خبرهای داغ:
جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج:

امر به معروف و نهی از منکر بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است

حجت الاسلام سرافراز تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از اصلی ترین ارزش های دینی و از مهمترین وظایف مومنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است.
کد خبر: ۹۵۳۰۵۵۷
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

امر به معروف و نهی از منکر بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است

حجت الاسلام کریم سرافراز، جانشین نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج در گفتگو با خبرگزاری بسیج در مورد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی گفت: نام‌گذاری هفته اول ماه محرم الحرام به عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر یک نام‌گذاری با مسما و دارای اثرات ماندگار در عرصه اجتماعی است، زیرا این اقدام در حقیقت از این واقعیت ناشی می‌شود که در تفکر شیعی قیام عاشورا و نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای عجین شده است که هر کدام از آن دیگری را در ذهن تداعی می‌کند.

جانشین نمایندگی، ولی فقیه در سازمان افزود: در نهضت امام حسین (ع) عوامل متعددی دخیل بودند که مهم‌ترین آن‌ها اقامه دو فریضه بزرگ الهی امر به معروف و نهی از منکر است یعنی حتی اگر مردم کوفه امام حسین (ع) را دعوت نمی‌کردند و یا یزید ملعون بر بیعت خود با امام اصرار نمی‌کرد باز هم حضرت نهضت و قیام خود را دنبال می‌کردند. اباعبدالله الحسین (ع) در گفتاری بسیار مهم تصریح کردند که برای اجرا و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند. «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی؛ من برای جاه‌طلبی و کام‌جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».

حجت الاسلام سرافراز تصریح کرد: آثار انقلاب بزرگ امام حسین (ع) فقط محدود به زمین کربلا و روز عاشورا نیست بلکه یک اسوه و الگو برای تمام حرکت‌های حق‌طلبانه در تمام دوران‌ها و اعصار و برای تمام نسل‌ها است و به همین دلیل است که می‌گوییم کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

وی ادامه داد: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر آیات زیادی در قرآن بیان شده است که به این فریضه مهم اختصاص دارد، زیرا امر به معروف و نهی از منکر از اصلی‌ترین ارزش‌های دینی و از مهم‌ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: خداوند در سوره آل عمران میسوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۴ می‌فرماید:" وَلتَکن مِنکم أُمَّةٌ یدعونَ إِلَی الخَیرِ وَ یأمُرونَ بِالمَعروفِ المُنکرِ وَأُولئِک هُمُ المُفلِحونَ﴿۱۰۴﴾ باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آن‌ها همان رستگارانند. " و در این سوره است که یادآور می‌شود مسلمانان به این دلیل جزء برترین امت‌ها هستند که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر توجه دارند و حضرت محمد (ص) در حدیثی می‌فرمایند" ألا کلُّکم راعٍ و کلُّکم مَسؤولٌ عَن رَعِیتِه بدانید که همه شما مسئولید و همه شما نسبت به زیردستانش بازخواست می‌شوید". یعنی کل جامعه را نسبت به یکدیگر مسئول و موظف می‌داند و مسلمانان نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند.

حجت الاسلام سرافراز تصریح کرد: در این امر نوعی ولایت برای مسلمانان نسبت به یکدیگر قرار گرفته است، زیرا هدایت مردم باید با نوعی ولایت آن‌ها همراه باشد و کسی می‌تواند هدایت کند که نوعی ولایت هم داشته باشد از این جهت است که خدای متعال در سوره مبارکه توبه آیه ۷۱ می‌فرماید:" وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ یأمُرونَ بِالمَعروفِ وَینهَونَ عَنِ المُنکرِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَیؤتونَ الزَّکاةَ وَیطیعونَ اللَّهَ وَرَسولَهُ أُولئِک سَیرحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ﴿۷۱﴾ مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ به‌زودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار می‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است! " یعنی مؤمنین و مؤمنات برخی بر دیگری ولایت دارند از این جهت که آن‌ها امر به معروف می‌کنند و اقامه نماز و اهدای زکات دارند. باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر توجه عملی داشته باشیم و نسبت به جایگاه بزرگ فرایض الهی توجه لازم را به کار ببریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار