رئیس دانشگاه پیام‌نور سرابله گفت: دشمن به دنبال پروژه «افغان‌هراسی» در ایران است و این پروژه برای تقابل دو ملت ایران و افغانستان است.
کد خبر: ۹۵۴۶۴۲۸
|
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، زینب علی‌شیروانی رئیس دانشگاه پیام‌نور سرابله گفت: حوادث و رخدادهای داخلی و خارجی تأثیرگذار بر اوضاع افغانستان، به‌ویژه در طی چهار دهه اخیر، باعث آوارگی میلیون‌ها افغانستانی به کشورهای دیگر از جمله ایران شده است.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شعار برابری، برادری و دفاع از مستضعفین به‌ویژه مسلمانانی که گرفتار ابرقدرت‌های شرق و غرب شده‌اند طنین‌انداز شد. در همین راستا و بر پایه شعار امام خمینی که «اسلام مرز ندارد» مهاجران افغانستانی وارد ایران شدند. 

علی‌شیروانی بیان داشت: موضوع برادران افغان در ایران مسئله جدیدی نیست، ایران در همان اوائل جنگ پذیرای مهاجران افغان بوده است و حال سؤال این است چرا الان به‌عنوان یک بحران بزرگ مطرح می‌شود؟ 

وی خاطرنشان کرد: این پروژه جدیدی است که توسط یک جریان سیاسی همراه ضدانقلاب و ستون پنج دشمن کلید خورده که بعد از شکست پروژه‌های آشوب در ایران سعی دارند هر روز با ایجاد سوژه منفی در کشور تنش و چالش جدید ایجاد کنند، این پروژه افغان هراسی تقابل میان دو ملت و ایجاد چالش در سیاست خارجی و امنیتی ایران با حکومت طالبان را دارد نکته جالب اینجاست که همین‌ها قبل‌تر ماجرای حق آبه هیرمند را پیگیری می‌کردند؛ اگر این جریان به دنبال حل مشکل بود پیشترها هم باید واکنش نشان می‌داد درحالی‌که درگذشته اگر مسئله‌ای برای مهاجرین افغان در کشور به وجود می‌آمد فریاد وا آسفا سر می‌دادند و ماجرا را به موضوع نژادپرستی مرتبط و برخورد خیلی شدید بر علیه کشور خودمان داشتند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور سرابله خاطرنشان کرد: شاید خیلی از مردم ندانند که در زمان دفاع مقدس همین مهاجران افغانستانی در قالب یک تیپ رزمی با شجاعتی بی‌نظیر همدوش رزمندگان ما با بعثی‌ها می‌جنگیدند و تعداد زیادی از آنها زخمی و شهید شدند. یا در مبارزه با داعش برادران افغان با رهبری علیرضا توسلی ملقب به ابوحامد در منطقه زینبیه سوریه حاضر شدند و چه رشادت‌ها که کردند و امروز با نام تیپ فاطمیون معروف‌اند. حاج‌قاسم درباره آنها گفتند: «فاطمیون یک کوثر، یک خیر ارزشمند نه‌تنها برای مسلمانان در اینجا، بلکه برای کل جهان اسلام است. مجاهدت‌های رزمندگان فاطمیون خاک مظلومیت را از چهره افغانستانی‌ها زدود. فاطمیون منشأ تحول در جامعه ما هم شدند.» 

 

 وی تصریح کرد: در تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «خاتون و قوماندان» که روایت زندگی همسر شهید علیرضا توسلی فرمانده لشکر فاطمیون است آمده است که: «حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت دریافت نکرده‌ام. برخی از آنها جداً تأثرانگیز است، ولی از سوی دیگر، حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همهٔ افغان‌ها است.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار