خبرهای داغ:
مردم بلوچ که ما آنان را با اتحاد وحدت می‌شناسیم کسانی که همیشه پای نظام انقلاب ایستاده‌اند، کسانی که دشمن سعی دارد وحدت ما و آنان را برهم زند از میان همین مردم بانویی سیستانی تلاش کرده تا سنت‌های دیرینه و رو به فراموشی شهرشان را احیا کند.
کد خبر: ۹۵۴۲۱۵۳
|
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

لیسانس اقتصاد دارم و با هنر خامه دوزی و سیاه دوزی ۲۰۰۰ نفر را مشغول به کار کرده‌ام

سیستان سرزمینی با قدمت دیرینه سرزمینی با مردمانی خون گرم مهربان، مردمانی فداکار از جان گذشته، مرزبانانی که جان می‌دهند، اما خاک نه از میان این مردمان هستند، زنان و مردانی که تمام تلاش خود را می‌کنند تا به هم نوع خود به ملت خود و اقتصاد خود و کشورشان کمک کنند، کسانی که از صفر شروع می‌کنند و در این راه با ناملایماتی رو به رو هستند.

همانطور که ما و آن‌ها دوست داریم هامون احیا شود زمین تشنه سیستان سیراب؛ این بانو نیز سعی کرده است با احیا کردن هنر سنتی خامه دوزی؛ برای مردمان شهرش کار ایجاد کند این هنر را دوباره رونق دهد؛ خبرنگار بسیج این بار قدم به سرزمین سیستان گذاشته گفتگو کرده با بانوی کار آفرین و امید آفرین سیستانی:

 

فعالیت بانوان در شهر و روستا رونق گرفته است

بانوان در روستا‌ها و حتی در شهر نیمروز، زهک، زابل، فعال هستند و کارگاهی در شهر عیانی شهر ملی خامه دوزی و یک کارگاه در شهر زهک راه اندازی کرده‌ایم در این کارگاه‌ها نیرو‌ها بعد از پایان آموزش و دوره کارآموزی ما به آنان، پارچه نخ و مواد اولیه در اختیارشان قرار داده می‌شود و زیر نظر مربی خود کار می‌کنند و بعد از اتمام کار را به کارگاه تحویل داده و بعد از اتوکشی و... کار‌ها در فروشگاه زابل به فروش می‌رسد.

چند مربی دارید؟

۵ مربی دارم که کار‌ها را دریافت می‌کنند و بدست زیر گروه‌های خود می‌رسانند و بعد اتمام به دست ما می‌رسد.

 

فروش شما به چه صورت است؟

از طریق فضای مجازی و فروشگاه حضوری فروش داریم و بیشتر سفارشات را از سازمان‌ها دریافت می‌کنیم.

 

هدف شما از راه اندازی کارگاه چه بوده است؟

یکی از اهداف من در سال ۹۱ و ۹۲، باتوجه به شناخت رنگ‌ها در این حوزه و ایده‌های که داشتم، باعث شد تا فعالیت خود را از روستا‌ها شروع کنم.

این حرفه را بدون آنکه از آنان چیزی دریافت کنم با عشق شروع کردم، و همیشه با خود می‌گفتم چرا اسمی از سیستان حرفی از صنایع دستی آن نیست با این نگاه آمدم، تا اینکه گفتم، باید برای شهرستان عدیمی کاری کنم، و آمدم بر روی صنایع دستی‌ای که کلاً منسوخ شده و از بین رفته بود کار را شروع کردم.

 

تولید محتوا در فضای مجازی باعث شد تا کار را جدی‌تر ادامه دهم

کار را با افرادی که حرفه خامه دوزی را بلد بودند شروع کردم به عنوان مربی؛ در نتیجه هر کس در کلاس کار را یاد گرفت به عنوان یک مربی به همسایگان دوستان خود آموزش دهد این هنر رونق گیرد؛ در نتیجه آموزش‌ها داده می‌شد؛ اما طرح و ایده، بازار، را نداشتند.

 

کار باید جوری باشد که در همه جای دنیا شناخته شود

کار من اول با مشاوره به کارآموزان شروع شد به آنان گفتم باید جوری کار کرد که در دنیا مطرح شود؛ در نتیجه خودم آمدم و در بستر فضای مجازی شروع کردم به تولید محتوا در این حوزه بدون اینکه چیزی دریافت کنم، بدون هیچ اسمی کسی نمی‌دانست من هستم، خیلی‌ها مشتاق کار‌های من شدند؛ این‌ها باعث انگیزه من شد تا اینکه دیدم سفارش دارم کار‌ها متفاوت بود من بدنبال طرح‌های جدید بودم.

 

محصولات ما با نام هشت پر که پایه اصلی خامه دوزی است مطرح شد

من به آنان گفتم برایتان طرح، پارچه می‌آورم همه چیز زیر نظر خودم آن زمان من کارگاهی نداشتم مجبور بودم تا درب تک تک منزل آنان بروم؛ تصمیم گرفتم به آنان که کارشان بهتر است پیشنهاد همکاری بدهم اینکه کار را به آنان واگذار کنم آنان مربی من باشند، همه به آنان مراجعه کنند فقط کار را به من تحویل بدهند آنان توزیع کننده باشند این با عث شد کار ما گسترش پیدا کند، در حال حاضر در زهک زابل ما آموزش می‌دهیم؛ خوبی منطقه این بود که فعالین اجتماعی در فضای مجازی کمک رسان من بودند نمایشگاه‌ها را می‌رفتیم و در دوران کرونا که همه بیکار بودند، ما فعالیت داشتیم تلاش ما و برند محصول ما «هشت پر» که یکی از اصلی‌ترین طرح‌های خامه دوزی است کار آفرین نمونه در کشور شناخته شدم نشان اصالت دریافت کردم... در رویداد سه گام خامه دوزی سیستان رتبه نشان کشوری را دریافت کرد.

 

چه کسی از شما حمایت می‌کند حمایت میراث فرهنگی از شما به چه صورت بوده است؟

هیچ کسی از ما حمایت نمی‌کند، بخصوص طی سال‌های گذشته نگاه بسته و خود بینانه میراث فرهنگی در سال‌های گذشته خیلی به ما ضربه زد... یک اداره تعطیل بود با عوض شدن مدیر کل جدید انشا الله که با نگاه ایشان صنایع دستی استان که صنایع دستی استان مثل چاه نفت می‌ماند و می‌تواند ارز آوری داشته باشد؛ چرا که کار‌ها دارای تنوع ظرافت است را داشته باشند.

 

باید صنایع دستی و تمدن باستانی سیستان در جهان مطرح شود

مدیران گذشته میراث فرهنگی ضرر می‌رساندند به آثار باستانی و صنایع دستی، آثار باستانی و صنایع دستی سیستان در دنیا حرف برای گفتن دارد و باید شناخته شود.

 

سفارش کار به آن سوی مرز‌ها

من حتی از کانادا سفارش عمده داشتم، سفارشات ما به استرالیا، آمریکا نیز بوده است از طریق همان پیج و فضای مجازی لباس عروس به ما سفارش دادند از استرالیا و این‌ها باعث شد تا من بیشتر تلاش کنم دید من این بود، اگر بر روی طرح رنگ کار کنم مشتری اگر آن سوی دنیا باشد مرا پیدا می‌کند، ما بر روی رنگ بندی بسیار کار کردیم.

 

تولیدات شما در کشور‌های هم جوار به چه صورت عرضه می‌شود؟

عمان یکی از کشور‌هایی است که می‌شود در آن سرمایه گذاری کرد؛ چراکه خواهان سوزن دوزی ما هستند، استقبال خوبی شده است.

 

راه اندازی سایت به سه زبان برای تبلیغ کالا و فروش آن

در حال حاضر در حال طراحی یک سایت به سه زبان فارسی، لاتین، عربی هستم که از این طریق به ما سفارش دهند، بتوانیم کار‌ها را بفروش برسانیم اگر سایت راه‌اندازی شود محصولات را در آن عرضه خواهیم کرد در عمان نیز اگر بتوانم می‌خواهم شرکتی راه‌اندازی کنم چراکه با شرکت کار کنیم قطعا به نفع ما خواهد بود.

 

تا چه اندازه در این حرفه موفق بوده‌اید؟

من با هیچ شروع کردم کلی از خانواده‌ها مهاجرت کردند، وقتی می‌بینم دختران دارند از این طریق کار می‌کنند این برای من لذت بخش است که این هنر را معرفی کردم تنها هدفم خدمت به مردم بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار