تولید نشایی گیاه دارویی آویشن در گلخانه برای اولین بار در استان اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی سرعین از تولید نشایی گیاه دارویی آویشن برای اولین بار در سطح کشور در یک واحد گلخانه‌ای این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۷۲۳۱۲
|
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

تولید نشایی گیاه دارویی آویشن در گلخانه برای اولین بار در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، رضا داوردان روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: تولید نشایی گیاه آویشن در راستای توسعه کشت زراعی گیاهان دارویی و استفاده زمانی و مکانی از سیستم گلخانه انجام شد.

وی افزود: این اقدام مبتکرانه از طریق انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره فنی و حرفه‌ای، بخش خصوصی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سرعین آغاز شده و بر اساس آن تولید کننده بخش خصوصی نسبت به تولید نشاء آویشن اقدام کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین بیان کرد: برای طی مراحل بسترسازی، کاشت، داشت و انتقال نشاء به مزرعه، کارشناسان جهاد کشاورزی با اجرای برنامه "روز مزرعه کشاورزان" در محل حضور پیدا کرده و آموزش‌های لازم را ارائه می دهند و در نهایت با اخذ آزمون، گواهی لازم از طرف اداره فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: ایجاد فرصت‌های کشت و تولید نشاء آویشن در سرعین می‌تواند به عنوان یک گام موثر در جهت توسعه صنایع مرتبط و افزایش درآمد کشاورزان در این منطقه محسوب شود.

داوردان اضافه کرد: تولید آویشن به صورت کشت نشایی در گلخانه‌ها دارای مزایای بسیاری است چرا که در این روش، کنترل انواع بیماری‌ها و آفات میسر بوده و عملکرد محصول نیز افزایش یافته و باعث افزایش بهره‌وری منابع آبی و خاک و بهبود کیفیت و استاندارد گیاه می‌شود.

وی همچنین گفت: گیاه نشایی تولید شده در این طرح و این واحد گلخانه‌ای، برای کشت در سطح ۱۰ هکتار کافی بوده و با کشت نشایی این گیاه دارویی در گلخانه ضمن استفاده از تمامی مزایای کشت نشایی امکان استفاده از طول فصل زراعی نیز فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین با اشاره به تاثیر این اقدام در توسعه صنعت گیاهان دارویی در این منطقه، ایجاد فرصت‌های اشتغال و کسب درآمد برای کشاورزان و تولید محصولات دارویی را از جمله آثار مثبت کشت نشایی آویشن در شهرستان سرعین برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل گیاه دارویی آویشن به صورت خودرو در منطقه و در کوهپایه‌های سبلان وجود دارد و با خواص طبیعی و طعم و عطر خوب، در صنایع غذایی، دارویی و عطرسازی کاربرد دارد و به علت ارزش بالای این گیاه، تقاضا برای کشت آن در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار