سربازان فراری در صورت بازگشت بخشوده می‌شوند

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل گفت: سربازان فراری در صورت بازگشت به یگان‌ها یا دادسرهای نظامی از ارفاقات قانونی برخوردار شده و بخشوده می‌شوند.
کد خبر: ۹۵۲۲۴۹۳
|
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

سربازان فراری در صورت بازگشت بخشوده می‌شوند

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، بهروز میرعلی زاده همزمان با هفته قوه قضاییه در مصاحبه با خبرنگاران، افزود: به مناسبت هفته قوه قضاییه سربازان فراری فاقد سابقه کیفری موثر در صورتی که تا پایان تیرماه امسال خود را به یگان‌های محل خدمت یا دادسراهای نظامی معرفی کنند، از ارفاقات قانونی مانند تعلیق تعقیب و معافیت از مجازات برخوردار خواهند شد و اضافه خدمت آنها نیز بخشوده خواهد شد.

وی اظهار کرد: این ارفاقات قانونی به عنوان یک اهرم تشویقی برای بازگشت سربازان فراری به یگان های محل خدمت است، چرا که اکثر آنها از بیم مجازات به یگان‌های خود مراجعه نمی‌کنند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل تاکید کرد: هیچ یگانی حق مجازات و اعمال جریمه اضافه خدمت به سربازان فراری بازگشته را ندارد، چرا که این اقدام بر خلاف قانون و رای و نظر سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

او بیان کرد: دادسراهای نظامی عهده‌دار رسیدگی به جرایم خاص نظامی و انتظامی و جرایم عمومی درحین خدمت نظامی ها است و با رعایت قانون و بدون هیچ اغماضی در این زمینه برخورد خواهد کرد.

۹۷ درصد ابلاغیه‌ها به شیوه الکترونیکی انجام می‌شود

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل با بیان اینکه هم اکنون ۹۷ درصد ابلاغیه‌ها و اخطاریه‌های این سازمان در استان به شیوه الکترونیکی اعلام می‌شود، در خصوص فرایند ثبت شکایات و رسیدگی الکترونیکی، افزود: اجرای طرح دادرسی الکترونیک در دادسراها و دادگاه‌های نظامی از اولویت‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل است.

میرعلی‌زاده اظهار کرد: در همین راستا پارسال ۷۰ جلسه دادرسی بدون حضور فیزیکی متهمان در بستر فضای امن و به صورت الکترونیکی در استان اردبیل برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته ثبت شکایت در استان اردبیل الکترونیکی شده است، بیان کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی در هر نقطه از استان اردبیل شکایت خود را برای رسیدگی ثبت کنند.

این مقام قضایی با اشاره به مزایای فرایند ثبت شکایات و دادرسی الکترونیکی در محاکم قضایی استان، اضافه کرد: الکترونیکی کردن فرایندها در مراجع قضایی علاوه بر آسایش و راحتی مردم در کاهش تهدیدات امنیتی و هزینه‌ها موثر است.

صلاحیت‌های رسیدگی سازمان قضایی نیروهای مسلح افزایش یافته است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل گفت: با موافقت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹ صلاحیت‌های رسیدگی سازمان قضایی نیروهای مسلح افزایش یافته است.

میرعلی زاده افزود: بر همین اساس همه جرایم امنیتی مرتبط با خدمت برای نیروهای مسلح از ناحیه کارکنان قراردادی و یا کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته که مشمول مقررات نیروهای مسلح نیستند، جرایم مرتبط با اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نیروهای مسلح از ناحیه اشخاصی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نسبت به تامین تجهیزات و تسلیحات نیروهای مسلح همکاری دارند، جرایم امنیتی کارکنان نیروهای مسلح، مرتبط با زمان اشتغال تا پنج سال پس از پایان خدمت، کلیه جرایم مرتبط با سلاح و مهمات توسط کارکنان شاغل در نیروهای مسلح و جرایم مرتبط با انجام وظایف خاص حفاظتی و انتظامی کارکنان یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی و بانک‌ها در صلاحیت های رسیدگی سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این موارد، طبق اصل ۱۷۲ قانون اساسی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی تمامی پرسنل وظیفه، کادر، قراردادی، رسمی و پیمانی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: رسیدگی به پرونده کارکنان وزارت اطلاعات در ۲ بخش، یکی مرتبط با تخلف کارکنان این وزارتخانه و دیگری مربوط به سایر جرایم مانند پرونده‌های مشتمل بر اطلاعات طبقه بندی شده و اسرار جمهوری اسلامی ایران در صلاحیت رسیدگی سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار دارد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل اضافه کرد: رسیدگی به جرایمی که تحقق آن مرتبط با فعل ۲ نفر (مانند رشوه دهنده و رشوه گیرنده) است و جرایمی خاص نظامی، انتظامی و ضابطین که هرگاه در حین رسیدگی به آنها کشف شود، نیز در صلاحیت رسیدگی سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار دارد.

میرعلی‌زاده ادامه داد: در مجموع اصل بر این است که این سازمان به جرایم نیروهای مسلح و ضابطین عام و خاص رسیدگی می کند، مگر آنکه استثنائاتی وجود داشته باشد.

پیشگیری از وقوع جرم از مهمترین اولویت‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل پیشگیری از وقوع جرم با هدف کاهش پرونده‌ها در دادگاه‌ها و محاکم نظامی را از مهمترین اولویت های این سازمان برشمرد و گفت: برای موفقیت در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه پارسال ۱۱۴ کارگاه آموزشی و حقوقی برای ضابطان عام و خاص در استان اردبیل برگزار شد.

وی افزود: بیش از ۱۱ هزار و ۹۰ نفر در این کارگاه‌های آموزشی حقوقی شرکت و در مجموع ۲۳ هزار نفر ساعت آموزش به شرکت کنندگان داده شد.

میرعلی‌زاده اظهار کرد: با اعمال برنامه های صحیح در حوزه پیشگیری تعداد ورودی زندانیان بند نظامی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ در استان اردبیل ۳۰ درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل بیان کرد: نظارت بر احیای حقوق عامه، نظارت بر حقوق شهروندی و اتقان آرای قضایی از جمله مهمترین اولویت‌های این سازمان در سالجاری در استان است.

میرعلی زاده اضافه کرد: پارسال به غیر از یک مورد، تمامی آرای صادره در دادگاه‌ها و محاکم قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل در دیوان عالی کشور تایید شد و اردبیل در اتقان آراء در بین استان‌های کشور رتبه اول را کسب کرد.

وی با بیان اینکه با کاهش میزان جرایم عمومی در جامعه میزان جرایم نیروهای مسلح نیز کاهش می‌یابد، ادامه داد: افزایش جلسات تعامل با ضابطین خاص و عام، برگزاری جلسات آموزشی، بارزسی از عملکرد ماموران و رسیدگی به تخلفات احتمالی در حداقل زمان نیز در کاهش جرایم بین نیروهای مسلح نقش موثری دارد.

وی تامین حقوق همه جانبه افراد، ایجاد امنیت عادلانه قضایی و تساوی حقوق مردم در برابر قانون را یکی از وظایف مهم قوه قضاییه برشمرد و گفت: همه تلاش سازمان قضایی نیروهای مسلح این است که از نیروهای مسلحی که حافظ امنیت این کشور هستند، صیانت کرده و نگذارد جرمی اتفاق بیافتد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل افزود: با اینکه این سازمان به عنوان مرجع صالح رسیدگی به جرائم نظامی در برقراری امنیت همراه با نیروهای مسلح است، اما در راستای ماموریت محوله با هرگونه قانون شکنی برخورد خواهد کرد.

 هفته اول تیرماه به منظور ارج نهادن به مقام والای قضا و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله سید محمدحسین بهشتی نخستین رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ براثر انفجار بمب در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید بنابر پیشنهاد قوه قضاییه، هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار