امام جمعه یزد با اشاره بر ضرورت صبر و مقاومت در برابر ظلم و ستم گفت: آمریکا سردمدار فتنه‌ها در فلسطین است.
کد خبر: ۹۵۴۸۲۲۶
|
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های نمازجمعه امروز شهر یزد با اشاره به روایتی از روایتی از امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: این روایت در واقع دلداری و همچنین چراغ راهی برای ما است؛ امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید: «ما من بلیه الا ولله فی‌ها نعمه تحیط بها؛ هیچ گرفتاری و بلایی نیست مگر آنکه نعمتی از خداوند آن را در میان گرفته است».
امام جمعه یزد ادامه داد: انسان اگر دچار یک بلایی شود، خداوند تنها از یک جهت به او فشار آورده است و جالب اینکه اگر خوب دقت کند، از همان جهت نعمتی برای او هست؛ زیرا اگر صبر کند، پاداشی از همان بلا به او می‌رسد و او از صابران خواهد بود و اگر به جهات دیگر غیر جهت بلا نیز بنگرد، می‌بیند که خداوند او را حفظ کرده و از بسیاری از گرفتاری‌های دیگر و بدتر دور داشته است.
وی افزود: نمونه بارز این روایت واقعه کربلا است برای امام حسین (ع) و یارانشان با سختی همراه بود؛ اما برای بندگان خدا با آزادی همراه بود.
امام جمعه یزد گفت: قرآن می‌گوید فان مع العسر یسرا؛ خداوند نمی‌گوید بعد از هر سختی آسانی است بلکه با هر سختی آسانی و فراوانی است؛ همراه با سختی و مشکلات، فرج و آسانی است؛ باید تحمل و صبر به خرج داده و در مقابل استکبار جهانی بایستیم تا فرج حاصل شود.
ناصری با بیان اینکه به یقین آنچه که در جدال حق با ظلم و کفر می‌ماند حق و اسلام است، تصریح کرد: خداوند در مسیر پیکار با ظلم راه را به ما نشان داده است؛ مظلومان دنیا در مقابل استکبار می‌ایستند و سختی را تحمل می‌کنند که با این سختی‌ها فرج و پیروزی است.
وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر غزه وظیفه واکنش بر دوش همه ما وجود دارد و باید خود را در ارتباط با آن مسئول بدانیم، گفت: آنچه جلوی چشم همه دنیاست، جنایت و نسل‌کشی رژیم غاصب است.
امام جمعه یزد تصریح کرد: مسئولان بعضی از کشور‌ها اعتراض داشته‌اند که چرا فلسطینی‌ها نظامی‌ها را کشته‌اند؛ این حرف خلاف واقع بوده؛ یعنی اصلاً این‌هایی که درشهرک‌هایی مورد هدف اسرائیل ساکن بوده‌اند، همه نظامی بوده‌اند. امیدوارم سران کشور‌هایی که این حرف را زده‌اند وضعیت کنونی فلسطین را ببینند که چگونه هزاران فلسطینی اعم از زنان و کودکان و غیرنظامیان در خاک و خون می‌غلتند.
وی با تأکید بر اینکه سکوت در برابر ظلم، همراهی با ستمگر است، ادامه داد: نباید کشور‌های اسلامی از ترس آمریکا سکوت اختیار کرده و یا حرف بی‌خود بزنند؛ مسأله فلسطین مسأله اول اسلام است و نباید کشور‌های اسلامی راحت از کنار این حجم از کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین عبور کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود حمایت‌های وزیر امور خارجه را مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: مظلومیت فلسطین و ظالم بودن اسرائیل مبرهن است و سردمدار فتنه‌ها و جنایاتی که در فلسطین رخ می‌دهد را آمریکا بر دوش می‌کشد؛ سفر‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه و روشنگری در کشور‌های مختلف خیلی خوب است و تاکنون چنین حمایت‌هایی از فلسطین رخ نداده بوده است.
امام جمعه یزد ادامه داد: یقین دارم اگر شهید حاج قاسم سلیمانی بود، نیرو‌هایی را از تمام کشور‌های منطقه جمع‌آوری می‌کرد و در مقابل اسرائیل می‌ایستاد.
ناصری با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری در رابطه با سازوکار پیشرفت علمی کشور عنوان کرد: بنا به فرموده‌ایشان ما برای ورود به یک فصل تازه از تحرک علمی باید خودمان را آماده کنیم؛ اگر بخواهیم کشور ما از آسیب‌های متعارف کشور‌های دنیا مصون و برکنار بماند در درجه اول، یک کار مهم، پیشرفت علمی است؛ نباید در مسأله دانش‌بنیان و زمینه‌های علمی سستی کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت نوآوری علمی عنوان کرد: مسئولان مرتبط با مسائل علمی کشور باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که سرمایه‌گذاری برای نوآوری هرچه بیشتر علمی در کشور انجام گیرد.
امام جمعه یزد با تأکید بر ضرورت فراهم‌سازی شرایط جذب نخبگان ادامه داد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری آینده روشن و‌امیدبخشی در انتظار کشور است؛ لازم است با تجربه‌های گذشته و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها زمینه رشد علمی کشور را فراهم کنیم.
وی با اشاره به خودباختگی برخی نخبگان گفت: لازم است نیروی انسانی کشور خودکم‌بینی را کنار گذاشته و با تمام توان و اراده برای پیشرفت خود و کشور تلاش کند. نباید اجازه دهیم بی‌اعتقادی به توانایی خود، یاس، بدبینی و نشناختن موقعیت‌ها بر نیروی انسانی و نخبگان کشور حاکم شود. مسئولان و دست اندر کاران در زمینه‌های مختلف به‌ویژه علمی اگر از فرصت موجود خواستن و توانستن استفاده نکنند، ظلم کرده‌اند.
ناصری با تأکید بر اینکه مسئولان باید طوری رفتار کنند که نخبگان احساس مفید بودن داشته باشند، افزود: اساتید دانشگاه، دانشجویان و همه کسانی که در راه علم کار می‌کنند باید توجه داشته باشند؛ مسئولیت سنگینی بر عهده دارند؛ ایران اسلامی باید در دنیا حرف داشته باشد؛ مستقل و آگاه باشد؛ چراکه کشورمان مملو از نیروی انسانی نخبه است.

ارسال نظرات