سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

گردشگران «عسل سیاه» نخرند/ تولید ۲۵ کیلو عسل از هر کلنی در اردبیل

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به گردشگران و مسافران توصیه کرد تا از خرید «عسل سیاه رنگ» به نام «عسل تقلبی سبلان» پرهیز کنند.
کد خبر: ۹۵۳۹۵۸۵
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

گردشگران «عسل سیاه» نخرند/ تولید ۲۵ کیلو عسل از هر کلنی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، نوبخت اژدری در جلسه هماهنگی سرشماری از کلنی‌های زنبور عسل در اردبیل اظهار کرد: هر چند رنگ عسل به تبع تغذیه زنبور از گیاهان مختلف تغییر می‌یابد، اما بهتر است عسل ناب سبلان را با رنگ قهوه‌ای روشن خریداری کرده و به هیچ وجه عسل سیاه رنگ که ناشی از حرارت بسیار بالا و بیماری‌زا خرید نکنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان با عناوین مختلف عسل تقلبی را با کیفیت بسیار پایین به نام عسل سبلان به فروش می‌رسانند که ضرورت دارد گردشگران، مسافران و اهالی مراقبت کرده و از خرید شیره عسل پرهیز و به جای آن عسل همراه با موم را خریداری و تهیه کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه ۶۵ درصد زنبورستان‌های استان در اردبیل و شهرهای حومه دایر شده است، گفت: شهر هیر که ۹۰ درصد مردم آن مشغول زنبورداری هستند، به نام شهر عسل معروف است و کیفیت عسل تولید شده در این شهر نیز بسیار بالا است.

اژدری وجود یک هزار و ۲۰۰ نوع گیاه طبیعی و دارویی را در دامنه‌های سرسبز سبلان و دشت‌های حاصلخیز استان اردبیل یادآور شد و افزود: ۱۵ درصد گونه گیاهی نادر کشور در استان اردبیل است و اغلب زنبورداران از این گیاهان برای تغذیه زنبور و تولید عسل استفاده می‌کنند.

وی به اجرای طرح سرشماری زنبورستان‌های استان اشاره کرد و ادامه داد: از ۱۵ تا ۲۷ مهرماه این سرشماری با تلاش و همکاری مأموران مستقر در مراکز جهاد کشاورزی انجام می‌شود که انتظار می‌رود در این مدت فعالان صنعت کندو از مهاجرت خودداری کرده و در محل استقرار خود اطلاعات دقیق را در اختیار مأموران سرشماری و یا ثبت آن در سامانه مورد نظر انجام دهند.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امکانات مناسب برای ثبت اطلاعات اینترنتی فعالان صنعت کندو به همراه سایر ابزارها فراهم شده تا در مدت زمان برگزاری سرشماری مشکل خاصی به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: بر اساس پهنه‌های تعریف شده در جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، سعی بر این است تا اطلاعات زنبورداران به شکل دقیق و درست تهیه شده و امکان بهره‌گیری از این آمار و اطلاعات در ارائه خدمات مطلوب‌تر رقم بخورد.

اژدری بیان کرد: در استان اردبیل چند نژاد زنبور عسل را شاهد هستیم که امکان تولید عسل با کیفیت مطلوب و مقبولیت از سوی این نژادها فراهم شده و ما از ظرفیت هشت مرکز اصلاح نژاد زنبور عسل استفاده می‌کنیم تا بر اساس این رویه تولیدات خودمان را افزایش دهیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به طور میانگین از هر کندو و کلنی زنبور عسل ۱۷ تا ۲۵ کیلوگرم عسل با کیفیت به دست می‌آید که قطعاً متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان و رطوبت مناسب تولیدات روز به روز در حال افزایش است.

اژدری شهرت جهانی عسل سبلان را با کیفیت مناسب یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم با تدوین استاندارد اجباری در این حوزه بیش از گذشته کیفیت عسل تولید شده سبلان نمایان و آشکار شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل صادرات این محصول را به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، مالزی و عراق یادآور شد و گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۳۰۰ تن عسل از این استان با بسته‌بندی مناسب و کیفیت تولید روانه بازار مصرف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار