خبرهای داغ:
حاج امیر عباسی یکی از مداحان پیشرو در خواندن سبک‌های انقلابی است؛ وی در اولین روز از فروردین سال 1360 در محله آزادی به دنیا آمد. و اکنون بیش از ده سال است که به مداحی اهلبیت(علیهم السلام) می‌پردازد. در آستانه محرم الحرام با این مداح عزیز به گفتگو نشسته‌ایم:
کد خبر: ۹۵۲۷۵۶۵
|
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

فکر می‌کنید رسالت جریان مداحی در مدیریت فضای فرهنگی کشور چیست؟مهمترین وظیفه مداحان اهلبیت(علیهم السلام) تبیین خط و راه شهداست.

اگرچه وظیفه تعریف شده ما به عنوان روضه‌خوان و نوحه‌خوان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) مشخص است، لکن این کار به تنهایی کافی نیست و اگر نتوانیم در زمینه تبیین اهداف سیدالشهداء موفق عمل کنیم وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌ایم.

بالاترین تبیینی که در این زمینه وجود دارد بیان سیره شهدایمان خواهد بود. باید ببینیم که این شهدای ما چه اعتقادی به اهلبیت(علیهم السلام) داشته‌اند که آخر کارشان ختم به شهادت شده است؟!

به عقیده من هر کسی که بتواند بهتر راه شهدا را تبیین و عمل کند - همانطور که مستحضر هستید بحث حجاب و عفاف هم یکی از مهمترین ارکان وصایای شهداست - بهتر توانسته است وظیفه خود را ایفا کند.

 

به نظر شما مداحان گرامی چگونه می‌توانند این رسالت را در کارهای خودشان انعکاس دهند؟

قطعا با زبان هنر باید رسالت خود را انجام دهند. باید اعتقاد راسخ به این رسالت الهی داشت و در این زمینه قصد غلو و اغراق ندارم. باید طوری که بیان وقایع عاشورا در محوریت کار و پرداختن به مسائل روز به عنوان امتداد عملکرد عاشورایی مطرح شود.

 

با توجه به اینکه جریانات مذهبی غیرانقلابی نیز فعالیت می‌کنند نظر شما درباره تقویت جبهه مذهبی انقلابی چیست؟

من در این زمینه به بازگو کردن کلام استاد ارجمندم نوکر بی‌مانند آل الله استاد حاج آقا منصور ارضی این پیرغلام اهلبیت(علیهم السلام) اکتفا می‌کنم که فرمودند: هر کس بخواهد با انقلاب و پرچمی که خمینی بزرگ علم کرده است رو در رو بشود خودش را خراب کرده است. به فضل خدا و به کرم امام حسین(علیه السلام) پرچم اهلبیت(علیهم السلام) بالاست و پایین آمدنی هم نخواهد بود. 

 

نظر شما درباره حاشیه‌های اخیر بحث‌های حجاب و عفاف کشور چیست؟

نباید رعایت نکردن احکام دین خدا توسط یک عده قلیل را به کل جامعه تعمیم داد. قاطبه بانوان ما عفیف هستند و ما توقع داریم مسئولین مربوطه کشور با پدیده بی‌حجابی برخورد جدی بکنند و نگذارند که این پدیده گسترش پیدا کند. زیرا پرچم جمهوری اسلامی، در حقیقت پرچم قرآن و اسلام و دین خداست. بنده به عنوان کوچکترین فرد از آحاد این ملت بزرگ تقاضا دارم که مسئولین درباره این مساله اقدام جدی کنند و مطمئن باشند که مومنین وقتی ببینند که پای دین خدا در میان است همراهی و حمایت خواهند نمود.

 

به عنوان آخرین سوال می‌خواهم بپرسم که مداح تراز انقلاب اسلامی چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

من به شخصه خیلی این عبارت را نمی‌پسندم ولی من به عنوان یک خادم کوچک شهدا باید بگویم مادحینی که پای کار حضرت آقا و ارزشهای انقلاب و شهدا هستند همگی انقلابی محسوب می‌شوند. و مادحین گرامی نیز بایستی توجه داشته باشند که در همان خط و خطوط و باید و نبایدهایی که حضرت آقا تعیین کرده‌اند حرکت کنند.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها