خبرهای داغ:
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اتمام نوسازی ۵۳ درصد بنا‌های روستایی کشور

محمد آئینی گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از ۵۳ درصد بنا‌های روستایی کشور، مقاوم و یا نوسازی شده است.
کد خبر: ۹۵۲۷۷۷۲
|
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

جهاد آبرسانی

به گزارش خبرگزاری بسیج، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیران مراکز استانی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۵۳ درصد بنا‌های روستایی کشور به علت ارائه وام‌های بانکی ارزان قیمت نوسازی که از سوی بنیاد مسکن به مردم پرداخت شده مقاوم و یا نوسازی شده، اما متاسفانه در محدوده شهری کمتر از ۱۵ درصد مسکن‌های پرخطر، نو و یا مقاوم‌سازی شده است که باید برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون از حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مردم ساز، بیش از یک میلیون واحد آن مقاوم و دارای استاندارد‌های مهندسی است افزود: فقط حدود ۹۳۰ هزار واحد مردم‌ساز ناپایدار است که علت عمده نوسازی و مقاوم‌سازی نشدن آن، نداشتن سند، صادر نشدن پروانه ساخت و نبود امکان بهره‌مندی از وام‌های ارزان نوسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ازسازمان بسیج مهندسین عمران، تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی برای رفع موانع مقاوم و نوسازی را انتظار داریم گفت: خیلی از این سکونت‌گاه‌ها بیش از ۴۰ سال قدمت دارند و حدود ۸۰ درصد آن‌ها قابل ساماندهی هستند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، انتظار دیگر از سازمان بسیج مهندسین را خدمت‌رسانی برای بهبود معابر خاکی این محله‌ها دانست و افزود: حدود ۶۰ درصد این محله‌ها دارای معابر خاکی و غیر آسفالته هستند و سرانه آموزشی، بهداشتی، درمانی و... آن‌ها نیز بسیار پایین‌تر از مناطق متوسط شهری است.

وی درباره نوسازی بافت‌های تاریخی نیز تصریح کرد: با هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی قرار شد بسیاری از حریم‌های اضافی آثار تاریخی، حذف و اجازه اجرای عملیات نوسازی و بهسازی به آن‌ها داده شود.

محمد آئینی درباره احیای بافت‌های فرسوده نیز گفت: مشکل اصلی در این قسمت این است که ساکنان این مناطق عمدتا کم درآمد هستند یعنی حتی با اعطاء وام‌های نوسازی نیز بعضا قدرت بازپرداخت اقساط آن را ندارند؛ لذا باید با کمک گرفتن از حلقه‌های تسهیل‌گر میانی و گروه‌های جهادی و به میدان آوردن ظرفیت بسیج و نیز گفتگو‌های چهره به چهره با مردم و اعتمادسازی، آن‌ها را ترغیب به نوسازی واحد‌های فرسوده کرد. البته بسته‌های تشویقی نظیر تراکم اضافی، اعطای فضای تجاری، تسهیل در ارائه پروانه و تخفیف در هزینه‌های صدور مجوز‌ها و... برای سرمایه‌گذار و سازندگانی که در بافت‌های فرسوده اقدام به عمران می‌کنند در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار