خبرهای داغ:

پایان پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با اعلام پایان پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در چذابه و شلمچه گفت: این رویداد ارزشی عرض ارادت هنرمندان متعهد و بابصیرت است که سهم بسزایی در ترویج فرهنگ وهنر عاشورایی در اربعین حسینی داشتند.
کد خبر: ۹۵۳۸۳۵۵
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ، مصطفی بوعذار از ارسال ۷۶ اثر نمایشی از سراسر کشور پس از انتشار فراخوان خبر داد و بیان کرد: آثار نمایشی در بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی توسط سهراب کاکاوند، عبدالله حلیات و اسماعیل مجللی ارزیابی شدند و هشت اثر به زبان فارسی و عربی را برای حضور در پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی انتخاب کردند.

 

وی با اشاره به آثار بخش تئاتر خیابانی این سوگواره اظهار کرد: ۹ نمایش خیابانی منتخب، توسط عادل کروشاوی، حیدر رضایی و امین اکبری‌نسب داوری شدند که در میان آنها چهره‌های برتر هنرهای نمایشی کشور حضور دارند و طبق برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته در ساعات بعدازظهر پذیرایی زائرین اربعین حسینی بودند.

 

دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با اشاره به موازی‌کاری برخی نهادهای فرهنگی در موضوع اربعین حسینی خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیاد برای هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و هنری انجام شده بود که به سرانجام نرسید.

 

بوعذار با تقدیر از هنرمندان متعهد تئاتر خیابانی و تعزیه کشور گفت: هنرمندان شناخته شده‌ایی به این سوگواره دعوت شدند ولی عنوان «تراز اول» را بیان نکردیم‌.

 

وی موکب فرهنگ و هنر در چذابه را میعادگاه هنرمندان متعهد معرفی کرد و افزود: محل تجمع و ارایه خدمات فرهنگی و هنری هنرمندان رشته‌های مختلف و گروه‌های شرکت‌کننده سوگواره در این موکب بود که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان باشکوه خاصی خدمت‌رسانی فرهنگی و هنری را تا پایان اربعین با قوت ادامه داد.

 

او ادامه داد: در شلمچه طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده میزبان گروه‌های شناخته شده و شرکت‌کننده در پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در مواکب کانون‌های مساجد و سایر مواکب بودیم و کیفیت آثار نمایشی مهم‌ترین رکن انتخاب آثار است که به تناسب شرایط هر گروه سه تا پنج اجرا در شلمچه و چذابه داشتند که بنا به درخواست برخی مواکب اجراها افزایش می‌یافت و در این میان خستگی کار و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی معنی نداشت و ما در ستاد برگزاری سوگواره شرمنده لطف و محبت این هنرمندان بزرگ بودیم‌.

 

این فعال هنری با تاکید به اهمیت موضوع خدمت فرهنگی به عملکرد سلیقه‌ای نهادهای فرهنگی در موضوع اربعین حسینی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه شاهد اجرای برخی آثار نمایشی ضعیف توسط برخی نهادها و سازمان‌های برخوردار بودیم که در شان و منزلت اربعین حسینی نبودند و برخی مدیران ناکارآمد فرهنگی به دنبال استفاده ابزاری از هنرمندان ضعیف در قالب تعزیه هستند در صورتی که تعزیه ساختار مشخص خود را دارد.

 

دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از بدعهدی برخی مدیران استان خوزستان انتقاد کرد و گفت: باوجود بضاعت اندک و توان مالی، مجموعه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان توانست جریان هنر دینی و عاشورایی را در اربعین حسینی رونق بدهد که استقبال کم‌نظیری هم صورت گرفت.

 

او همچنین با اشاره به محتوا و روایت‌های مستند برخی نمایش‌ها، عنوان کرد: از کارگردانان نمایش‌های اجرا شده در چذابه با حضور مدیران فرهنگی و مهمانان در محل موکب فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان تقدیر شد و هنرمندان خرمشهر و آبادان در فرصتی مناسب در آیینی با اهدای لوح تقدیر، تندیس و با پرداخت کمک هزینه همه گروه‌های نمایشی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی تقدیر و تکریم ویژه خواهند شد.

 

بوعذار شفافیت و صداقت را مهم‌ترین عنصر هنر انقلابی دانست و افزود: فرصت و مجال برای اعزام گروه‌ها به کشور عراق فراهم بود اما از همان ابتدا هدف‌گذاری سوگواره برای خدمت‌رسانی به زائرین هموطن بود و از عنوان «بین‌المللی» نامی نبردیم.

 

کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر دینی صاحبدلان اظهار کرد: هنرمند متعهدی که در این گرمای بالا و مشکلات تردد بین شهری در کشور که برای اجرا در هر رویدادی دعوت می‌شود باید حمایت مالی شود تا بخشی از نیازهای او مرتفع گردد وگرنه دستمزدی و حق‌الزحمه‌ای همچون جشنواره‌های رایج کشور دریافت نمی‌کنند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: استفاده ابزاری از عنوان «نذر فرهنگی» درست نیست چراکه مفهوم غیردولتی و سیستمی دارد و هر گروه نمایشی معتبر به صورت خودجوش «نذر فرهنگی» خود را با اجرا در هر مکانی و مسیر پیاده‌روی اربعین از مرز ایران تا نجف و کربلا اجرا می‌کند و نیازی به هدایت سازمان و نهادی ندارد که پس از آن بهره‌برداری تبلیغاتی از آن داشته باشند که برخی گروه‌ها به صورت جهادی همچون گروه تعزیه سلاسل شوشتر این گونه به نجف و کربلا اعزام شدند.

 

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان تاکید کرد: رویدادهای غیرشفاف که به دنبال تبلیغات گسترده و جذب منابع مالی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف در اربعین حسینی هستند هیچ‌گاه ماندگار نخواهند شد و ماهیت آنها کاملا مشخص است.

 

دبیر پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با تقدیر از هنرمندان متعهد تئاتر خیابانی و تعزیه کشور گفت: مدیران ارشد فرهنگی کشور باید قدردان این هنرمندان باشند چراکه در سخت‌ترین شرایط و گرمای بالا و امکانات اندک کارهای درخشان و فاخری را با موضوع نهضت قیام عاشورا و شهدای شاخص مدافع حرم برای زائرین اربعین حسینی اجرا و سهم خود را در این کنگره عظیم مردمی اربعین حسینی ایفا کردند

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار