خبرهای داغ:
گروه جهادی خادمین شهدا با فراخوانی مسئولان شهری، اقدامات جهادی چشمگیری در رفع محرومیت زدایی مناطق محروم شهرستان لردگان به انجام رساندند.
کد خبر: ۹۵۵۸۱۲۴
|
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ سرهنگ عباس رحیمی جهادگر با تجربه ۵۲ ساله‌ای که وقت و فکر خود را صرف ارتقای بهداشت روستاییان و صرف ارتقای بهداشت دام روستاییان کرد، وی با تاسیس مرکز «نفس» (نجات فرزندان سقط)، با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری با هدف فرهنگسازی و آموزش در راستای جلوگیری از سقط جنین، گام بلندی در اجرای این امر خداپسندانه برداشته است.

در ادامه این خبر، مصاحبه مرا با این جهادگر پرتلاش و خستگی ناپذیر بخوانید:

احیای نقس، پیشگیری از سقط‌ های عمدی گامی در فرزند آورری

 

سرهنگ عباس رحیمی مسئول گروه جهادی خادمین شهدا گفت: در گذشته مسئول معاونت اردوی سپاه استان چهارمحال و بختیاری بودم، از آنجا نسبت به گروه‌های خادمین شهدا شناخت پیدا کردم و فعالیت مخلصانه آنان در زمینه اعزام خادم به مناطق عملیاتی و هم اجرای برنامه‌های خدمات رسانی و فرهنگی به مناطق محروم از سال ۱۳۸۱، بنده را بسیار تحت تاثیر قرار داد؛ لذا بعد از آنکه فرمانده سپاه لردگان شدم، در سال ۱۳۹۴، فعالیت گروه جهادی را با گروه فعلی خادمین شهدا و با کسانی که قبلاً آشنا بودم و با تلفیقی از بسیجیان جامعه پزشکی تقویت و هدفمند ساختم و مکان ثابتی در گلزار شهدای شهرستان لردگان تعبیه کردیم.

محرومیت زدایی، هدف اصلی تشکیل گروه خادمین شهدا

با بررسی منطقه لردگان با حدود ۱۶۰ روستای کم برخوردار، به فکر تقویت این گروه‌ها افتادم تا با تعامل با شبکه بهداشت و بسیج سازندگی ناحیه سعی در محرومیت زدایی این روستاها داشته باشم.

 

احیای نقس، پیشگیری از سقط‌ های عمدی گامی در فرزند آورری


اعزام کاروان های راهیان نور تا تاسیس گروه جهادی خادمین شهدا

نام خادمین شهدا، آغاز به کار این گروه با ساماندهی و اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس و در ادامه برگزاری یادواره شهدا همراه شده بود به همین دلیل، گروه به «خادمین شهدا» نام گرفت.

احیای نفس

گروه پزشکی ما متشکل از کادری مجرب و زبده از حوزه بهداشت و درمان شهرستان با همکاری کانون بسیج جامعه پزشکی در شهرستان لردگان، مجموعه‌ای به نام «نفس» با هدف شناسایی و پیشگیری از سقط‌ های عمدی در راستای اجرای برنامه‌های فرزندآوری و جوانی جمعیت راه‌اندازی کرد.


احیای نقس، پیشگیری از سقط‌ های عمدی گامی در فرزند آورری

رشد قابل توجه جمعیت عشایری

روند فعالیت مجموعه نفس با تعامل ارگان های دیگر همراه شد، بدین ترتیب که از طریق شبکه بهداشت و یا دادگستری در جریان اقدام به سقط جنین افراد قرار گرفته، سپس با اقدامات روانشناختی و پزشکی، در ادامه روند بررسی پرونده‌ خانواده‌ها، آنان را با کمک مراکز وابسته به سپاه استان به کمیته امداد امام خمینی ارجاع داده و تحت حمایت کامل و پشتیبانی قرار می‌دهیم. در حال حاضر طبق آمار مرکز بهداشت استان، متوسط رشد جمعیت در مناطق روستایی و بین عشایر ۴.۲ درصد که رقم بالایی است که نتیجه زحمات گروه جهادی در مرکز نفس را نشان می دهد.

بسیج خدمت رسانی

تصمیم بر این شد تا از مسئولین شهری کمک بگیریم و به همین منظور جلسه‌ای را در فرمانداری با مسئولین شهری تشکیل داده و جزئیات اجرای برنامه و هدف خود را عنوان و سپس با اعلام آمادگی مسئولین، تقسیم کار کرده و آنها پای کار آمدند. مسئولین پیش‌تر با فعالیت‌های گروه‌های جهادی سپاه آشنا بودند، از شبکه بهداشت و سلامت، دامپزشکی، آموزش و پرورش، بخشداری‌ها، اداره آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و... هستند که پابه‌پای جهادگران در مناطق محروم شهرستان لردگان ایثار می‌کنند. پای کار آمده و بسیار همکاری کردند. امام جمعه لردگان، نیز با اختصاص ۱۰ اتاق در محل مصلای نماز جمعه اردکان به گروه‌های جهادی بسیج جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی، علمی و... کمک بسیاری نمود. 

احیای نقس، پیشگیری از سقط‌ های عمدی گامی در فرزند آورری

 

مشارکت در برنامه‌های فرهنگی با حضور حداکثری روستاییان

جوانان پرشور و روشنفکر عشایر روستایی که نظاره‌گر خدمات مخلصانه گروه‌های جهادی بودند، پای کار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شده و ما را در بهتر اجرا کردن اهداف گروه خادمین شهدا، یاری و نیاز به حضور متخصص را برطرف کرده و از اعضای ثابت گروه خادمان شهدا می‌شوند.
مشارکت در راهپیمایی های ایام الله و حضور در نماز جمعه به تعداد بالای ۲۰۰۰ نفر نمازگزار در شهرستان لردگان، آمار قابل توجهی از مشارکت این جوانان را به خود اختصاص داده است.

کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی

پیش از این، میزان آسیب‌های اجتماعی از نزاع‌های قومی قبیله‌ای گرفته تا وضعیت قرمز، عدم مشارکت در انتخابات در شهرستان لردگان بسیار مشهود بود. لذا همکاری و همسو شدن مسئولین دولتمرد با سپاه پاسداران، سبب کاهش میزان این آسیب‌ها شده و حتی سه دوره اخیر انتخابات اخیر سالم و بدون درگیری با مشارکت حداکثری صد درصدی برگزار شد.

احیای نقس، پیشگیری از سقط‌ های عمدی گامی در فرزند آورری


عباس رحیم مسئول گروه جهادی خادمین شهدا ادامه داد: صادرات دام و گوشت قرمز به استان‌های همجوار در پی تلاش گروه جهادی رقم خورد؛ در هر اردوی جهادی ۵۰ تا ۶۰ هزار راس دام عشایر را در مناطق کوهستانی «کوه ریگ»، «کوه قارون» و «کوه ملا زردآلو» شهرستان لردگان تحت پوشش خدمات دامپزشکی قرار دادیم در نتیجه؛ میزان رشد دام توسط عشایر روند افزایشی پیدا کرده تا حدی که گوشت تولیدی توسط عشایر این مناطق، در سایر شهرهای کشور علی الخصوص استان‌های همجوار خوزستان و چهارمحال و بختیاری نیز به مصرف می‌رسد.

اهدای پنل خورشیدی رایگان گامی در رفع مشکل کمبود برق

مشکل ۳۲ هزار نفر عشایر این مناطق، فقط دام نبود، بلکه آبشخور گوسفندان، نبود سرویس‌های بهداشتی، برق و بسیاری کمبودها که گروه جهادی خادمین شهدا را بر آن داشت تا غسالخانه مسجد و... را در این مناطق احداث کنند و در مرحله بعد مشکل نبود برق را با همکاری پتروشیمی لردگان با اهدای پنل خورشیدی رایگان به ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانواده برطرف کردیم.

احیای نقس، پیشگیری از سقط‌ های عمدی گامی در فرزند آورری

 

بعد مسافت طولانی چالش پیش رو

به دلیل فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهرستان لردگان از مرکز استان چهار محل و بختیاری و همچنین سخت بودن مسیر برخی مناطق، سرکشی مسئولان دولتی در این مناطق کم بوده، ولی مسئولان شهری پا به پای امام جمعه و فرماندار و فرمانده سپاه استان سعی در مرتفع ساختن مشکلات شهری دارند.

رحیمی افزود: با توجه به شناسایی ظرفیت‌های مالی استان، شهرستان لردگان، بسیج سازندگی سپاه و شبکه بهداشت بودجه لازم برای ادامه فعالیت در نظر گرفته شده بود، اما با بازتاب فعالیت‌ها در شبکه‌های مجازی؛ خیرین نیز به خلوص کار گروه جهادی خادمین شهدا پی برده و سهم مشارکت خود را در حمایت از این امر خداپسندانه بسیار بالا بردند. ظرفیت بالای پتروشیمی شهرستان لردگان و اهدای بسته‌های معیشتی به تعداد بالا و نیز پنل‌های خورشیدی یاریگر خادمین شهدا است.

 

تقاضای یک جهادگر از مسئولان کشوری

منطقه محروم لردگان تنها شهرستانی است که ۴ منطقه پشت‌ِکوه، بنام های «فَلارد»، «میلاس»، «مُنج» و «سردشت»، دارد که هر کدام دارای ۱۰ تا ۱۵ هزار جمعیت بسیار محروم اما مهمان نواز، مومن و معتقد، می‌باشد. لذا بنده تقاضای مساعدت بیشتر و همکاری مسئولین پای کار دولت در زمینه رفع و ریشه‌کنی فقر و محرومیت در این مناطق را دارم.



انتهای پیام/ ل. عابدینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار