در آیین افتتاحیه محفل ادبی آیینی «رحیق» عنوان شد؛
زنجان _ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در ویژه‌برنامه «عصر شعر علوی» با بیان اینکه به دنبال افزایش محافل ادبی در کتابخانه‌ها هستیم، گفت: هدف محفل ادبی «رحیق» در کتابخانه‌ها شناسایی استعدادهای ادبی و نیز ارتقا و غنای شعر آئینی استان است.
کد خبر: ۹۵۲۵۶۷۹
|
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

محفل «رحیق» به غنای شعر آیینی در استان می‌اندیشد

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، ویژه‌برنامه عصر شعر علوی همراه با آیین افتتاحیه محفل ادبی آیینی «رحیق» با حضور سیدمهدی حسینی رکن آبادی، حاج، ولی الله کلامی، دکتر قربان ولیئی، احمد علوی، محسن ناصحی، علی حنیفه، حاج مهدی رسولی و جمعی از نامداران عرصه شعر آیینی،در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برگزار شد.

در این نشست محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: پیرو بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله) در رابطه با لزوم توجه به عرصه شعر و ادبیات و مطالبه ایشان در این حوزه، ۴۰۰ محفل ادبی در سطح نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد شده است.

رضاخانی افزود: درحال حاضر ۸ محفل ادبی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان زنجان داریم و تلاش می‌کنیم تعداد این محافل افزایش یابد؛ به گونه‌ای که هر کتابخانه یک محفل ادبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی چند ماه اخیر، محافل ادبی متعددی بر اساس متون ادبی کلاسیک در کتابخانه‌های استان شکل گرفته است، تصریح کرد: از جمله این محافل می‌توان به سلسله نشست‌های ادبی «حکایت نی؛ شرح قصه‌های مثنوی معنوی»، «حکایت پرواز؛ شرح قصه‌های منطق الطیر عطار»، «حکایت حکمت؛ شرح بوستان سعدی» و» شرح بی‌نهایت؛ شرح غزلیات حافظ» اشاره کرد که به میزبانی کتابخانه سهروردی زنجان برگزار می‌شود و با استقبال پرشوری از سوی عموم مردم مواجه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان زنجان اظهار کرد: استقبال مردم از این قبیل برنامه‌ها بیانگر این است که اگر ما به محافل ادبی بها بدهیم، مردم نیز استقبال می‌کنند و علاقه‌مند به حضور در این محافل هستند.

این مسئول با بیان اینکه آشنایی نسل جوان با ادبیات کلاسیک و متون کهن شاعران بزرگ ایران یکی از اهداف برپایی این محافل ادبی است، عنوان کرد: در نظر داریم یک محفل شعر پیرامون شعر طنز راه اندازی کنیم.

رضاخانی در پایان ضمن اشاره به آیین افتتاحیه محفل ادبی آیینی «رحیق»، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه برای استان احساس نیاز می‌شد، محفل ادبی «رحیق» را پیرامون شعر آیینی ایجاد کردیم و امیدواریم با حضور شاعران نامدار آیینی استان و کشور در این محفل شاهد رونق آن محفل باشیم.

در ادامه سید مهدی حسینی رکن‌آبادی، شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه یکی از اولین سوال‌هایی که از شاعر پرسیده می‌شود پیرامون «محتوای شعر» و پاسخ به این سوال است که "چه چیزی سروده است"، گفت: این مسئله با تعهد شاعر ارتباط دارد؛ یعنی شاعر بر اساس تعهد و باور‌های شیعی خود شعر می‌سراید و استعداد و هنرش را در خدمت اهل بیت علیهم السلام قرار می‌دهد.

حسینی رکن آبادی افزود: وقتی وارد بحث بررسی
محتوا می‌شویم، بایستی با عیار‌های فرهنگ شیعی به سنجش شعر بپردازیم و این سوال مهمی است که شاعر باید بتواند به درستی به آن پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: اینکه شاعر در مدیحه‌سرایی و ستایش تا چه حدودی و تا کجا می‌تواند پیش برود، یا چگونگی بحث تعریض و اعتراض نسبت به مسائل اجتماعی و تاریخی، از جمله موضوعاتی است که در شعر متعهدانه مطرح می‌شود و در این زمینه انجمن‌های ادبی و مجامع دانشگاهی متعهد به پاسخگویی‌اند.

در بخش دیگری از این نشست حاج، ولی الله کلامی، مداح و شاعر اهل بیت با بیان اینکه اشعار کمی پیرامون واقعه روز "مباهله" سروده شده است، گفت: آن قدر که در مورد دیگر مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی نظیر واقعه غدیرخم کار شده، در مورد مباهله کار نشده است و بایستی شاعران جوان توجه بیشتری به این واقعه مهم تاریخ اسلام مبذول کنند.

این شاعر و اهل بیت علیهم السلام خاطرنشان کرد: افتتاح محفل ادبی آیینی «رحیق» موجب مسرت و خوشحالی است و امیدواریم به همت تلاش همکاران در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان و سربازان فرهنگی هیئت ثارالله و شاعران خوبی که در عرصه شعر آیینی داریم، پرچم این محفل همواره برافراشته بماند.

در ادامه به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، به منظور ارتقای سطح فنی، محتوایی، ساختاری و غنای شعر آئینی استان، محفل ادبی آیینی «رحیق» افتتاح شد.

شعرخوانی دکتر قربان ولیئی، احمد علوی، محسن ناصحی، علی حنیفه، امیر سلیمانی، سلمان مرادی، نسرین سلیمانی، مداحی حاج مهدی رسولی و تجلیل از شاعران حاضر در برنامه از بخش‌های دیگر ویژه‌برنامه «عصر شعر علوی» بود.

ارسال نظرات