پنجمین رویداد استارت آپ از ایده تا بازار ویژه فناوری های شناختی در حوزه معلولان و سالمندان در آسایشگاه خیریه کهریزک تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۳۵۱۰۱
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

پنجمین رویداد استارت آپ با عنوان« از ایده تا بازار»  با حضور اساتید و روسای دانشگاه علمی کاربردی کهریزک و با همکاری مرکز علوم شناختی نهاد ریاست جمهوری،   در محورهای توانبخشی شناختی، عصبی، عضلانی و تجهیزات توانبخشی در آسایشگاه خیریه کهریزک تهران   برگزار شد.

دکتر احمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهریزک؛ در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در مرکز عملی کاربردی  کهریزک علاوه بر اینکه آموزش در سه مقطع کاردانی کارشناسی و کوتاه مدت پودمانی و آموزش ضمن خدمت انجام می گیرد بخش بزرگ و مهم ما پژوهش و فناوری است. بدون شک آموزش  بدون پژوهش راه به جایی نخواهد برد بنابر این از سال 97 این مرکز تاسیس شد و پژوهش و فناوری هم ایجاد شد.

 در کنار آموزش تصمیم به گسترش موضوع پژوهش گرفتیم که از  سال 97 تا امروز پنج استارت آپ برگزار کردیم که همه اینها در رابطه با مددجویان سالمند و معلول بوده است. احمدی ادامه داد:   اولین رویداد استارت آپی در حوزه توانبخشی به صورت مجازی برگزارشد که از میان 40 ایده 15 ایده در مرحله اول انتخاب شد و سه ایده در مرحله نهایی به عنوان ایده های برتر معرفی شدند. این ایده ها شامل نرم افزار های نور، صدا، حرکت ویژه کودکان عقب مانده ذهنی بود. دومین اثر ساعت هوشمند اوتیسم راه و سومین ایده پازل فیبر نوری ویژه کودکان اوتیسم بود.

در دومین رویداد شتاب؛ موضوع توانبخشی مددجویان بود که در هفدهم شهریور سال 1400 برگزار شد و از بین  50 ایده 20 مرد و در مرحله آخر سه مورد شامل پازل پادیار برای سالمندان و افراد مبتلا به آلزایمر برگزیده شد پازل دوم نرم افزار نظارت بر سلامت در حوزه روانشناختی بود و پازل سوم در باره مدل بومیست ایجاد معماری ساختمان سالمندی بود.

  سومین رویداد در 11 اسفند 1400 برگزار شد که در حوزه پوشاک کودکان عقب مانده ذهنی بود که ما در ایران چنین طرحی که لباسی برای افراد مبتلا به  الزایمر   یا کودکان عقب مانده ذهنی که بتواند آنها را حفاظت کند نداشته ایم.    60 پروژه اولیه به دبیرخانه رویداد ایده تا بازار رسید که از این تعداد 20 طرح در مرحله اول انتخاب  و در نهایت سه پروژه شامل طرح پوشاک سلامت محور ویژه سالمندان دمانس و پوشاک سلامت محور ویژه معلولان و کودکان اوتیسم برگزیده شد و سومین طرح در مورد تبلور عارضه طبیعت بود.

چهارمین استارت آپ در 30 شهریور 1401 برگزار شد که در این رویداد 130 ایده به دبیرخانه دانشگاه رسید و در مرحله اول 12 ایده برگزیده  و از این تعداد دو ایده برگزیده شد. این دو ایده یکی پایگاه خبری سالمندی بود که  سالمند بداند چه خبرهایی از نظر اقتصادی اجتتماعی فرهنگی وجود دارد دومین ایده یک نرم افزار در مورد سلامت ویژه دانشجویان مددجوی کمیته امداد بود.

در این چهار رویداد 13 ایده بوجود آمد که دو ایده در سطح بین المللی مطرح شد که هر دو در مورد کودکان اوتیسم است این طرح برای اولین بار در سطح دنیا در این رویداد ایرانی اجرا شده است که ما آن را به ثبت ملی رساندیم و ثبت بین المللی آن در دستور کار است تا بتوانیم آن را تجاری سازی کنیم تا برای آموزش کودکان اوتیسم مورد استفاده قرار بگیرد.

 پنجمین رویداد شتاب  بنام ایده تا بازار در سی ام مرداد ماه با همکاری ستاد مشترک علوم شناختی دفتر ریاست جمهوری برگزار شد که در مرحله اول 50 ایده به دبیرخانه رسید و از این تعداد 25 ایده در مرحله  اول برگزیده شد و در مرحله دوم 9 ایده انتخاب شدند که پس از داوری به سه ایده برتر جوایزی اهدا می شود.

در کنار اینها کارهای دیگری انجام می دهیم که به این شتاب ها برسیم سال 99 در مرکز عملی کاربردی کهریزک مرکز نوآوری تاسیس شد   که مجوز آن از طریق دانشگاه عملی کاربردی به ما اعطا شد. در حال حاضر  سه   هسته فناور داریم. یکی   به عنوان نور صدا حرکت  ویژه عصبی عضلانی کودکان ناتوان ذهنی که خیلی مورد نیاز است و دومین فناور پازل آموزشی ویژه کودکان اوتیسم   و سومین ایده در مورد یادیار ویژه سالمندان مبتلا به الزایمر است که بتوانیم این طرح ها را تجازی سازی کنیم و مورد استفاده بیماران یا آسایشگاه ها و پزشکان قرار بگیرد.

 فاطمه سادات محمدی مدیر روابط عمومی مرکز علمی کاربردی کهریزک نیز با بیان اینکه طی فراخوانی به دانشگاه های معتبر کشور اقدام به برگزاری این همایش تخصصی کردیم، اظهار داشت :  در پنجمین رویداد استارت آپ « از ایده تا بازار  هیأت داوران دکتر میلاد جعفری سیسی  با طرح کیدزلند ( انیمیشن های تعاملی برای بهبود روابط اجتماعی کودکان طیف اوتیسم ) را به عنوان برترین ایده انتخاب کرد. جایزه دوم به صورت مشترک به دو طرح بازیوتراپی کاری از گروه دکتر علی دلاوری، سامانی و تیموری و نیز طرح بهبود و توانبخشی اختلالات حرکتی کاری از سپیده جعفری اختصاص یافت و بالاخره طرح توانبخشی شناختی با استفاده از فناوری های واقعیت مجازی از جانب دکتر محمد رضا عشاقی رتبه سوم را از آن خود کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات