خبرهای داغ:
ابراهیمی:

«مراکز مشاوره» تبدیل به پایگاه اجتماعی شوند

همدان-معاون مرکز امور وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: اگر این مراکز را به یک پایگاه و نهاد اجتماعی تبدیل کنیم صرفا یک مرکز برای پذیرش مراجعه نباشد وقتی مرجعیت پیدا کرد این نهاد تاثیرگذار است.
کد خبر: ۹۵۳۷۰۵۵
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام محسن ابراهیمی در آئین تحلیف مشاورین امور خانواده استان همدان و رونمایی از سامانه مسیر در همدان اظهار کرد: وقتی به خانواده پیامبر(ص) و رسالتش سلام می‌دهیم این را در قالب خانواده می‌بینیم، برای خدا بسیار اهمیت داشت که مهم‌ترین ودیعه خود که رسالت باشد را در رسالت و در بسته خانواده طراحی کند.

وی افزود: اگر جایی خانواده ضربه خورد مطمئن باشید آن جامعه از بین خواهد رفت و جامعه‌ای با هویت اجتماعی واحد نخواهیم داشت؛ به جوامع غیرانسانی شبیه می‌شود؛ به همین خاطر اکنون در کشورهای توسعه یافته بعضا با بحران خانواده مواجه هستند مساله اول آنها هویت بوده و اساسا هویت آنها دچار مشکل شده است.

معاون مرکز امور وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: امروزه در جوامع غربی دور از خانواده زندگی کردن نهادینه شد؛ بنابراین چنانچه اگر ما بتوانیم خانواده را مصون نگه داریم جامعه مصون خواهد ماند ولو اینکه مخاطراتی داشته باشد، اما جامعه همچنان بهره‌مند از هویت واحد و یکپارچه خواهد بود.

وی ابراز کرد: مراکز مشاوره یا نهاد مداخله‌گر در حوزه خانواده، صرفا یک نگاه بالینی به حوزه مشاوره نیست؛ حدود ۶۰ سال است که در دنیا ارتباطی بین حوزه مشاوره و روانشناسی با خانواده و زوج درمانگری داریم اما بین دو تا سه دهه است که بین حوزه روانشناسی و مشاوره و فرایندهای رسیدگی قضایی ارتباط وسیع برقرار شده است.

ابراهیمی ادامه داد: سعی شده در حوزه خانواده دقیقا بطور کارشناسی شده و فنی عمل شود، بنابراین تبدیل به یک نهاد شد و اساساً یک نهاد شبه حقوقی در حوزه خانواده طراحی شد این همان نهادی است که در دنیا طراحی شد و جاهایی هم که توانستند خوب استفاده کنند و بهره‌مند شدند، اما ما قدری عقب بودیم؛ پیشینه آن در فرهنگ و در ادبیات دینی ما بسیار غنی است.

وی با اشاره به موضوع طلاق توافقی، اظهار کرد: سیستم طلاق توافقی که با آن مواجه هستیم یعنی طرفین توافق بر طلاق کرده‌اند؛ نهایتا در توافق به طلاق رسیدند اما در آنجا قانونگذار اجبار و الزام به ارجاع مراکز مشاوره کرده اما این خیلی کم اثر است.

معاون مرکز امور وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه عنوان کرد: کم رنگ‌ترین حوزه مشاوره، حوزه مشاوره در طلاق‌های توافقی است؛ این نهاد باید به مراحل قبل بیاید هر چقدر ما بتوانیم در طلاق‌های توافقی مداخله کنیم توفیقات ما افزایش می‌یابد و در مراحل جلوتر وقتی کار به محاکم قضایی و مرافعه کشیده نشده می‌توان آنجا ورود کرد و در حوزه تحکیم ازدواج در ابتدای شروع زندگی مشترک که نقطه بسیار مهمی است و هنوز اختلافی وجود ندارد اما بسیاری از زوجین جوان مهارت کافی ندارند، در مقطع پیش از ازدواج و قبل آن که بتواند مهارت‌ها و ارزش‌ها را فرا بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه آنگونه که قانونگذار تدوین کرده مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه این امکان را دارند و می توان در حوزه‌های مختلف خانوادگی از این مراکز استفاده کرد، حتی در زمینه پیش از ازدواج و اختلافات اولیه در آنجا کارهای ویژه انجام داد.

ابراهیمی خطاب به مشاوران ابراز کرد: اگر این مراکز را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم صرفا یک مرکز برای پذیرش مراجعه نباشد وقتی مرجعیت پیدا کرد این نهاد تاثیرگذار است؛ مرکز مشاوره اگر تبدیل به یک پایگاه اجتماعی شد نه صرفا با یک رویکرد کلینیک بخواهد پذیرش مراجعه کند و همانند یک اورژانس شود؛ در کنار مشاوره مددکار هم نیاز است.

وی با بیان اینکه طرح «وکلای مصلح» طرح خوبی در استان همدان است که به تدبیر دکتر عدالتخواه طراحی شده است، عنوان کرد: این طرح یک طرح ابتکاری است؛ ذات وکالت برای دفاع از این دعوا و پرونده‌ای که تشکیل شده است؛ اما قانونگذار با معرفی مشاور حقوقی برای سازش میان زوجین تلاش می‌کند.

معاون مرکز امور وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه باید به نهادهای اجتماعی خانواده محور در هر شهر تبدیل شوند، در این حوزه ما توافقات خوبی داریم؛ تفاهم‌نامه خوبی با سازمان بهزیستی منعقد می‌کنیم.

وی بیان کرد: به تدریج باید این نهاد را در قالب یک ابرپروژه تعریف کرد و حوزه‌های مددکاری، مداخله‌های پس از طلاق، فرزندان طلاق، زوجینی که دچار مشکل می‌شوند، همچنین سازش اولیه ما برای اینکه تبدیل به سازش پایدار شود؛ با برخی از موسسات مالی اقتصادی معتبر و برخی از نهادها مثل بهزیستی کار شروع شده و امیدواریم به یک الگوی تمام عیار برسیم، اما تا آن زمان باید به شکل شهری و منطقه ای بسیار موثر باشید و تا نقطه مطلوب کار انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار