مسئول سازمان بسیج رسانه استان اردبیل

تصویب کاپیتولاسیون، عزای عمومی در کشور را رقم زد

مسئول سازمان بسیج رسانه استان اردبیل به تشریح جنایات پهلوی در حق ملت ایران پرداخت و گفت: تصویب کاپیتولاسیون در دوران رژیم پهلوی ،بزرگترین عزای عمومی سیاسی و اجتماعی را در کشور را رقم زد.
کد خبر: ۹۵۴۹۹۵۷
|
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

تصویب کاپیتولاسیون، عزای عمومی در کشور را رقم زد
اسلام پیله‌ور ملکی در گفتگو با  خبرگزاری بسیج ، خیانت های رژیم پهلوی در حق ملت ایران را ادآور شد و گفت: رژیم پهلوی با زمینه سازی ورود دشمنان اسلام به ویژه آمریکا به ایران رهگشای آغاز جنایات آمریکا در سرزمین های اسلامی بود.

کاپیتولاسیون خدشه بر استقلال و ضربه بر حاکمیت قضایی ایران و ناقض اصل ۷۱ متمم قانون اساسی مشروطه بود که «دیوان عدالت و محاکم عدلیه را مرجع تظلمات عمومی» دانسته‌است. 

با گذشت چند ماه از تصویب لایحه کاپیتولاسیون در ایران سوء استفاده از آن آغاز شد.  هتک حیثیت نوامیس مردم، توهین و بدزبانی مستشاران نظامی آمریکا به امیران ارتش شاهنشاهی و حتی کتک‌خوردن افسر شهربانی از مستشار نظامیِ مست آمریکایی به علت جلب وی به کلانتری به جرم تصادف با کارگر ساختمانی، از پیامدهای تصویب این لایحه بود. جرم و جنایت امریکایی‌ها به اندازه‌ای زیاد بود که در سال ۱۳۴۸ فرمانده وقت مستشاران نظامی آمریکا، ژنرال تویچل، از مقامات سفارت آمریکا خواست تا برای رسیدگی به تخلفات فزاینده نظامیان آمریکایی در ایران، شعبه‌ای از دادگاه نظامی آمریکا در ایران تأسیس شود.

 پس از تصویب لایحه، حضور امریکایی‌ها در ایران افزایش یافت و به دنبال آن نفوذ فرهنگ غربی آثار خود را در همه شئون اجتماعی ظاهر کرد و گزارش‌هایی مربوط به شرارت، میخواری و خشونتِ امریکایی‌ها در مطبوعات درج شد.

 

از سوی دیگر، احیای کاپیتولاسیون سبب افزایش خشم و نفرت مردم از رژیم پهلوی به‌ویژه احیاگران آن در آن مقطع و در درازمدت شد. 

 امریکایی‌ها نیز به‌طور فزاینده‌ای هدف عملیات شناسایی و حمله قرار گرفتند. تنها میان سال‌های ۱۹۷۱–۱۹۷۵م/ ۱۳۴۹–۱۳۵۳ش ۳۱ مورد بمب‌گذاری و تهدید به انفجار بمب، علیه تأسیسات و سازمان‌های آمریکایی در ایران انجام شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار