زنجان-هر چه از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي می گذرد، بحث در مورد دستاوردهاي انقلاب و اهميت تبيين پيشرفت جمهوري اسلامي حياتي تر می شود.
کد خبر: ۹۵۵۵۸۶۸
|
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

امید؛ پیشران دستاوردهای انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ هر چه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد، بحث در مورد دستاورد‌های انقلاب و اهمیت تبیین پیشرفت جمهوری اسلامی حیاتی‌تر می‌شود.

انقلاب اسلامی که از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ آغاز شد، ساختار قدرت جهانی را زیر و رو کرد، به نظام سلطه پایان داد و نشان داد که نه سلطه گر است و نه تابع سلطه. پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان قدرت‌های جهانی را در حیرت فرو برد و بر صورت ستمگران سیلی نواخت که برخی از آن‌ها هنوز هم نتوانسته‎اند تعادل خود را به دست آورند. به‌همین سبب، از روی سرگردانی و حیرت، گاهی نعره سر داده، تهدید به جنگ می‎کنند و گاهی از روی عجز و ناتوانی تقاضای مذاکره و سازش می‎نمایند.

تغییر بنیادین و فراگیر دو وجه اساسی و اصلی در شکل دهی به انقلاب‌ها می‌باشند. مهمترین و اولین دستاورد انقلاب، استقلال سیاسی، رهایی از وابستگی و تشکیل نظام اسلامی است. در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی نیز دستاورد‌ها بسیار گسترده و غیرقابل مقایسه با زمان حاکمیت طاغوت ایجاد شده است.

بى شک نگهبانى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى در وهله نخست نیازمند شناخت دستاورد‌ها و سپس آسیب شناسى و اتخاذ راهکارهاى مناسب جهت حفاظت از آن‌ها است. از این رو، جاى طرح این سؤال است که انقلاب اسلامی چه دستاورد‌هایی را به دنبال داشت؟ البته از آنجا که نوع نگرش و دیدگاه افراد و میزان آگاهیشان بر اوضاع قبل و بعد از انقلاب در پاسخگویى آنان به این سؤال نقش اساسى دارد، مناسب است پاسخ جامعی داده شود. جای یادآورى است که به دلیل فراوانى برکات انقلاب اسلامى از یک سو و محدودیت این یادداشت از سوى دیگر، آنچه ارائه مى گردد، تنها بخشى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى است. بى شک پرداختن به تمامى آن‌ها و بحث در ابعاد مختلف هر یک، مجالهاى دیگر را مى طلبد که باید از سوى صاحبان قلم پى گرفته شود.

هم اکنون عدالت عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشت و درمان و... ظهور پیدا کرده است. دوران پیش از انقلاب سال ۵۷ بیشتر هم و غم حکومت پهلوی به مدرنیزه کردن دروغین و ایجاد ساختار‌های بروکراتیک در کشور اختصاص داشت. به بیان دیگر توسعه‌ای که پهلوی‌ها به آن مبادرت می‌کردند بیشتر از آن که به پیشرفت نظر داشته باشد به واردات لوازمات مصرفی، عدم تولید بومی، وابستگی شدید به غرب در تمامی ابعاد، گسترش فحشا و بی بند و باری و گسترش فاصله طبقاتی بود. پهلوی‌ها آگاهانه کوشیدند پایگاه‌های قدرت‌های محلی و قدرت‌های سنتی جامعه مثل روحانیون را سست کنند و اقشاری را ایجاد کنند که برای تداوم فرهنگ مصرفی غربی خود پذیرش حکومتی خودکامه و غیرمردم سالار را داشته باشند. از جمله بارزترین جلوه‌های ضدعدالت در کارنامه رژیم منحوس پهلوی، فقدان توسعه متوازن درکشور بود.


بررسی وضعیت اقتصادی اقشار مختلف در دوره پهلوی نشان می‌دهد، جامعه ایرانی در آن دوره شدیداً از شکاف فقیر و غنی رنج می‌برده، به گونه‌ای که به جز اندکی از جمعیت کشور که از طبقه مرفه نزدیک به دربار و یا سرمایه‌سالاران دهه ۴۰ و ۵۰ به شمار می‌آمدند و بیشتر جمعیت کشور را روستانشینان، حاشیه‌نشینان و اقشار مستضعف و محروم تشکیل می‌دادند.

از همان لحظات اولیۀ پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت‌های استعماری در پی انحراف این حرکت اصیل و الهی بودند؛ حرکتی که بر پایۀ فطرت اصیل و آزادی‌خواه ملّت ایران استوار بوده و هست. کشور ما در اوایل انقلاب فرزندان طراح، برنامه‌ریز و برومندی را همچون استاد شهید مطهری، شهید چمران، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهیدان والامقام حزب جمهوری اسلامی و هزاران جوان و شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد، که اگر بودند و انقلاب اسلامی را همراهی می‌کردند، امروز کشور ما به گونۀ متمایزتری در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی می‌درخشید و این عزیزان، نقش شگفت‌انگیزی در اتحاد مردم جامعه و تشکیل و تقویت سرمایۀ اجتماعی ودستاورد‌های انقلاب شکوهمند اسلامی داشتند، البته دشمنان خونخوار به این ترور‌ها بسنده نکرد و در سال‌های اخیر تعدادی از دانشمندان هسته‌ای و نابغه-ی بی نظیر عرصه جهاد و مقاومت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و... را ترور و شهید نمودند.

دریک نگاه کلی، نظام برآمده از انقلاب اسلامی کارآمدی و توانایی حل همه مسائل خود را دارد. همانطور که ذکر شد اندک کشوری می‌توان مثل ایران مستقل ومقتدر باثبات وامنیت یافت. اینکه در ظرف چهل و چهار سالگی انقلاب، ایران در حوزه‌ها و شاخص‌های متعددی مانند علوم راهبردی، فناوری، هوا فضا، هسته‌ای، بخش پزشکی، زیرساخت‌های صنعتی و ارتباطی، سد سازی، پالایشگاه سازی، توانمندی‌ها و تجهیزات نظامی، امنیت، بهداشتی، آموزشی و ... توانسته است در جمع کشور‌های قوی و صنعتی دنیا خود را جای دهد و کسب رتبه جهانی شود، یک معنایش این است که این نظام کارآمدی خود را در عمل نشان داده است، معنای دیگر آن نیز این است که جمهوری اسلامی ظرفیت و توانمندی لازم برای حل مسائل و مشکلات دیگری که با آن‌ها مواجه است را نیز دارد.

از موضوعات مهم در این زمینه، تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاورد‌های انقلاب توسط دشمنان بوده است، به گونه‌ای که تلاش میکنند تا مردم به این جا برسند که از خود بپرسند پس چه شد آن زندگی و آرامشی ایده‌آلی که قرار بود انقلاب برایمان به ارمغان بیاورد؟ کجا رفت مبارزه با فساد و بی‌عدالتی؟ چرا هنوز هم افرادی که بر مسند کار هستند به منافع خودشان فکر می‌کنند؟ از یک‌سو با پررنگ کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تطهیر رژیم منحوس پهلوی درپی کتمان دستاورد‌های انقلاب و ایجاد حس غفلت نسبت به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر هستند. امروز ما در زیر هجوم سنگین تبلیغات رسانه‌ای دشمنان انقلاب قرار داریم. برای گذر از این گردنه سخت، همگی افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌های مرتبط بایستی آستین همت بالا بزنند و برای بی‌اثرکردن اثرات آن اهتمام بورزند.

اکنون دشمن تمام تلاشش را بر تاریخ‌سازی و تبیین اتفاقات چهل و چهار سال اخیر بر مبنای تحریف واقعیت‌ها و ارائه آمار‌های غلط و مقایسه ناصحیح از وضعیت کشور با دیگر ممالک دنیا را صرف نموده و در نتیجه، تلاش می‌کند ذهن جوانان ایرانی از واقعیت‌های صحیح تاریخی به‌سمت جعلیات ساختگی منحرف نماید، یکی دیگر از تلاش‌های مذبوحانه و گسترده دشمن استفاده بی‌پروا و لجام‌گسیخته از فضای مجازی و اجتماعی در جهت القای موارد ناصحیح به جامعه ایرانی و دل‌سردکردن مردم از انقلاب و نظام است.

در این میان، مسئله‌ی «امید» نقطه‌ی کلیدی ماجراست. هرگونه اقدامی در فضای تبلیغاتی که «ناامیدی» به‌همراه داشته باشد غلط و در جهت خواست دشمن است. موضوعی که رسانه‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند. سرمایه امید، مهم‌ترین سرمایه سیستم حکمرانی در هر جامعه است. با این تأکید که جامعه ناامید، پیشاپیش فروپاشیده است؛ بنابراین هر آنکه حرکتی در جهت توسعه امید مردم انجام دهد، حرکتی در جهت حفظ پیشرفت انقلاب اسلامی و امنیت کشور انجام داده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار