رویداد رسانه‌ای حریر با شعار «زن، خانواده، رسانه؛ از هنجار تا ارزش» برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۶۲۱۰۲
|
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، امروز رویداد رسانه‌ای حریر با شعار «زن، خانواده، رسانه؛ از هنجار تا ارزش» برگزار شد.

این رویداد رسانه‌ای با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، عاطفه خادمی، مشاور امور بانوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در مجموعه فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد.

این رویداد که به همت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، فرهنگستان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران برپا شده بود، در چهار میز تخصصی «جنسیت، نظریه، رسانه» با مدیریت دکتر فریبا علاسوند، «تصویر خانواده ایرانی؛ از واقعیت تا مجاز» با مدیریت دکتر سهیلا صادقی فسائی، «اندام واره، خانواده، آرامش، خوشبختی» با مدیریت دکتر رضا پورحسین و «سینما؛ تصویر جامعه فردا» با مدیریت دکتر مجید شاه‌حسینی برگزار شد.
خزعلی: اصحاب رسانه فضای مجازی را غنیمت شمرند
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این مراسم اظهار کرد: لازم است رسانه‌ها رویکرد خود را اصلاح کرده و بیش از پیش به داشته‌ها و میراث ناملموس بپردازند؛ رسانه باید به ارزش‌ها پرداخته و آن‌ها را به نسل بعد نیز منتقل کنند.

وی با ابراز تأسف از شکاف بین نسلی ایجادشده عنوان کرد: به خطر افتادن بنیان خانواده از سویی بستگی به رسانه، فضای مجازی دارد که باعث بسیاری از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده و بخش دیگر مربوط به محتوایی است که در این بستر‌ها نشر پیدا می‌کند.

خزعلی اضافه کرد: فضای مجازی و بستر‌های مرتبط با آن می‌تواند ابزار خوبی باشد و از آن برای مبارزه با ضد ارزش‌ها استفاده کرد؛ اما از سویی هم می‌تواند بستر ترویج محتوا‌های نامناسب، تحقیرآمیز، خشونت، بی‌بند و باری و جابه‌جایی ارزش‌ها، انزواطلبی، افزایش جرائم و بزهکاری‌ها که همه تحت‌تأثیر برخی از فیلم‌ها، بازی‌های رایانه‌ای هستند، بشود.
وی گفت: رسانه می‌تواند ابزار قدرتمندی برای سقوط و یا تعالی باشد؛ این وظیفه اصحاب رسانه است که فضای مجازی را فرصت بداند و برای ترویج ارزش‌ها و خوبی‌ها تلاش کند.

باید در عرصه فرهنگ‌وهنر جریان‌سازی صورت گیرد

در بخش دیگری از این رویداد محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در زمینه محتوای سینمایی کشور تا نقطه مطلوب فاصله داریم؛ اما تلاش می‌کنیم و کار‌هایی که برای جلوگیری از ابتذال محتوایی سینما به ویژه در حوزه زن و خانواده لازم است را انجام می‌دهیم.



وی گفت: باید در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر جریان‌سازی صورت گیرد؛ البته این جریان‌سازی با بگیر و ببند ایجاد نخواهد شد؛ بلکه لازم است برای تحقق جریان‌سازی مزاج فرهنگی اصلاح شود.
عاطفه خادمی، مشاور امور بانوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این رویداد عنوان کرد: نیاز است بار دیگر تصویر زن و خانواده در رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای بازنمایی شود؛ و رویداد رسانه‌ای حریر در همین راستا برگزار شد.

وی ادامه داد: برای این بازنمایی لازم است در گام اول چالش‌های نظری در عرصه زنان بررسی شود.

در حاشیه این مراسم کتاب عکس خانواده با شکوه ایرانی با موضوع «سبک زندگی شاد خانواده ایرانی- اسلامی» رونمایی شد. این کتاب در ۲۲۰ صفحه و توسط ۸۰۰ نفر از عکاسان توسط انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان و بخشی از نهاد‌های فرهنگی منتشر شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار