خبرهای داغ:
بسیج گزارش می‌دهد/

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد

همدان-مردم این دیار از کوچک تا بزرگ، از پیر و جوان و از زن و مرد، با برپا کردن موکب‌های اربعین حسینی، عشق و ارادت خود را با خدمت به زائران امام حسین(ع) به خاندان اهل بیت(ع) نشان می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۳۷۶۶۹
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اربعین فرا رسید و زائرین و دلدادگان حضرت عشق، سرور شهیدان سر از پا نمی‌شناسند و راهی جاده‌ای شده‌اند که جز عشق و دلدادگی در مسیرش چیزی نمی‌بینیم؛ و همدان بر سر راه زائران و در مسیر این عاشقان اهل بیت(ع) قرار گرفته است.

مردم این دیار از کوچک تا بزرگ، از پیر و جوان و از زن و مرد، با برپا کردن موکب‌های اربعین حسینی، عشق و ارادت خود را با خدمت به زائران امام حسین(ع) به خاندان اهل بیت(ع) نشان می‌دهند.

وقتی وارد موکب‌ها می‌شوی حضور کودکان دهه هشتادی و نودی و شور و اشتیاق آنها در خدمت به زوار هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد؛ بوی اسپند همه فضا را پر کرده و عده‌ای ماشین‌های زوار را به پارکینگ هدایت می‌کنند و عده‌ای در تکاپو برای تهیه چای آتیشی و سیب زمینی کبابی و دادن لقمه‌های پذیرایی به دست زائرین هستند.

زائرین در مواکب همدان استراحت می‌کنند چای و شربتی و گاه طعامی می‌خورند و با اشتیاق پای در مسیر می‌گذارند تا به زیارت معشوق خود برسند، اما در این بین هستند خادمین و شیفتگان و دل‌شکستان حرم دوست که با حسرت و گاه با بغض مسافران حرم اباعبدالله (ع) را راهی می‌کنند و از جا ماندن اربعین می‌گویند و التماس دعا دارند.

در بین زائرین حرم سیدالشهدا(ع) که قدم می‌زدم بی‌اختیار این مداحی در ذهنم می‌آمد «زائر جامونده نمی‌خواهی، دعوتیات الآن تو راهن، مهمون ناخونده نمی‌خواهی...»

در این بین با چندنفر از مسئولین موکب‌ها و زائران حسینی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

 

* اهل بیت (ع) به همه موکب‌ها نظر دارند

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه این موکب در بلوار آیت‌الله نجفی در مسیر زوار کربلا قرار گرفته است، اظهار کرد: این موکب با پذیرایی ۲۴ ساعت در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام خدمت‌رسانی می‌کند.

میثم رحیمی با بیان اینکه روزانه حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار غذا در این موکب توزیع می‌شود، افزود: در این موکب از زائرین کربلا با میان وعده مانند شربت، چای، میوه، دمنوش و ... پذیرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این موکب از سال ۹۷ هر ساله برپا می‌شود، تصریح کرد: سال اول که با دوستان تصمیم گرفتیم موکب و ایستگاه صلواتی دایر کنیم با خود گفتیم با دست خالی چه توزیع کنیم که تصمیم گرفتیم آب و چای توزیع کنیم، تا اینکه روز چهارم برپایی موکب یکی از پیرزن‌های همشهری یک قوطی نیم کیلویی رُب نذری با خود آورده بود و پرسید اینجا غذا هم پخت می‌شود؟ ما گفتیم هر نذری به کرم امام حسن(ع) به این ایستگاه بیاید توزیع می‌کنیم، وقتی رب را از زیر چادرش به من داد، با خودم گفتم خدایا با این رب چه کار کنم؟ که همین شروع توزیع غذا در این موکب بود و برنج، گوشت و روغن هم رسید و همین رُب نیم کیلویی از کرم اهل بیت(ع) باعث شد ۴۰۰ پُرس غذا پخت و توزیع شود.

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) همدان با بیان اینکه این موکب کاملا مردمی است و حدود ۱۰۰ نفر خانم و ۲۰۰ نفر آقا از اقصی نقاط شهر خادم دارد، خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) به ما ثابت کردند که ما فقط باید خادم باشیم خودشان به همه موکب‌ها نظر دارند که نیت ماهم از خدمت در این موکب‌ها نذر فرج است.

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

*خدمت‌رسانی ۵۰۰ خادم در موکب بی‌بی زینب روستای امزاجرد

مسئول موکب بی‌بی زینب روستای امزاجرد نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه این روستا در ۱۰ کیلومتری شهر همدان در جاده تهران قرار دارد، اظهار کرد: موکب بی‌بی زینب روستای امزاجرد ۸ سال است که راه‌اندازی شده است.

یداله عظیمی با بیان اینکه امسال زائرین بیش از سال‌های گذشته عازم کربلا هستند، افزود: طی یک روز بیش از ۳۰ هزار زائر در موکب تکریم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیب‌زمینی کبابی این موکب معروف است و همیشه طی روز آماده است، گفت: در این موکب با چای آتشی و سیب‌زمینی کبابی از زوار پذیرایی می‌شود.

مسئول موکب بی‌بی زینب روستای امزاجرد با بیان اینکه این موکب روزانه برای ۳ هزار نفر حلیم از ساعت ۲ بامداد تا ۷ صبح تدارک می‌بیند، عنوان کرد: روزانه به تعداد یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا برای ناهار و شام زوار آماده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این موکب هر سه وعده نماز جماعت برگزار می‌شود، ادامه داد: هر شب بیش از یک هزار نفر زائر در داخل حسینیه و روستا اسکان داده می‌شود.

عظیمی با تأکید بر اینکه این موکب ۴۰۰ نفر خادم آقا و ۱۰۰ نفر خادم خانم دارد که به صورت شیفتی و هر شیفت ۸۰ نفر خدمات ارائه می‌دهند، بیان کرد: فضای استراحت، سرویس بهداشتی نیز برای زائران تعبیه شده است.

وی در بیان خاطره‌ای از این موکب ابراز کرد: چند روز پیش یکی از زائرین کربلا برای این موکب نذری آورد علت را که سوال کردیم، گفت پارسال بچه من مریض بود و در این موکب با توسل به پرچم امام حسین (ع) شفای فرزندم را خواستم، متاسفانه پارسال به خاطر بیماری فرزندم به کربلا نرسیدم اما بچه من شفا پیدا کرد و امسال چای و برنج برای موکب آورده‌ام.

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

* همین که زائر‌ین کربلا برای ما دعا می‌کنند، خوشحالم

نوجوان خادم حسینی نیز به خبرنگار بسیج گفت: در حال حاضر من ۱۴ ساله هستم و از ۸ سالگی به همراه پدرم در موکب خدمت‌رسانی می‌کنم.

محمدجواد عظیمی با بیان اینکه من در موکب امام حسن مجتبی(ع) چای و شربت به دست زوار امام حسین(ع) می‌دهم، گفت: یک بار به زیارت امام حسین(ع) رفته‌ام و تاکنون اربعین مشرف نشده‌ام.

وی افزود: همین که زائر‌ین کربلا برای ما دعا می‌کنند من خوشحالم.

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

* عشق به امام حسین(ع) فرازمینی است

روح الله تیموری زائر کربلا نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه برای هفتمین بار از گرگان به سوی حرم سیدالشهدا(ع) عزم سفر کرده‌ام، اظهار کرد: فقط عشق به امام حسین(ع) است که این سیل جمعیت به راه افتاده است.

وی با بیان اینکه این عشق فرازمینی است و لذت این سفر به سختی‌های آن است، گفت: در مواقع غیر از اربعین ‌می‌شود با هواپیما در هتل با بهترین امکانات به زیارت رفت اما مردم پیاده روی اربعین را انتخاب می‌کنند، وقتی زائر با علم به سختی‌های سفر مانند تحمل گرد و خاک، شلوغی، گرما و ... پا به این راه می‌گذارد نشان از عاشقی مردم است.

این زائر کربلا با بیان اینکه اگر به زائرینی که ساعت‌ها پشت گیت مرز می‌ایستند، بگویید به شما چند میلیارد پول می‌دهیم، برگردید در پاسخ می گوید دنیا را به ما بدهید برنمی‌گردیم، خاطرنشان کرد: عشق امام حسین(ع) در قلب ما نشسته است و امیدواریم تا آخر عمر امام حسینی بمانیم.

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

* زیارت اربعین با دیگر زیارت‌های کربلا متفاوت است

زائر اهل مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه حس و حال زیارت کربلا گفتنی نیست، اظهار کرد: زیارت اربعین با دیگر زیارت‌های کربلا متفاوت است.

وی با بیان اینکه ۶ سال است که خدا توفیق داده هرساله به زیارت اربعین می‌رویم، گفت: امسال با توجه به اینکه هوا گرم‌تر از سال‌های دیگر است شلوغ‌تر از سال‌های دیگر است.

این زائر کربلا با بیان اینکه در خصوص حس زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع)، ابراز کرد: زیارت هر یک از ائمه حضرت ابالفضل(ع)، امام حسین(ع) و امام علی(ع) متفاوت است و در حرم امام حسین(ع) مدهوش شدیم، کربلا غربت عجیبی دارد و در نجف فوق العاده حس آرامش داشتیم.

وی گفت: ما مشهدی‌ها تا دلمان می‌گیرد به حرم امام رضا(ع) پناه می‌بریم و آرامش می‌گیریم، اما چون تشنه دیدن حرم امام حسین(ع) هستیم، با خود می‌گوییم آیا دوباره قسمت ما می‌شود به زیارت بیاییم یا نه؟ حس غریبی دارد.

عشق و ارادتی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسند

گزارش از: راضیه حاجیلویی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار