اقتصاد مقاومتی راهکاری کاربردی برای تقویت تولید داخلی و کارآفرینی به شمار می‌رود و در این میان سهم فرش در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور چشمگیر است.
کد خبر: ۹۵۴۶۳۴۸
|
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در شهرستان فیروزکوه؛ 

فرش با ویژگی‌های شاخص اقتصادی خود و به ویژه با دارا بودن ارزش افزوده فراوان نقش و سهمی شایان توجه در اقتصاد مقاومتی دارد.

 

 فرش دستباف این امكان را دارد كه در موضوع اقتصاد مقاومتي و در شرایط سخت تر شدن تحریم ها به یاري اقتصاد و اشتغال دركشور بیاید و تحریم كنندگان را ناكام سازد.

 

ایجاد اشتغالزایی در هنر و صنعت فرش، یک شغل مستقیم و پایدار و یک اشتغال غیرمستقیم به دنبال دارد و موجب جلوگیری بی رویه مهاجرت روستائیان به شهرها می گردد و در نهایت با توجه به نقاط فرصت و قوت و ضعف و تهدید در عوامل داخلی و خارجی پیشنهاداتی در مورد توسعه صنعت فرش در داخل کشور و صادرات آن مدنظر است.

 

مناطق روستایی در تسریع روند تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است زیرا روستاها بیشترین سهم را در تولید دارند؛ در این راستا خبرگزاری بسیج شهرستان فیروزکوه به سراغ کارآفرینی فعال در شهرستان فیروزکوه رفته و انگیزه و هدف از بافت، فرش دستباف را جویا شد.

 

 

بسیجی ناهید خمی کارآفرین برتر فیروزکوهی اظهار کرد: فرش بافی را از دبستان آغاز کرده است و با توجه به انگیزه و علاقه به بافت فرش، از طریق مراجعه به کارگاه‌های آموزشی فرش بافی و با گذراندن دوره‌های متعدد و فراگیری آموزه‌های مناسب در عرصه فرشبافی به فعالیت خود با انگیزه بیشتری ادامه داده است.

 

 خمی افزود: از طریق خرید مواد اولیه فرش بافی ازاستان‌های دیگر با تجار و فعالان فرش، آشنایی بیشتری پیدا کردم و موفق شدم منبع درآمد مناسب و حلال برای خانواده و سایر کارآموزان عرصه فرشبافی فراهم کنم.

 

وی در ادامه به درآمد حاصل از بافت تابلو فرش‌ نسبت به هزینه تهیه مواد اولیه را ناچیز عنوان کرد و گفت: بازار فروش تابلو فرش در ایران و سایر کشورها از شرایط مناسبی برخوردار نیست و متاسفانه استقبال گرمی نیز از این هنر اصیل ایرانی صورت نمی گیرد.

 

این کارآفرین فعال فیروزکوهی اذعان کرد: در این راستا تسهیلات هم دریافت کردم و به همراه پس انداز و سودآورده ای که از قبل داشتم؛ توانستم کارگاه تولیدی فرش در منزل مسکونی خود راه اندازی کنم؛ اما برای خدمت رسانی بهتر و جلب علاقه‌مندان نیاز به حمایت و توجه بیشتر مسئولان دارم تا مساعدت و تقویت بیشتر دستگاه‌های اجرایی از تولید کنندگان داخلی در دستور کار قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه هزینه حاصل از این کارگاه خانگی می توان کمک خرج و درآمد و پشتوانه مناسبی برای تامین زندگی محسوب شود افزود: باید توجه داشت کمترین شغل خانگی را می توان سراغ داشت که این میزان سودآوری را داشته باشد.

 

 مقام برتر تعاونی استان و مسئول تعاونی فرش دستباف با اشاره به اشتغال‌زایی هزار بانوی شهری و روستایی در عرصه فرش بافی خاطر نشان کرد: با توجه به راهکارهای اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت سیاست های راه‌گشای اقتصاد مقاومتی می تواند پایه‌های تولید فرش دستباف را قوت بخشد.

 

وی با بیان اینکه طرح اقتصاد مقاومتی یکی از کاربردی ترین ابزار ایجاد اشتغال و کارآفرینی است، افزود: این طرح که از سوی مقام معظم رهبری در راستای حمایت از اقتصاد کشور مطرح شد موجب تقویت بیشتر تولیدات داخلی می شود.

 

خبرنگار بسیج/ طاهره حاجی مزدارانی

ارسال نظرات