خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری استان همدان خبر داد

بخشش ۱۰۰ میلیارد تومان به برکت کمیته معتذرین استان همدان

همدان-رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: به برکت کمیته معتذرین ۱۰۰ میلیارد تومان در دادگستری با جنبه خصوصی، مردم به همدیگر بخشش کردند؛ همچنین ۵۰ میلیارد تومان جزای نقدی باید وصول می‌شد که این امر محقق نشده است.
کد خبر: ۹۵۲۲۳۹۸
|
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا عدالتخواه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته قوه قضائیه اظهار کرد: سند تحول قضایی تدوین شده و رهبر معظم انقلاب تاکید بسیار جدی بر اجرای این سند و برنامه در قوه قضائیه دارند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در این سند به آن اشاره شده توسعه شیوه‌های جدید جایگزین رسیدگی‌های قضایی است، افزود: این توسعه شیوه‌های جدید جایگزین رسیدگی قضایی یک مبنا و محور دارد و آن استفاده از ظرفیت مردم است یعنی اختلافاتی که ایجاد می‌شود به دست مردم حل و فصل شود و پرونده قضایی نشوند.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: از ابتدای شروع این طرح تاکنون ۳۰ هزار مجرم نسبت به شاکی اعلام عذرخواهی کردند و از این تعداد ۱۷ هزار نفر گذشت انجام شده است.

وی ابراز کرد: به برکت کمیته معتذرین ۱۰۰ میلیارد تومان در دادگستری با جنبه خصوصی، مردم به همدیگر بخشش کردند؛ همچنین ۵۰ میلیارد تومان جزای نقدی باید وصول می‌شد که این امر محقق نشده است.

عدالتخواه با بیان اینکه دستگاه قضا در مباحثی همچون مغفورین، صلح و سازش و اتقان آراء رتبه اول کشوری را کسب کرده است، عنوان کرد: این موارد به رضایتمندی مردم از مجموعه قضایی استان اشاره دارد.

وی گفت: سامانه ابتکاری ارزشیابی قضات در همدان بدون ریالی هزینه راه‌اندازی شد و در کل کشور اجرا شد؛ همچنین استان همدان در مرکز ارتباطات مردمی از لحاظ مراجعه‌کنندگان به سامانه پاسخگو بوده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه رتبه کشوری سطح نگهداشت پرونده‌ها در استان گویای آن است که هیچ پرونده دپوشده‌ای در همدان نداشتیم، بیان کرد: در سال گذشته ۴۵۳ هزار و ۶۴۹ فقره پرونده داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه امسال به ۴۲۶ هزار و ۷۳ فقره رسید که نشان از کاهش ۲۶ هزار فقره پرونده دارد.

وی ابراز کرد: میانگین رسیدگی به پرونده‎ها در همدان ۶۷ روز است در حالی که این عدد در نرم کشوری ۹۵ روز است.

عدالتخواه با بیان اینکه ۸۰ فقره قتل عمد با دعوت به مصالحه بخشوده شده که ۱۲ مورد از این تعداد در سال جاری اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در حوزه مجازات ۴۰۰ هزار خدمات عمومی رایگان حکم صادر شده و در زمینه عفو رهبری برای زندانیان در همدان حوزه ۲ هزار و ۵۰۰ مورد تخفیف و حدود یک هزار و ۱۰۰ مورد منجر به آزادی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار