زنجان – استاد اخلاق و حوزه با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) برترین اسوه برای انسان ها به ویژه زنان است،گفت: حجاب و پوشش سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی است که نیازمند توجه بیشتر و آسیب شناسی است.
کد خبر: ۹۵۶۳۶۷۶
|
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

حضرت فاطمه زهرا(س) برترین اسوه برای انسان ها به ویژه زنان است

اکرم علوی در گفتگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ضمن شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) بهترین الگو برای جامع اسلامی است،اظهار داشت: منش و رفتاراین بانو سرلوحه دیگر زنان مسلمان است.

وی با بیان اینکه عفت یک صفت انسانی و ملکه نفسانی و زینت باطنی است،افزود:عفت  موجب می شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان، عفیفانه و فاقد رذیلت های شهوانی باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه عفاف به عنوان یک مسئله اصلی و بنیادین و فراتر از حجاب و پوشش است،گفت: حجاب ثمره عفاف است و حضرت زهرای اطهر(س) مظهر کمالات الهی و برترین اسوه انسان ها به ویژه زنان است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه زمانی که پروردگار متعال موضوع  یا مسئله ای را قانون می کند حتما حکمتی داشته است،گفت:در بحث عفاف و حجاب یکی از حکمت های خداوند حفظ جامعه و سلامت روانی افراد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا همه افراد برای حفظ سلامتی خود الزام به استفاده از ماسک بودند و همه رعایت می کردند تا سلامتی خود و خانواده و افراد جامعه به خطر نیفتند،ادامه داد:مسئله رعایت حجاب نیز در بحث روانی و در بعد جنسی نیز همانند دوران کرونا است که نیازمند رعایت است تا سلامت جامعه به خطر نیفتند.

علوی تاکید کرد:زمانی که پروردگار متعال حد و حدود  زن و مرد را مشخص کرده است قطعا این مسئله به تفاوت های خلقت مربوط می شود، یعنی خداوند مرد را مرد و زن را زن حلق کرده است و هرکدام دارای ویژگی های منحصربه فرد خود هستند که باید در چهارچوب خود حرکت کنند و  زمانی که این اتفاق نیقتند با آسیب جدی مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد:آسیب دوم پیام های جنسی است که افراد با رفتارهای خود دارند و در جامعه انتقال می دهند چون اصل حجاب برروی سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد و اگر این موضوع رعایت نشود بی بندباری،تعرض و خیلی از مشکلات در جامعه بوجود می آید و در دین اسلام که جایگاه زنان اهمیت بسزایی دارد نوعی آسیب اجتماعی محسوب می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب، آثار و برکاتی از جمله بالا رفتن ارزش و احترام زن، آرامش روانی، پای بندی به خانواده و استحکام اجتماع دارد،افزود: نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه و تلاش برای محقق کردن این موضوع بسیار حائز اهمیت است .

وی با بیان اینکه نداشتن حجاب موجب عدم امنیت و آرامش روانی برای بانوان می شود،خاطر نشان کرد: دستورات قرآن کریم و آموزههای اسلام، انسان را به بالاترین نقطه آرامش وسلامت روان میرساند و می توان گفت حجاب مایه زینت زنان و در نتیجه آرامش برونی و درونی در زنان می شود.

 این استاد اخلاق با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت مي‏کرد و در عرصه های سياسي و اجتماعي حضور فعال داشتند،افزود: این بانوی بزرگوار حجاب را پرده‏نشيني و انزواي زنان نمي‏دانست و حال میتوان گفت حجاب محدوديت ساز نيست بلکه ايجاد مصونيت مي کند و از بين رفتن حجاب در جوامع کنوني نماد رشد و پيشرفت نيست بلکه نماد عقب ماندگي و غربزدگي کشورهاي اسلامي است.

علوی با اشاره به اینکه حریم شکنی نیز موجب احساس گناه در فرد می شود،عنوان کرد:گناه سم فطرت و سم روان و آرامش است و زمانی که  فردی گناه می کند اگر وجدان داشته باشد دچار عذاب وجدان می شود و خود این امر موجب برگشت و توبه گناهکار می شود ولی اگر براثر تکرار وجدان آسیب ببیند این گناه برای افراد تکراری می شود و گناه زندگی باطنی افراد را نابود در حالی که فرد احساس نمی کند که در این شرایط است که می گویند فرد دچار سنت استدراج شده است.

وی ادامه داد: استدراج در فرهنگ اسلامی از سنت‌های الهی است به این معنا که خداوند گناهکاران  بی‌پروا را به‌تدریج به عذاب گرفتار می‌کند یعنی هرچه بیشتر گناه می‌کنند، نعمت‌های بیشتری به آنها می‌دهد و آنها بدین سبب بیشتر دچار غرور و غفلت می‌شوند و درنتیجه عذاب سخت‌تری خواهند داشت.

علوی در پایان خاطر نشان کرد:حجاب و پوشش زنان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی است که نیازمند توجه بیشتر و آسیب شناسی است و امروز ترویج عفاف و حجاب و آشنایی جامعه با آسیب های آن مشارکت جمعی و اجتماعی را می طلبد و در اصل عفاف و حجاب نماد دینی ارزشی و ملی فرهنگ ایرانی و یک نماد انقلابی‌گری است.

 

 

ارسال نظرات