مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری در نشست خبری با اصحاب رسانه بر استفاده از سوخت پاک برای تولید برق در این شرکت خبر داد و گفت: حتی یک قطره مازوت در این شرکت استفاده نشده و برای شرایط اضطرار، از گازوئیل استفاده خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۵۰۲۹۳
|
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

مهندس حمید بادرستانی با اشاره به آغاز پدیده وارونگی هوا در ماه های پیش رو، اظهار داشت: سوخت مورد استفاده در نیروگاه برق ری گاز است و در شرایط اضطرار و پدافند غیرعامل  از گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می شود. او ادامه داد:  40 درصد از مساحت کل نیروگاه به فضای سبز اختصاص یافته که 20 درصد از حد استاندارد نیز بالاتر است و با کاشت 10 هزار اصله درخت مثمر و غیر مثمر در حفاظت از محیط زیست پیشتاز است.

بادرستانی با بیان تاریخچه تاسیس این شرکت، در سال 1356، گفت: حدود 46 سال پیش این نیروگاه  1000  مگاوات معادل 20 درصد کل کشور بوده و اکنون  میزان تولید به 80 هزار مگاوات رسیده است.

 وی با بیان اینکه این نیروگاه دارای ۲۱ واحد توربین گازی است، گفت: نیروگاه ری متنوع‌ترین نیروگاه گازی دنیا است، تجهیزات و فناوری  این نیروگاه از  پنج کشور خریداری شده است، که عمر استاندارد این دستگاه ها ۳۰ سال است اما با وجود مهندسان و متخصصان داخلی بعد از گذشت 46 سال این دستگاه ها هنوز بدون مشکل با همان شرایط زمان نصب، ۸۰۰ مگاوات ، برق شهر تهران را به میزان ۲ ساعت در شبانه روز تامین می کند. نیروگاه ری   میزان تولید برق   نسبت به سال گذشته را پنج درصد افزایش داد و بیش از ۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد.

 مدیرعامل نیروگاه برق ری، درخصوص طرح  توسعه و نوسازی نیروگاه اظهار داشت:    ۲ واحد جدید گازی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات بزودی نصب و راه اندازی خواهد شد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود میزان خروجی اضطراری نیروگاه ری در شش ماهه گذشته را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را کاهش ۴۰ درصدی عنوان کرد و گفت:   نیروگاه ری از رتبه ۱۶ به رتبه ششم ارتقاء پیدا کرده است.

 

 

 نیروگاه برق ری؛ دانشگاه تمام نیروگاه های کشور است

 

مهندس مهدی تاجیک معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه برق ری نیز گفت: همزمان با آغاز انقلاب اسلامی خیلی از شرکت ها کار را رها کردند و رفتند اما با تلاش نیروی انسانی متعهد 90 درصد از کار نگهداری و تامین قطعات این واحد توسط مهندسان داخلی صورت می گیرد همچنین ۴۵ هزار قطعه و ۱۲۵ نوع تجهیزات، سیستم های حفاظتی، کلیدهای فشارقوی، ایستگاه توربین، تحریک ژنراتور، دیسک های توربین و کارت های الکترونیکی مورد نیاز نیروگاه برق ری که فناوری آن در اختیار کشورهای خاص است، با همکاری متخصصان و شرکت های دانش بنیان داخلی تولید می شود؛ سیستم کنترل به عنوان مغز توربین گاز را بروز رسانی کردیم که میزان قابل توجهی صرفه جویی ارزی داشته و می توان گفت که این نیروگاه دانشگاه تمام نیروگاه های کشور است.

بیش از 1000 تعمیرات دوره ای نیروگاه از صفر تا ۱۰۰ توسط شرکت های داخلی با نظارت مهندسان نیروگاه انجام شد.

 

 تولید 5/1  میلیارد کیلووات ساعت برق در 6 ماه

 

مهندس محمدی  مدیر بهره‌برداری بخش تولید   نیز در سخنانی اظهار داشت: نیروگاه ری با ۲۱ واحد مشغول تولید و تزریق برق به شبکه سراسری است و کنترل ولتاژ و فرکانس   در مدت ۶ ماه نخست سال 5/1  میلیارد کیلو وات ساعت انرژی تولید شده که ۷۵ درصد تعهد سالانه را در این مدت تحقق بخشیده ایم.   

  محمدی افزود: اولویت اول و آخر سوخت مصرفی این نیروگاه گاز بوده است و در موارد اضطراری و پدافند غیر عامل برای پایداری شبکه برق سراسری طبق ضوابط گازوئیل ذخیره و مصرف می شود.

 همچنین برای رعایت شاخص های زیست محیطی فیلترهای ژنراتورها به طور مرتب تعویض می‌شود.

 

صفر تا 100 توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود

در ادامه دکتر بلوکات معاون  تعمیرات و نگهداری نیروگاه برق ری  گفت: صفر تا صد تعمیرات همچنان توسط پرسنل داخلی نسل  سوم و چهارم انجام می‌شود.

امسال  سال پر حادثه و سختی از لحاظ پیک و تعداد دفعات استارت  بود   و ۱۰۹ درصد افزایش استارت نسبت به پارسال داشتیم. پارسال 357 بار استارت شد اما امسال 734 بار استارت شدیم واحد چهار آسیب دید که در کوتاه ترین مدت زمان استاندارد به مدار برگرداندیم و واحد 3 نیز با تلاش پرسنل متعهد در پیک شبکه برگرداندیم دو بار هم واحد 10 در ناحیه دیزل آسیب دید که در کمترین زمان وارد شبکه تولید کردیم واحد 29 هم که باید تعطیل می شد کار ساخت کولرهای توربین در داخل شرکت انجام شد.

    میزان خروجی ما امسال ۴۰ درصد کاهش داشت که در ۴ سال اخیر یک رکورد به به شمار می آید. همچنین ۶ مورد تعمیرات اساسی، چهار بازدید  داغ و 11 اتاق احتراق داشته ایم که در کل ۲۵۰ مگاوات تعمیر اساسی داشتیم که در سطح نیروگاه‌های کشور   رکورد زده ایم.

 

ارسال نظرات