خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۵۲۶۸۵۶
|
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

ثبت اختراع تونل باد با قابلیت‌های نوآورانه

رستمی گفت: دستگاه تونل باد دارای ویژگی حمل راحت، و سبک‌تر بودن نسبت به نمونه‌های پیشین، انجام آزمایشات دقیق و سریع، استفاده از تکنیک فتوگرامتری؛ برای محاسبه میزان خاک فرسایش یافته با تهیه تصاویر قبل و بعد در منطقه فرسایش یافته؛ همچنین محاسبه تغییرات حجم خاک، کنترل الکتریکی و دقیق سرعت باد و وقایع شبیه‌سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، نورالدین رستمی دانشیار گروه آموزشی مرتع و آبخیزداری و عضو هیات علمی دانشگاه ایلام موفق به ثبت اختراع دستگاه تونل باد با قابلیت اندازه‌گیری فرسایش خاک مبتنی بر فتوگرامتری شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بسیج عنوان داشت: با توجه به پدیده‌های اقلیمی، گرد و غبار که علت‌های مختلفی دارد و در برخی مناطق بیشتر رخ می‌دهد و محیط زیست انسانی و جانوری را تحت تاثیر قرار داده، بررسی این پدیده‌ها از نظر علمی از موضوعات مهم روز دنیا است.

وی افزود: با افزایش تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پی‌درپی، هر ساله بر وسعت مناطق خشک و بیابانی افزوده می‌شود؛ موضوع فرسایش بادی و گرد و غبار به یک معضل عمومی بدل می‌گردد؛ همچنین از طرفی وجود داده‌های پراکنده در برخی مواقع متناقض باعث سردرگمی در تصمیم‌گیری و متعاقباً اجرای پروژ‌های مختلف و احیای مناطق خشک و بیابانی می‌گردد.

وی اشاره کرد: اقدامی که توسط ما انجام شد، بحث تونل باد در حوزه فرسایش بادی است این موضوع توسط بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح «شهید احمدی روشن» مورد حمایت قرار گرفته است و ایده‌ای که من در ذهن داشتم در آنجا پذیرفته شد، و تیمی از دانشجویان دانشگاه ایلام و کرمانشاه، دانشگاه شریف، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، شهیدبهشتی و فرهنگیان شکل گرفت و برروی این موضوع و ساخت دستگاه نُه ماه کار شد و درنهایت دستگاهی ساخته  شد که با بررسی دقیق پدیده میتواند اطلاعات خوبی را بدهد.

وی عنوان کرد: خاک‌ها در اثر وزش باد‌ها با سرعت‌های مختلف و با توجه به جنس خاک، رطوبت، پوشش گیاهی و... سرعتی را می‌خواهد که ذرات خاک شروع به حرکت کرده و به این ترتیب گرد و غبار شروع شود که این سرعت برای ما مهم است؛ بنابراین در این‌جا بررسی می‌کنیم که هر خاک با چه سرعت بادی شروع به حرکت می‌کند که به آن سرعت آستانه فرسایش بادی می‌گوییم، در نتیجه با دانستن این سرعت و اینکه حداکثر سرعت باد منطقه چقدر است؛ برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم که پدیده گرد و غبار رخ ندهد.

وی در خصوص نوآوری این طرح که منجر به ثبت اختراع شده گفت: در این دستگاه با استفاده از تکنیک‌های جدید فتوگرامتری و عکس برداری استفاده شده تا بتواند داده درستی در زمان کوتاه‌تری به ما بدهد از طرفی حجم تونل باد را کم‌تر کرده‌ایم که قابل حمل باشد. گفتنی است دو ماه پیش ثبت اختراع ما تایید شد.

وی در رابطه با استفاده دستگاه در مناطق مختلف بیان داشت: استفاده از این دستگاه در همه جا امکان پذیر است و می‌تواند انواع سرعت‌های باد را تولید کند و در همه جا قابل استفاده است.

وی در رابطه با سنگ اندازی‌ها و موانع در خصوص ایده‌های نو آورانه تصریح کرد: محدودیت‌های بودجه‌ای، نبود ازمایشگاه  و امکانات برای تست کار؛ همچنین متاسفانه مکانی برای امثال ما نیست که اجازه آزمون خطا را بدهد و اعتبار را در اختیار  بگذارد.

وی خاطر نشان کرد: در ایران استعداد‌های زیادی وجود دارد که متاسفانه از این اقشار و ایده‌ها حمایت نمی‌شود در حالیکه کشور‌های دیگر از نوآوران حمایت می‌کنند. بودجه و اعتبار کافی برای مخترعان نیست حاضر به حمایت از نخبگان نیستند و در عمل حمایت کافی نیست خیلی‌ها مهاجرت می‌کنند و ناامید می‌شوند.

رستمی ادامه داد: هدف این پروژه، ساخت دستگاهی دقیق، کاربردی و قابل حمل برای انجام مطالعات فرسایش بادی و اخذ تصمیمات صحیح در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: برای مطالعه علمی و اصولی پدیده باید اشراف خوبی در این حوزه داشته داشته باشیم؛ همچنین داده و اطلاعات و آمار خوبی نیز در دست داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها