انجام واکسیناسیون مستمر، بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری‌ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: اولین و مهم‌ترین هدف واکسیناسیون دام‎ها، پیشگیری از شیوع بیماری‌هاست.
کد خبر: ۹۵۴۸۷۱۲
|
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، دکتر معزی افزود: برای تحقق این هدف مطالعات گسترده ای برای اثربخشی بیشتر واکسن‎ها انجام می‌شود و ممکن است یک بیماری در یک یا تعدادی از دام‌ها مشاهده شود که امکان سرایت بیماری به سایر دام‎ها نیز وجود دارد؛ ولی با واکسیناسیون می‌توان از شیوع برخی از بیماری‎های خطرناک مانند سیاه‌زخم (شاربن)، هاری و تب برفکی جلوگیری کرد.

وی در خصوص اهمیت واکسیناسیون دام‌ها برای سلامت انسان عنوان کرد: ازآنجایی‌که این بیماری‎ها حتی می‌توانند به انسان نیز سرایت کنند و باعث مرگ‌ومیر در بین انسان‎ها ‎شوند بنابراین واکسیناسیون دام‌ها علاوه بر مقاوم‌سازی جمعیت دامی، برای زندگی انسان‎ها نیز مفید خواهد بود.

دکتر معزی ادامه داد: نکته دیگر دررابطه‌با اهمیت واکسیناسیون دام‌ها، افزایش مقاومت سیستم دفاعی و ایمنی بدن دام‌هایی است که هنوز به دنیا نیامده‎اند به دلیل ایجاد ایمنی مادری بدن آن‎‎ها نیز در برابر بیماری مقاوم می‌شود.

وی تصریح کرد: دلیل دیگری که دررابطه‌با اهمیت واکسیناسیون دام مطرح می‎شود، پیشگیری از مرگ‌ومیر و ضررهای اقتصادی است؛ زیرا بسیاری از بیماری‌ها، در صورت واکسینه نشدن دام‎ها به‌سرعت منتقل می‌شوند و در نتیجه باعث مرگ‌ومیر دام‎ها به‌صورت گسترده خواهد شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان تأکید کرد: در این راستا از ابتدای سال تا کنون با تلاش پرسنل دامپزشکی در استان  بیش از 4 میلیون رأس دام سبک‌وسنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی به‌صورت رایگان واکسینه و همچنین جهت مبارزه با انگل‌های خارجی ناقل بیماری‌های دام، بیش از یک میلیون مترمربع از جایگاه نگهداری دام و حدود 180 هزار رأس دام به‌صورت رایگان سم‌پاشی شده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار