خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج عشایری خبر داد:

یادواره شهید محمدامین احمدی شهید شاخص سال بسیج عشایری در مهاباد برگزار می‌شود

کد خبر: ۹۵۳۷۱۳۲
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

سرهنگ احمد سعیدی در مصاحبه با خبرگزاری بسیج از برگزاری یادواره شهید محمد امین احمدی در یکشنبه پیش رو در شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی خبر داد و افزود: این شهید بزرگوار، فرمانده پیش‌مرگان مسلمان کرد مهاباد و اهل تسنن، و جزو ایل منگور بود.

وی تصریح کرد: ایل منگور در همه مقاطع تاریخی انقلاب را همراهی و حمایت کردند و تا به امروز بیش از ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب و جمهوری اسلامی کرده‌اند و همیشه مدافع حریم ولایت بوده و هستند.برگزاری یادواره شهید محمدامین احمدی شهید شاخص سال بسیج عشایری در مهاباد

مسئول سازمان بسیج عشایری کشور درباره این شهید گفت: شهید در خانواده متدینی به دنیا آمده و در روستا مشغول کشاورزی بوده و از پیروزی انقلاب تا زمان شهادت همواره عضو بسیج بوده است؛ ابتدا به صورت عضو بسیج مقاومت عشایر و در ادامه به علت رشادت‌ها و دلاوری‌ها به عنوان فرمانده انتخاب گردید.

وی افزود: شهید احمدی آگاه به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان و یکی از مخالفان سرسخت رژیم منحوس پهلوی بود به همین دلیل در سال ۱۳۴۲ به علت مبارزه علیه رژیم پهلوی ناچار به ترک وطن می‌گردد و مدتی را در عراق به سر می‌برد و پس از چندی دوباره به ایران بازگشته و به مبارزات خود ادامه داد.

سرهنگ احمدی ادامه داد: شهید با مسئولان نظام جمهوری اسلامی در شهرستان مهاباد از جمله آیت الله خلخالی تماس مستقیم داشت و در روستای آمید با ضد انقلاب درگیر می‌شود؛ چون در این درگیری از ضدانقلاب شکست می‌خورد و هیچگونه نیرویی به او نمی‌رسد اموال او غارت می‌گردد و توسط افراد حزب منحله دمکرات دستگیر و زندانی می‌شود.

وی افزود: شهید در مورخه ۶۱/۱/۲۰ از زندان ضدانقلاب آزاد و به شهرستان مهاباد بر می‌گردد. او در مهاباد تحت پوشش و حمایت سپاه پاسداران قرار می‌گیرد و مبارزه خود را علیه ضدانقلاب آغاز می‌کند؛ پس از تشکیل بسیج عشایر منگور در شهرستان مهاباد به عنوان فرمانده نظامی انتخاب می‌شود و تا زمان شهادت در این پست باقی می‌ماند. شهید در عملیات‌های متعددی علیه ضد انقلاب شرکت می‌کند. او در عملیات روستای «حمزه آباد» و «قاضی آباد» رشادت زیادی را از خود نشان می‌دهد.

شهید محمدامین احمدی به عنوان یک فرمانده نظامی مورد توجه خاص و عام بود عشایر منگور به او احترام خاص می‌گذاشتند و فرمان او را بی‌چون و چرا اجرا می‌کردند شهید به جوانمردی و مهمان‌نوازی در منطقه مشهور بود. او پیش از انقلاب و بعد از انقلاب دارای همین صفت خوب بود سرانجام بعد از سال‌ها مبارزه و دفاع از ارزش‌های انقلاب در یک عملیات پاکسازی در اطراف ا شهرستان پیرانشهر در روزشنبه ۶۱/۶/۶ در نبرد بسیار سخت با ضدانقلاب به قله رفیع شهادت صعود می‌کند و با خون سرخ خویش درخت تنومند انقلاب را بارورتر نمود.

شهرستان مهاباد یکی از شهر‌های جنوبی استان آذربایجان غربی است که با قدمت ۴۰۰ ساله مرکز ثقل سیاسی کردستان ایران محسوب می‌شود و با ۲۱۰ آبادی دارای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد.

از لحاظ ساختار جمعیتی سه ایل دهبکر، گورک و منگور جمعیت غالب این شهر می‌باشد که همگی شافعی مذهب هستند.

مقام معظم رهبری در سفری به این شهر، مهاباد را شهر انسان‌های هوشمند و فرهیخته معرفی کردند. ایشان در سفر کردستان که ٩ روز برای اولین بار توقف داشتند در جمع عشایر فرمودند؛ عشایر در اوایل انقلاب که به صف انقلاب پیوستند همه چیزشان را از دست دادند.

مردم مهاباد از اوایل انقلاب دوشادوش رزمندگان رشادت‌ها و شجاعت و صداقت‌ها نشان دادند که بی‌نظیر بوده است. شهدای شاخص دوران مقدس شهید احمدی، شهید خضر عمری، شهید جعفر دیودل و شهیدان نوذری و شهیدان محمدی سایر شهدا هنوز هم مردم منطقه رشادت‌های بزرگان این ایل را بطور مثال زدنی در حافظه تاریخ دارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار