همسرداری حضرت زهرا (س) به‌گونه‌ای بود که با شناخت نسبت به جایگاه علی بن ابی‌طالب (ع) و نقش او در پیشبرد اسلام، او را در این راه یاری می‌کرد.
کد خبر: ۹۵۲۱۲۸۸
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ معیار و ملاک ازدواج علی (ع) و فاطمه (س) همراه با عشق و همکاری بود. علی (ع) خدمت پیامبر (ص) رفتند و از او درخواست ازدواج با حضرت زهرا (س) کرد. بعد از ازدواج، از رسول خدا (ص) درخواست تقسیم‌کار خانه را خواست. پیامبر (ص) کار‌های بیرون از خانه را به علی (ع) و کار‌های درون خانه را به فاطمه (س) سپرد.

فاطمه زهرا (س) از این تقسیم‌کار و به خاطر معاف‌شدن از کار‌های بیرون از خانه، بسیار خوشحال شد. او آن‌گونه در خانه کار می‌کرد و سختی می‌کشید که علی (ع) ناراحت می‌شد. دراین‌باره روایات متعددی دربارهٔ مشاهدهٔ کار‌های سخت فاطمه زهرا (س) از سوی صحابهٔ پیامبر (ص) و کمک آنان به او نقل شده است.

در کنار این‌ها، همسرداری او نیز به‌گونه‌ای بود که با شناخت نسبت به جایگاه علی بن ابی‌طالب (ع) و نقش او در پیشبرد اسلام، او را در این راه یاری می‌کرد و پیگیر اوضاع سیاسی و اجتماعی روز نیز بود؛ و درهمان حال و در غیاب او در زمان نبرد، همهٔ کار‌های داخل و خارج خانه را عهده‌دار می‌شد؛ و در برابر، علی (ع) نیز در هنگام بازگشت و حضور در خانه، جویای حال فاطمه (س) می‌شد.

در ضمن حضرت زهرا (س) در تربیت فرزند نیز الگویی نمونه برای تمامی خانم‌ها بوده و هستند.

معیار یک ازدواج سالم و ساده، آرامش روح و روان، دوری از وسوسه شیطان، تقویت جایگاه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، استقلال اقتصادی، پاداش معنوی، زیاد شدن نسل، امنیت اجتماعی، مصونیت از انحراف، تأمین نیاز جنسی است.

دکتر احمد ترکمانی؛ روانشناس و پژوهشگر حوزه خانواده

ارسال نظرات
آخرین اخبار