خسارت ۸ میلیاردی گرما به تأسیسات برق سیستان

باتوجه‌به گرمای بی‌سابقه، وزش باد‌های شن و قطع آب و برق شرایط زندگی در منطقه سیستان بسیار دشوار شده است.
کد خبر: ۹۵۲۲۵۸۰
|
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، این روز‌ها گرمای بی‌سابقه هوا در استان به‌خصوص در منطقه سیستان که به گفته کارشناسان هوا‌شناسی در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است شرایط زندگی را برای مردم سخت و دشوار کرده است.

علاوه بر گرمای هوا وزش باد‌های گرم همراه با گردوخاک شرایط هوا را در این نقطه از کشور به‌شدت سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

دراین‌بین اما قطعی‌های مکرر آب و برق نیز بر مشکلات مردم چندین برابر افزوده است به‌طوری‌که در برخی از روستا‌ها در اوج گرما هم‌زمان هم آب و هم برق قطع می‌شود.

روستا‌های شهرستان هامون نیز همانند سایر نقاط سیستان علاوه بر مشکلات گرما و بی‌آبی از قطع مکرر برق نیز در رنج هستند و باتوجه‌به اینکه بیشتر مردم مناطق روستایی برای خنک‌شدن منازل خود از کولر‌های آبی استفاده می‌کنند با شرایط به وجود آمده امکان استفاده از این وسیله سرمایشی برای مردم امکان‌پذیر نیست.

گرما ۸ میلیارد خسارت به بار آورد
احمدعلی ریاحی رئیس اداره برق هامون در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نوسانات برق در روز‌های اخیر بیان کرد: باتوجه‌به گرمای بی‌سابقه و بالای ۵۰ درجه دما در منطقه سیستان این امر باعث شد تا سرانه مصرف در حوزه برق افزایش داشته باشد.

وی باتوجه‌به سرانهٔ مصرف خانوار‌های حوزهٔ سیستان به‌خصوص مناطق شهری افزود: این سرانه مصرف نسبت به سنوات گذشته سه برابر شده است و به طور میانگین سرانه مصرف برای هر خانوار در حوزه روستایی و شهری یک یا دو کیلووات بود.

ریاحی ادامه داد: باتوجه‌به مشکل کم‌آبی و معضل گرمای بی‌سابقه هوا سرانه مصرف خانواده‌ها به بالای ۳۰ کیلووات افزایش داشته که این امر موجب بروز نوسان و قطعی در برخی از روستا‌ها شده است.

رئیس اداره برق هامون اظهار کرد: گرمای هوا باعث خسارت به تجهیزات و ترانس‌های برق در این شهرستان شده است به‌طوری به‌خاطر شرایط دمای هوا بالغ بر ۸ میلیارد خسارت به تأسیسات برق وارد شده است.

ریاحی تصریح کرد: به دنبال رفع مشکلات نوسان و قطع برق با کمک شرکت برق استان نقاط دارای مشکل شناسایی و بالغ بر ۱۰ نقطه ترانس کم قدرت و حادثه‌دیده تعویض شده است.

وی ضمن تأکید بر مصرف بهینه از شهروندان خواست تا در مصرف برق و استفاده از وسایل برقی صرفه‌جویی لازم را داشته باشند تا در این شرایط بحرانی خاموشی‌ها به حداقل برسد.

ریاحی توصیه کرد: شهروندان در استفاده از کولر‌های گازی و اسپیلت دما را روی ۲۴ تا ۲۵ تنظیم و حتی‌الامکان از روشن‌کردن چند اسپیلت و کولرگازی در یک‌خانه پرهیز کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار