خبرهای داغ:
در گفتگو با بسیج عنوان شد؛

اشتغالزایی برای ۴۵ نفر با راه اندازی چند کارگاه کوچک خانگی

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: با راه اندازی چند کارگاه خیاطی و تولید نان و کلوچه برای حدود ۴۵ نفر شغل ایجاد کرده ایم.
کد خبر: ۹۵۳۸۶۹۲
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹

اشتغالزایی برای ۴۵ نفر با راه اندازی چند کارگاه کوچک خانگی

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، برای اطلاع بیشتر شما مخاطبان عزیز خبرگزاری گفتگو کرده ام با این فعال جهادی که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.

با سلام. لطفا در ابتدا کمی خود را معرفی کنید؟
مهدی خوبانی، متولد سال ۱۳۶۲ و مسئول گروه جهادی منتظران ظهورهستم. متأهل و دارای سه فرزند و دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری هستم. از سال ۱۳۹۳ وارد کار‌های جهادی شدم و در محله رسالت سابق و شهید سلیمانی فعلی زاهدان ساکن هستم.

از چه سالی وارد کار‌های جهادی شدید؟
از سال ۹۸ در موضوع نهضت کارآفرینی و توانمندسازی مردمی ورود کردیم و با کمک نهاد مردمی رسالت و خیرین، یکسری بسته‌های فکری - اجرایی در موضوع شتغال‌زایی با توجه به نیاز‌هایی که از قبل در محل شناسایی شده بود تهیه کردیم. مثلاً در موضوع تولید نان و کلوچه محلی، احداث کارگاه خیاطی، پرورش دام و طیور و... ورود کردیم.

تاکنون چند کارگاه راه‌اندازی کرده‌اید؟
تاکنون ۱۵ کارگاه خانگی خیاطی و ۵ کارگاه تولید نان و کلوچه محلی ایجاد و سعی کرده ایم که این کارگاه‌ها در خانه خود افراد برپا شود نه در یک قسمت دیگر مثل مساجد. چون با این کار صاحب آن کارگاه می‌تواند به خانه و خانه‌داری خود هم بپردازد.

آیا ایجاد کارگاه‌های دیگر را هم در دستور کار خود دارید؟
۱۵ کارگاه خیاطی و ۵ کارگاه تولید نان و کلوچه دیگر هم در دستور کار داریم که هم اکنون در مرحله آموزش دادن به نیرو‌های آن هستیم.

نحوه کمک شما به این افراد چگونه است؟
ما اول خانواده‌ها را شناسایی می‌کنیم و بعد آموزش می‌دهیم و سپس از طریق خیرین یا نهاد مردمی رسالت برای آن‌ها حامی پیدا می‌کنیم و سپس تجهیزات در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. ما یک هستی اجتماعی در محل تحت نام کانون شهید میرحسینی برای این موضوع تشکل داده ایم.

برای آن ۱۵ خانواده تاکنون چه مقدار سرمایه گذاری کرده اید؟
برای آن ۱۵ خانوار مشغول کار خیاطی، تجهیزاتی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای هر کارگاه و در مجموع بیش‌از یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم. برای آن ۵ کارگاه تولید نان وکلوچه هم حدود ۱۵ میلیون تومان به ازای هر کارگاه پرداخت کرده ایم. همچنین باید بگویم صاحبان این کارگاه‌ها برای گرفتن تسهیلات، نیاز به ضامن ندارند، چون ما خودمان ضامن آن‌ها می‌شویم و خوشبختانه با این اقدام، یک اعتماد اجتماعی در محل شکل گرفته است. همچنین دنبال بازار فروش برای محصولات تولیدی آن‌ها هم هستیم.

در هر کارگاه چند چرخ خیاطی وجود دارد؟
یک عدد چرخ‌خیاطی باضافه یک دستگاه سردوزی.

کار‌های اشتغال‌زا را از چه سالی شروع کردید؟
از سال ۹۳ گروه جهادی شروع بکار کرد، اما از سال ۱۴۰۱ با کمک بانک رسالت، هسته کانون کارآفرینی شهید میرحسینی را در محل ایجاد کردیم و عملیاتی موضوع اشتغال زائی را در دستور کار گذاشتیم.

درآمد هر کارگاه ماهانه چه مقدار می‌باشد؟
درآمد آن‌ها بستگی به فعالیتی که انجام می‌دهند دارد، اما حداقل می‌توانند اقساط ۷۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود را پرداخت کنند و مقداری هم برای خودشان باقی می‌ماند. مثلاً پارسال از طریق بنیاد احسان، ده هزار جامدادی با نام مشق احسان را از طریق این کارگاه‌های خیاطی در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز تولید کردیم که برای هر جا مدادی بین دوهزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان دریافت کردند یعنی تولید این ۱۰‌هزار جامدادی برای آن‌ها حدود ۳۰ میلیون تومان درآمد داشت لذا هر خانواده حدود ۲ تا سه میلیون تومان از این محل کسب درآمد داشت. همچنین امسال با مدارس و بیمارستانی صحبت کرده‌ایم که دوخت لباس اداری و مدرسه آن‌ها را این عزیزان انجام دهند تا از این طریق هم درامد دیگری داشته باشند.

در مجموع از طریق این کارگاه‌ها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
۴۰ تا ۴۵ شغل

غیر از موضوع اشتغازائی در چه بخش‌های دیگری فعالیت دارید؟
در حوزه بانوان و خانواده، برنامه‌هایی مثل برگزاری جلسات خانه‌های دین، سبک زندگی و مشاور خانواده، در بخش آسیب‌های اجتماعی در موضوع کاهش اعتیاد و رفع مشکل زنان آسیب‌دیده، کار‌هایی مثل کمک به رفتن افراد معتاد به کمپ ترک اعتیاد انجام می‌شود. در موضوع آموزش و پرورش دادن یک مجموعه آموزشی (پک) به دانش‌آموزان نیازمند و همچنین پیگیری کار‌های تحصیلی مربوط به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دستور کار ماست. همچنین در موضوع درمان و سلامت، افراد نیازمند را از طریق خیرین و با پرداخت هزینه نسخه پزشک و نسخه دارو حمایت می‌کنیم. همچنین ما امسال تاکنون ۱۵ روز اردوی جهادی داشته ایم.

در موضوع پیاده روی اربعین هم فعال بودید؟
امسال پیاده‌روی جا ماندگان اربعین را با حضور تعدادی زیادی از مردم برگزار کردیم و با تشکیل مواکب مربوط به درمان و سلامت، کودکان، پذیرایی وعفاف و حجاب در خدمت زوار مردم عزادار بودیم.

آیا گروه جهادی شما جزو گروه‌های برتر استان شده‌است؟
بله جزء گروه برتر سازمان بسیج سازندگی و جزء گروه‌های پیش‌ران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفتیم.

تا به‌حال چند خانه ساخته یا تعمیر کرده‌اید؟
امسال نوسازی و بهسازی حدود ۱۰ تا ۱۵ باب خانه و سرویس بهداشتی را انجام داده‌ایم. در سیلاب پارسال سیستان هم، با کمک بنیاد علوی حدود ۵۰ باب خانه را بازسازی و ایزوگام کردیم.

پویشی هم به نام سرمایش مهربانی دارید درسته؟
هر سال این پویش را داشته ایم و امسال هم در قالب این پویش ۱۵ دستگاه کولر آبی با کمک خیرین و قسمتی از آن با کمک خود خانواده‌های نیازمند تهیه و تحویل آن‌ها شد.

آیا برگزاری مسابقات ورزشی هم جزو دستور کار شما است؟
بله. ما کارگروه ورزش و سرگرمی داریم که پیگیر برگزاری مسابقات ورزشی و کلاس‌هایی مثل فوتسال است. تابستان امسال هم یک مدرسه فوتسال تشکیل و قصد داریم از این طریق علاوه بر تشویق به ورزش و سرگرمی و تندرستی، زمینه ورود نوجوانان و جوانان را به کار‌های جهادی هم مهیا می‌کنیم. گروه جهادی ما هم در بخش فوتسال، شطرنج، تنیس روی میز، مچ اندازی و فوتبال دستی فعالیت دارد.

آقای خوبان شغل شما چیست؟
کارمند شرکت آب و فاضلاب استان سیستان‌وبلوچستان هستم.

آیا شما مسئولیت دیگری نیز دارید؟

عضو مجمع جهادگران استان، عضو شورای جهادی شهرستان زاهدان و همچنین کادر بسیج نیز هستم.

کلا خدمات گروه جهادی شما به مردم رایگان است؟
بله.

انگیزه شما از کار‌های جهادی چه می‌باشد؟
انگیزه ما این است که بتوانیم در مردم این حس و فرهنگ را تزریق کنیم که خود آن‌ها می‌توانند این کار‌ها را انجام دهند و منتظر دیگران نباشند و خوشبختانه الان مردم به این مرحله رسیده اند که می‌توانند خیلی از کار‌ها را خودشان انجام دهند.

آیا خانم و بچه‌های شما هم در کار‌های جهادی فعال هستند؟
در اردو‌های جهادی، خانم بنده، خواهرم و برادرانم حضور دارند و در مجموع حدود ۵۰ نفرعضو گروه جهادی منتظران ظهورهستند حتی در برخی موارد بچه‌های خردسال خود را هم با خود به اردو‌های جهادی می‌بریم.

فرزندان شما چند سالشان است؟
دختر بزرگم سوم دبستان دختر دوم اول دبستان است و پسرم هم سه سال دارد.

آیا خانم شما شاغل است؟
خیر خانه‌دار است.

علت برتر شدن گروه جهادی شما به چه عواملی برمی‌گردد؟
تشکیل کارگروه تخصصی برای رفع مشکلات محله و الگوسازی کار جهادی مردمی.

برنامه‌هایتان برای کار‌های جهادی تا پایان سال چه می‌باشد؟
قصد داریم در چند مدرسه و همچنین در مساجد و هیئت‌های مذهبی و با کمک مردم و والدین دانش‌آموزان در موضوعات آموزشی و پرورشی مثل کنترل خشم، چگونگی ترک اعتیاد، بهبود سبک زندگی و ... کلاس‌هایی برگزار کنیم. یا برخی از مربیان خود را قرار است به مدارس اعزام کنیم تا در موضوعات تربیتی و فرهنگی و... مثل تشکیل گروه سرود و دیگر فعالیت‌های فرهنگی اقدام کنند. سال قبل که این اقدام را آغاز کردیم با استقبال روبرو شد.

آیا شما در مراسم دیدار اخیر رهبری با مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هم حضور داشتید؟
بله.


می‌توانید کمی درباره چگونگی انتخاب‌تان برای این دیدارتوضیحاتی بفرمایید؟
اسم ما از طریق مجمع گروه‌های جهادی استان تعیین شد یعنی از سهمیه‌ای که به دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف تخصیص‌داده شده بود سهمیه‌ای هم به مجمع تخصیص داده شد و ان عزیزان هم نام بنده را برای این دیدار اعلام کردند.

آیا برای نخستین بار بود که آقا رو زیارت می‌کردید؟
سال ۸۱ آقا به زاهدان تشریف آوردند و بنده برای نخستین بارآن‌جا آقا را زیارت کردم و برنامه روز ۲ شنبه ۲۰ شهریور، دومین دیدار من با ایشان بود.

کمی درباره این جلسه بفرمائید؟
در این دیدار شاهد نگاه پدرانه حضرت آقا نسبت‌به مردم سیستان‌وبلوچستان وخراسان جنوبی بودم. نگاه ویژه‌ای به وحدت بین شیعه و سنی دارند. همچنین ایشان در خصوص وحدت و امنیت ملی به‌عنوان دو رکن اساسی حفظ کشور تأکید داشتند. انشاءالله بتوانیم براساس توصیه‌های ایشان، سربازی برای تحقق مطالباتشان باشیم. درمجموع جلسه خاص و غیرقابل وصفی بود. حدود ۲ هزار نفر از استان سیستان‌وبلوچستان و هزار نفر هم از استان خراسان جنوبی آمده بودند. مردم وقتی شنیدند چنین دیداری انجام خواهد شد شور و حال خاص و معنوی در استان ایجاد شد و خیلی‌ها روانه دفتر نماینده، ولی فقیه در استان، دفتر استانداری و فرمانداری شدند و شرکت در این برنامه را درخواست می‌کردند، اما به‌علت محدودیت جا و امکانات امکان حضور برای دیگر عزیزان محقق نشد.

آن پیامی که از این جلسه دریافت کردید چه بود؟
ضرورت حفظ وحدت و اتحاد و همدلی و این‌که شکسته شدن تدریجی هیمنه غرب به وقوع خواهد پیوست. همچنین مردم و مسئولان در مقابل فعالیت‌های دشمنان باید هوشیاری بیشتری داشته باشند؛ و ان‌شاءالله با تداوم اتحاد و همدلی موضوع نفاق در برخی افراد معلوم الحال و فعالیت گروه‌های تروریستی در استان ما از بین برود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار