همزمان با حضور شهید گمنام درشهراهرم:

اولین بزرگداشت شهید احمد خان تنگستانی دراهرم برگزار شد

دکتر بلادی مورخ بزرگ استان بوشهر درآیین بزرگداشت شهید احمد خان تنگستانی که در قلعه کلان شهر اهرم برگزار شد گفت: تنگستان سدی دربرابر نفوذ استعمار پیر انگلیس بوده است.
کد خبر: ۹۵۶۳۵۳۶
|
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از تنگستان ،دکتر بلادی مورخ و نویسنده شهیر استان بوشهر درآیین اولین یادواره شهید احمد خان تنگستانی که همزمان با حضور شهید گمنام درشهراهرم واین مراسم بود گفت: تنگستان نگین زرین مبارزه با استعمار واستکبار است وسدی محکم دربرابر زیاده خواهی های استعمارگران بوده است ومیباشد.
دکتربلادی در ادامه ضمن تقارن زیبای این مراسم با ایام فاطمیه و همچنین حضور شهید گمنام در شهرستان تنگستان افزود:فضای معنوی تشییع پیکر مطهر شهید در شهر اثرات و برکات ویژه‌ای خواهد داشت؛ بی شک ورود شهدا، مایه برکت برای نظام و باعث وحدت و همدلی در شهرستان می باشد.
دکتر بلادی در پایان سخنان خود به تشریح نحوه مبارزه و شهادت شهید احمد خان تنگستانی پرداخت وگفت:۹ دسامبر ۱۸۵۶ میلادی (۱۸ آذر ۱۲۳۵ شمسی) در پی اختلاف ایران و انگلیس بر سر مسئله هرات، انگلستان به خارگ و سپس بوشهر حمله کرد. در این حمله که با ۴۰ ناو جنگی و بیش از ۸۰۰۰نیروی نظامی هندی و انگلیسی صورت گرفت، سرهنگ باقرخان تنگستانی به همراه فرزند رشیدش احمدخان تنگستانی و شیخ حسین دموخ (عموی شیخ حسین چاهکوتاهی) با ۴۰۰ تفنگچی از دالکی و اهرم و چاهکوتاه به بوشهر آمدند. مجاهدین تنگستانی در ساحل ریشهر (محل پارک ریشهر کنونی) موضع گرفته و با قوای دریایی مجهز انگلیسی‌ها درگیر شدند.
در این نبرد نابرابر علیرغم تفاوت معنی دار تعداد افراد و سلاح‌های طرفین، هیچ تنگستانی‌ای سلاح به زمین نیانداخت و به اسارت دشمن در نیامد. آن‌ها تا گلوله داشتند با تفنگ می‌جنگیدند و پس از پایان فشنگ‌هایشان با کارد و شمشیر آبدیده به متجاوزان انگلیسی هجوم می‌بردند.
تنگستانی ها توانستند با ترفندهای نظامی و شجاعت مثال زدنیشان در حالی که کار به جنگ تن به تن کشیده شده بود ۷۴۹ نفر از نیروهای متجاوز انگلیسی از جمله ۵۰ افسر عالی رتبه و ۴ فرمانده انگلیسی را به هلاکت برسانند. در این نبرد نابرابر احمد خان تنگستانی نیز به همراه ۷۲ تن از خاندان تنگستانی و ۶۰نفر از سپاه باقرخان به شهادت رسیدند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام پهلو زاده امام جمعه شهر اهرم نیز رشادت ودلاورمردی را از نشانه های بارز مردم تنگستان برشمرد و گفت: تنگستان همیشه ودرهمه حال تکلیف خود را برای دفاع از کیان این مرزوبوم چه در دوران مشروطیت،چه دوران دفاع مقدس و چه در دفاع از حریم اهلبیت ادا کرده است .
در ادامه دکتر غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان درمجلس شورای اسلامی نیز که به عنوان مهمان این برنامه بود گفت: تنگستان با داشتن مبارزان،علما وشهدای شجاعی که در طول تاریخ معاصر تقدیم میهن عزیزمان کرده اند می بایست الگوی جوانان ومردمان این سرزمین قرارگیرد.
این برنامه همزمان با تشییع شهید گمنام وپخش از شبکه استانی بوشهر و شبکه سراسری دو در قلعه تاریخی کلات که نماد ایستادگی در برابر استعمار پیر انگلیس می باشدبه همت شهرداری،شورای اسلامی شهر اهرم وستاد استقبال از شهید گمنام وباحضور مسولین،خانواده معظم شهدا وآحاد مردم تنگستان برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار