زنجان- دغدغه باعث شکوفایی وخلاقیت می‌شود و یکی از موضوعاتی است که باعث عدم راکد شدن انسان شده و اینکه بی تفاوت نباشیم و برای رسیدن به اهداف خود وجامعه تلاش کنیم.
کد خبر: ۹۵۲۵۱۵۶
|
۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

استاد دانشگاه و جامعه شناس:اصول داشتن دغدغه

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ با واژه‌ای به نام دغدغه چقدر رابطه دارید؟ آدم دغدغه مندی هستید یا نه؟ اصلا دغدغه داشتن درست است یا نه!


اصولا یکی از موضوعاتی که باعث عدم راکد شدن انسان می‌شود؛ دغدغه است اینکه بی تفاوت نباشیم و برای رسیدن به اهداف خود وجامعه تلاش کنیم امری مبارک و میمون است.


اما متاسفانه امروزه این واژه یا این اخلاق به درستی در جامعه تعبیر و تفسیر نمی‌شود؛ افراد دغدغه‌مند را افراد بیکار یا بیکار خوشحال یا بیکار پولدار می‌نامند که همین امر هم باعث شده که افراد دور این اخلاق را یک خط قرمز اساسی بکشند.


وقتی برخورد نامناسب شکل گرفت طبیعتا سمت وسوی دغدغه و یا هر اخلاق خوب دیگری به مسیری می‌رود که چندان مطلوب فرد وجامعه نیست.


تصور کنید به جای اینکه دغدغه افراد ساختن جامعه اخلاقمند وخانواده اخلاقمندباشد؛ این فکر به قدری تقلیل پیدا کند که در چه چیزی بپوشم و چه چیزی بخورم خلاصه شود، به کجا منتهی می‌شود، دراین میان البته برخورد افراد موثر و مسئولان جامعه هم با افراد حائز این اخلاق اهمیت دارد.


به طور کلی اصلا و اساسا این افرادموثر ومسئولان هستند که در رشد افراد دغدغه‌مند ویا سرکوب ومنفعل کردن این اشخاص که الماس‌های جامعه هستند موثر هستند.


اگر طاقت پذیرش انتقاد، برنامه جذاب وخوب، تحول در حیطه مسئولیت برای افراد دغدغه‌مند سخت و به معنای ازدست دادن هویتشان نباشد طبیعتا رشد فزاینده‌ای در جامعه خواهیم داشت.


دغدغه است که باعث شکوفایی وخلاقیت می‌شود؛ و از انجماد اخلاق وافکار جلوگیری می‌کند و باعث توجه به سطوح بهتر زندگی می‌شود واگر میدان برای افراد دغدغه‌مند تنگ شود جامعه توان تنفس نخواهد داشت.

اگر بخواهیم شکوفایی و تحولات لازم برای سعادت آحاد افراد جامعه در جوانان و جامعه نهادینه شود، یقینا این امر بدون توجه به واژه دغدغه و افراد دغدغه‌مند امکان رشد نخواهد داشت.


سید احمد موسوی

ارسال نظرات