خبرهای داغ:

حجت‌الاسلام علی کمساری خبر داد؛ بازخوانی اندیشه امام خمینی(ره) درباره بانوان در ۱۰۰ نشست دانشجویی

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از برگزاری ۱۰۰ نشست با محوریت بازخوانی اندیشه امام خمینی(ره) پیرامون بانوان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۶۵۸۱۰
|
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج نشست خبری حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)  با موضوع برگزاری نشست دانشجویی زن به روایت سوم برگزار شد. 

حجت‌الاسلام کمساری با بیان اینکه یکی از طلایی‌ترین و کلیدی‌ترین وجوه اندیشه امام خمینی(ره) درباره نقش اجتماعی زنان در جامعه است،‌ گفت: اگر به منظومه فکری و اندیشه امام نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که چه تحول مثبتی را در حوزه زنان به وجود آورده‌اند.

وی افزود: در یک قرن گذشته زن در چنبره دو نگاه سنگین گرفتار بوده است؛ یک نگاه متحجرانه در اسلام سلفی بود که با یک نگاه سختگیرانه و محدود کننده، زن مطلوب مسلمان را زنی می‌دانست که منزوی و خانه‌نشین باشد و به بهانه حفظ حریم عفاف و حجاب و نجابت او را از هرگونه نقش‌آفرینی اجتماعی منع می‌کند. نگاه دوم نگاه لیبرال‌مآبانه بود که زن بدون قید و بند و رها از هر حدودی زن مترقی تلقی می‌شد. این دو نگاه در ظاهر با هم مخالف بودند اما نتیجه مشترک آنها، محروم کردن زن از نقش‌آفرینی اصلی او بود‌. 

حجت‌الاسلام کمساری تصریح کرد: در نزاع بین این دو جریان و آتشی که از منازعه آنها به پا خواسته بود، نگاه سومی به وجود آمد که اقدام کلیدی و طلایی امام خمینی(ره) در اینجا خود را نشان می‌دهد، چراکه این روایت، خاستگاهی دینی داشته و از بیان، قلم و زبان یک کارشناس اعلای دینی برخاسته است. در واقع امام خمینی(ره) دین را از یک محدوده به دل اجتماع آورد. در این نگاه، زن هم می‌تواند نقش و رسالت فردی و مادری خود را ایفا کند و هم جایگاه اجتماعی به او ارائه کند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما آشنا کردن نسل جدید با اندیشه امام خمینی(ره) است و اندیشه امام باید با قرائت و ادبیات صحیح و نه با یک نگاه کاریکاتوری منفعت طلبانه منتقل شود، گفت: اتفاقاتی که در سال گذشته در رابطه با زنان رخ داد و شرایط غبارآلودی که به وجود آمد، همه دغدغه‌مندان فرهنگی را به فکر برد تا چاره‌ای بیندیشند؛ در این راستا سلسله نشست‌هایی در قالب تبیین اندیشه امام بازخوانی می‌شود.   

وی ادامه داد: در این نشست‌ها به دنبال این هستیم که روایت سوم یعنی روایت امام خمینی(ره) از زن مطرح شود و به همین مناسبت ۱۰۰ نشست در صد مرکز علمی برگزار می‌شود که با رویکرد تخصصی است و در هر نشست دو استاد صاحب نظر به تبیین مسائل پرداخته و پاسخگوی سوالات جوانان خواهند بود. البته اساتید از شخصیت‌های فرهنگی بوده و سعی کرده‌ایم به دلیل نزدیکی به انتخابات مجلس، شخصیت‌های سیاسی حضور نداشته باشند.

حجت‌الاسلام کمساری گفت: از صد نشست تخصصی، ۶۰ نشست دانشجویی، ۳۰ نشست حوزوی، ۱۰ نشست نیز در پژوهشگاه و مراکز علمی برگزار می‌شود. همچنین نشست‌ها از ۱۳ دی ماه آغاز خواهد شد و تا ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و اختتامیه هم در حسینیه جماران برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه امیدواریم این نشست‌ها باعث ایجاد یک جریان اجتماعی و رسانه‌ای با محوریت بازآفرینی اندیشه حضرت امام خمینی(ره) شود، افزود: اندیشه امام به اندازه‌ای ظرفیت دارد که قابلیت به حرکت درآوردن جامعه را دارد و معتقدیم بسیاری از اتفاقات سال گذشته به دلیل آشنا نبودن نسل جوان با اندیشه‌های علماست و واقعیت جامعه آن است که دستگاه‌های فرهنگی کم کاری کردند و نتوانستند در این حوزه موفق عمل کنند. ما به دنبال روایت سوم، روایت امام از بانوان هستیم. مردم به لحاظ تاریخی دردی داشتند که درمان را در نگاه امام دیدند. 

راه‌اندازی مجمع دختران روح‌الله

حجت‌الاسلام کمساری ادامه داد: مؤسسه نشر آثار امام برنامه‌های خاصی برای بانوان دارد و مجمع دختران روح‌الله به زودی فعال خواهد شد که همه بانوان در اقشار مختلف را شامل می‌شود. همچنین اقدامات فرهنگی دیگری را نیز مدنظر داریم که به سمت کارهای فرهنگی و ترویجی است. 

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره مطرح شدن مسائل انتخاباتی در نشست‌های پیش رو گفت: انتخابات بسیار اهمیت دارد به ویژه که امام بر نقش‌آفرینی مردم در انتخابات تأکید داشتند. انتخابات اسفندماه نیز برهه حساسی از تاریخ انقلاب را رقم خواهد زد. رأی مردم نیز در راستای اندیشه امام است و در جای خود باید تبیین شود، اما در نشست‌های مرتبط با زن قصد نداریم چندان به موضوع انتخابات بپردازیم.

حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیر پژوهشی مؤسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی(ره) در ادامه این نشست گفت: در رابطه با اصل تبیین علمی اندیشه امام نواقص، ابهامات و خلأ‌هایی وجود دارد و این مؤسسه در موضوع زن در اندیشه امام خمینی(ره) برنامه علمی داشته است و بیش از ۲۰ عنوان کتاب تألیفی منتشر کرده است و در آینده هم کنگره‌های علمی در دستور کار است که برای گفتمان میان اندیشمندان نیاز بود برنامه جدی‌تری برگزار شود و با این نشست‌ها امید است، قدمی در این زمینه برداشته شود.

وی افزود: در فضایی که از سال گذشته در کشور ایجاد شد، هم فرصتی برای کاویدن حوزه زنان به وجود آمد و هم مسائلی مطرح شد که نیاز به روشنگری دارد. در دوره جدید مدیریتی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، بیشتر برنامه‌ها ترویجی بوده و بیشتر به دنبال پاسخگویی هستیم.

بررسی جایگاه بانوان در لایه نخبگانی

ابوالفضل اقبالی، دبیر اجرایی صد نشست دانشجویی نیز گفت: این نشست‌ها مقدمه ورود و انجام یکسری فعالیت‌های گفتمانی در فضا‌های علمی است. این خلأ را به صورت جدی در سطح جامعه احساس می‌کردیم؛ بنابراین نیاز بود در لایه نخبگانی نیز جایگاه زن مطرح و با ادبیات و میراث غنی امام خمینی(ره) تبیین شود. 

وی ادامه داد: صد نشست طراحی شده در قالب کرسی آزاداندیشی، مناظره‌های علمی و میزگرد در دانشگاه‌های سراسری، فرهنگیان، علوم پزشکی و آزاد اسلامی برگزار خواهد شد. در این راستا آثار سیر مطالعاتی اندیشه امام نیز در حال تهیه است که تعدادی از آثار پرمخاطب حضرت امام را انتخاب کرده و در حال بازتولید هستیم و سعی ما بر بازآفرینی اندیشه امام(ره) به منظور فهم آسانتر است.

دبیر اجرایی صد نشست دانشجویی با اشاره به تأسیس مرکز رصد گفت: این مرکز به شکل مستمر، شبهات پیرامون اندیشه حضرت امام را رصد می‌کند و در نشست‌های یادشده نیز رویکرد، پاسخگویی به ابهامات و سؤالات است.

انتهای پیام
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار