوب می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با این شرایط وظیفه نماینده در  رسیدگی به مسائل استانی و شهرستانی خود خلاصه نشده و در تراز ملی برای کل کشور تصمیم‌گیری می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه البته اقتضای کار نماینده این است که نگاهی به مسائل شهرستان و استان خود نیز داشته باشد،یادآور شد: اگر در شرایطی تصمیم‌گیری به نحوی باشد که هم منافع شهرستان و هم منافع ملی مدنظر قرار بگیرد کار عاقلانه ای است اما اینکه بین این دو باید تصمیم‌گیری درست کند در صورتی که نگاه تنگ‌نظرانه نداشته باشد باید نگاه ملی را بر شهرستانی مقدم بداند چرا که اگر هر نماینده به شهرستان خود و منافع آن فکر کند عملا منافع ملی تامین نخواهد شد و مجلس کارکرد خود را از دست خواهد داد.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار