زنجان - مدیر مؤسسه مطبوعاتی پژوهش‌های رسانه‌ای شمالغرب کشور با بیان اینکه سواد رسانه ای سلاحی برای تحقق جهاد تبیین است،گفت:با تقویت این مسئله در جامعه می‌توان به جهاد تبیین پرداخت و روایتگر اول اخبار صحیح بود.
کد خبر: ۹۵۳۱۹۳۶
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

سواد رسانه ای سلاحی برای تحقق جهاد تبیین است

رضا سواری در گفتگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت:رسالت خبرنگاری یک موضوع مهم و اساسی است و امیدوارم همه اصحاب رسانه به این موضوع بیش از هر چیز دیگر توجه کنند.

مدیر مسئول روزنامه مردم نو افزود: در حرفه خبرنگاری به سه معقوله یا مولفه که شامل صحت، دقت و سرعت است باید توجه ویژه داشت و در واقع رسالت خبرنگاری رعایت این سه مولفه است و براین اساس نیز کارش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و توصیه می‌کنم کسانی که در عرصه رسانه تلاش می‌کنند این سه اصل را رعایت کنند تا بتوانند آنچه مورد نیاز جامعه است به آن بپردازند و پاسخگوی آن باشند.

وی عنوان کرد: کار حرفه‌ای این است که خبرنگار نباید به موضوعی که صحت ندارد بپردازد و به آن بال و پر داد و موضوع غیر صحیح را ترویج دهد.

سواری به سرعت انتقال خبر اشاره کرد و گفت: با توجه به سرعت انتقال و انتشار اطلاعات در دنیای کنونی، اگر خبری از سرعت لازم برخوردار نباشد خبر کهنه شده و تازگی خود را از دست خواهد داد، طبق شواهد کسی که اولین خبر را انتشار دهد می‌تواند خواسته خود را اعمال کرده و روی آن مانور دهد و رسانه‌های دیگر را به چالش بکشد و چنانچه موضوع صحت نداشته باشد در جامعه پخش شده و کنترل آن سخت خواهد بود.

مدیر مؤسسه مطبوعاتی پژوهش‌های رسانه‌ای شمالغرب کشور در خصوص جهاد تبیین و وظیفه رسانه‌ها، گفت: جهاد تبیین یک واقعیت است و زمانی می‌توانیم در جهاد تبیین کار مورد انتظار و اساسی را انجام دهیم که در این عرصه توانمند باشیم.

وی بیان کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال حرکت و تغییر است و اگر در این فضا نتوانیم توانمندی خود را بروز کنیم از قافله عقب می‌مانیم و نمی‌توانیم جهاد تبیین را به درستی و به موقع انجام دهیم و آن چیزی که مهم است با توجه به تغییرات سریع فضای رسانه‌ای و جامعه خودمان را در همه عرصه‌ها توانمند کنیم.

سواری به هوش مصنوعی در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت:در گذشته زمانی که از هوش مصنوعی سخنی به میان می‌آمد با یک علامت سوال مواجه بودیم، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت دنیای کنونی به سمتی می‌رویم که استفاده از هوش مصنوعی در رسانه لازم و ضروری خواهد بود و ضروری است با آن آشنا شویم.

وی اضافه کرد:تمام موارد به این مسئله برمی‌گردد که باید خود را توانمند کنیم و سپس به عرصه رسانه وارد شویم و جهاد تبیین را که نیاز جامعه است به آن بپردازیم.

مدیر مسئول روزنامه مردم نو با بیان اینکه جهاد تبیین یک واقعیت است و ورود به این واقعیت باید با توانمندی انجام شود، گفت: در دنیای رسانه‌ها در روایت‌های اول باید با تجهیزات کامل وارد این موضوع شویم و اگر بخواهیم اتفاقی را در جامعه رقم بزنیم باید به موضوع خبری اشراف کامل داشته باشیم در چنین شرایطی است که می‌توان می‌توان آن را هدایت کرد و واقعیات‌ها را بازگو کرد.

داشتن سواد رسانه‌ای لازمه جامعه امروزی است

وی به سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: ما در موضوع جهاد تبیین به سواد رسانه‌ای و رسانه شناسی احتیاج داریم و کسانی که در حوزه رسانه فعالیت دارند نباید به شبکه‌های بیگانه که اخبار کاذب منتشر می‌کنند توجه کنند.

وی تصریح کرد:امروز یکی از الزامات ارتقاء سواد رسانه‌ای و رسانه شناسی در جامعه است، زیرا ابزار‌های جهاد تبیین هستند و با مجهز بودن به سواد رسانه‌ای به راحتی می‌توان در جامعه به جهاد تبیین پرداخت و روایتگر اول خبر‌های صحیح بود تا روح و روان جامعه سالم بماند.

سواری با بیان اینکه جهاد تبیین وظیفه همگان است گفت: جهاد تبیین موضوع تخصصی و پیچیده نیست و عادی‌ترین موضوعات ارتباطی بین افراد است و شروع جهاد تبیین می‌تواند از خانواده، جمع دوستان، همکاران باشد و به جامعه تسری پیدا کند.

وی افزود: جامعه و دنیای رسانه در حال تغییر و تحول است و ما نیز باید به موازات جامعه پیشرفت کنیم و اگر جنگ رسانه‌ای دوباره تشدید شود  با تکیه بر توانمندی‌ها و سواد رسانه‌ای  هیچگاه از قافله عقب نخواهیم ماند.

وظیفه شهروندی در راستای حقوق شهروندی نیازمند تبیین است

مدیر مسئول روزنامه مردم نو با بیان اینکه وظایف شهروندی یکی از مسائل مهم در جامعه است که متاسفانه به آن کمتر پرداخته می‌شود، گفت: وظیفه شهروندی رعایت اخلاق، رعایت بهداشت و رعایت سلامت جامعه و ….. است که رعایت آن ضروری است و زمانی که این موارد رعایت شود درصد قابل توجهی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: امروز رسانه‌ها می‌توانند در کنار حقوق شهروندی وظیفه شهروندی را نیز تبیین کنند و تمام مشکلات جامعه بدلیل عدم توجه به این مقوله است.

سواری در پایان با بیان اینکه در جهاد تبیین یکی از موضوعات اختصاصی توجه به مسئله وظیفه شهروندی است، خاطرنشان کرد:جامعه سالم با رعایت وظیفه شهروندی ایجاد می‌شود و تنها با حقوق شهروندی این اتفاق نخواهد افتاد و جامعه توسعه یافته و پایدار با مقوله وظیفه شهروندی امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار