مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: روستاییان و عشایر از خرید و جابه‌جایی احشام، طیور و آبزیان فاقد مجوز قرنطینه و گواهی سلامت خودداری کنند.
کد خبر: ۹۵۶۵۱۴۴
|
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، یونس احمدی  در خصوص بیماری زبان آبی (بلوتانگ) اظهار کرد: این بیماری غیربومی و وقوع آن در بین احشام اندک است اما می‌تواند یک گله یا دام‌های یک روستا را درگیر کند.

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام افزود: این بیماری به علت عدم رعایت بهداشت دام و محیط نگهداری آن توسط دامداران و با نیش پشه و کنه انتقال می‌یابد.

 

 احمدی با بیان اینکه این بیماری در روستاهای درگیر کنترل و مدیریت شده است، گفت: در صورت ابتلای دام به این بیماری، همه‌گیری آن در گله و میان احشام سبک‌وسنگین بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

 

 وی تأکید کرد: در صورت عدم مقابله با این بیماری، اقتصاد مبتنی بر دامداری برای بهره‌برداران (دامداران) کاهش چشمگیری خواهد یافت.

 

 به گفته احمدی دام‌ها ضعیف دارای مشکل تغذیه بیشتر از سایر دام‌ها مستعد ابتلا به این بیماری بوده و معمولاً کاهش بهره‌وری گله و سقط‌جنین را به دنبال دارد.

 

 وی ادامه داد: باتوجه‌به ابتلای تعداد اندک احشام در استان به این بیماری، تشخیص آن سخت بود؛ اما با نمونه‌گیری و آزمایش‌های مرتبط توسط کارشناسان دامپزشکی استان، وجود این بیماری در این تعداد محدود اثبات و در آزمایشگاه‌های سازمان نیز تأیید شد.

 

 مدیرکل دامپزشکی ایلام اضافه کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع و افزایش این بیماری، ورود فرمانداران شهرستان‌ها به‌عنوان رؤسای شورای برنامه‌ریزی، حمایت مالی از طرح‌های مراقبت فعال (بیماری یابی) کارشناسان دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری است.

 

 وی افزود: بهره‌برداران باتوجه‌به وجود انواع بیماری‌های دام و طیور، باید آموزش‌های لازم را در خصوص بیماری‌های مختلف دام و طیور فرابگیرند تا از شیوع و همه‌گیری بیماری‌ها به‌ویژه امراض غیر شایع و یا بومی‌شدن این بیماری‌ها جلوگیری شود.

 

 احمدی تأکید کرد: یکی دیگر از عوامل شیوع بیماری‌ها عدم رعایت موضوع قرنطینه در جابه‌جایی احشام و طیور است و در این راستا باید دهیاران و اعضای شورای روستاها نسبت به جابه‌جایی احشام توسط روستائیان نظارت لازم را داشته باشند.

 

 وی توضیح داد: احتمال اینکه احشام و طیور فاقد مجوز قرنطینه که توسط روستاییان خریداری می‌شود، ناقل بیماری‌های مختلف و سرایت این امراض به دیگر دام‌های روستا باشند، وجود است.

 

 مدیرکل دامپزشکی ایلام یادآور شد: روستاییان و عشایر از خرید و جابه‌جایی احشام، طیور و آبزیان فاقد مجوز قرنطینه و گواهی سلامت خودداری کنند.

ارسال نظرات