خبرهای داغ:

عرضه ۳۰۰ طرح ایرانی اسلامی لباس در رویداد «برکت دیدار»

معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از برگزاری رویداد برکت دیدار طی روزهای سوم تا پنجم تیرماه خبر داد و اعلام کرد: ۳۰۰ طرح ایرانی اسلامی لباس ویژه محرم و اربعین در این رویداد عرضه می‌شود.
کد خبر: ۹۵۲۱۲۳۴
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج، نشست خبری پیش رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با محوریت لباس محرم و اربعین با عنوان «برکت دیدار»روز دوشنبه ۲۹ خردادماه در وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست، محمدجواد قاسمیان، معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اظهار امیدواری کرد با این رویداد خلأ تولید لباس مراسم‌ عزاداری را برطرف کنیم و گفت: بعد از محرم و اربعین سال گذشته به این فکر افتادیم که رویدادی مبتنی بر نقوش اسلامی ایرانی برای ارائه لباس مناسب محرم و اربعین طراحی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تمام مناسبت‌های مذهبی عزا و شادی و مناسبت‌هایی که باید آداب و رسوم در آن رعایت شود، لباس خاصی لازم است، این رویداد طراحی شد و با نیازسنجی از اماکن مقدس مشخص شد برخی از عتبه‌ها نیز اعلام کردند در خصوص لباس خدام مشکل دارند که این محور هم به رویداد اضافه و طرح‌نامه لباس زیارت طراحی شد.

قاسمیان با اشاره به اینکه نام رویداد در ادامه به «دیدار» تغییر کرد چراکه هدف از زیارت دیدار است، گفت: در بازار لباس‌های نامناسب زیادی طی ماه محرم می‌بینیم که موجب شد این هدف را پیگیری کنیم تا محصولات بهتری مبتنی بر فرهنگ و اعتقاداتمان ارائه و لباس‌های نامناسب به مرور از بازار حذف شود.

نیاز به سواد پوشاک در کشور داریم

وی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لباس خواست در مسیر ارائه پوشش مناسب محرم و اربعین این کارگروه را کمک کنند و گفت: هدف دوم ما عرضه محصولات فرهنگی خوب در بازار بود. ما اکنون به سواد پوشاک در کشور به شدت نیازمند هستیم و باید افراد بدانند لباس اجتماع، لباس خصوصی، لباس مراسم و ... را کجا و چطور باید بپوشند.

قاسمیان اضافه کرد: برای لباس اجتماع نشان شیما طراحی شده و هر لباسی نشان شیما دارد به این معناست که می‌توان آن را در اجتماع پوشید. برای سایر لباس‌ها هم باید همین شاخش‌ها تعریف شود که باید رسانه‌ها، تولیدکنندگان و حامیان و ویژندهای بزرگ در این عرصه به ما کمک کنند. همچنین باید تلاش کنیم گفتمان مروج سواد پوشاک را گسترش دهیم.

عرضه ۳۰۰ طرح ایرانی اسلامی ویژه محرم و اربعین در رویداد دیدار

مهدیه هاشم‌زاده، دبیر کمیته اجرایی رویداد برکت دیدار نیز در این نشست، گفت: مجموعه «سدن پوش» با رویکرد حکمرانی صنعت پوشاک فعالیت خود را آغاز کرده و کارگروه‌های مختلفی را برگزار و پژوهش و بررسی‌هایی صورت گرفت که به تدابیر خوبی رسیدیم و در همین راستا مدل‌سازی را انجام دادیم که نتیجه این مدل‌سازی برگزاری این پیش رویدادهاست.

وی به برگزاری سمینار آموزشی در ۲۹ اردیبهشت ماه اشاره و اعلام کرد: سوم تا پنجم تیرماه نیز رویداد برکت دیدار در هتل هما برای نمایش آثار با دعوت از فروشندگان برگزار می‌شود.

هاشم‌زاده افزود: ۵۰۰ طرح تاکنون دریافت شده که ۲۰۰ طرح به دلیل تکراری بودن رد شده و بقیه به نمایش درخواهد آمد که از سوی ۳۰۰ شرکت کننده طراحی شده است. رویکرد ما تلاش برای رساندن آثار به سطح بین‌المللی است بر همین اساس این طرح‌ها در قالب ژورنال به زبان خارجی منتشر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد این رویداد طراحی عبا است؟ گفت: رویکرد ما صرفاً طراحی لباس‌های بلند و پوشیده نبود و تونیک و شلوار و شومیزهای بلند هم طراحی شده تا برای مخاطبان مختلف آثار داشته باشیم. لباس‌های مختلفی نیز در قالب عبا طراحی و عرضه شده است که به نمایش درخواهد آمد.

قاسمیان در ادامه با تأکید بر اینکه فعالیت ما برای همه اقشار است و فقط برای قشر مذهبی نیست، گفت: دوازدهمین دوره جشنواره فجر هم برای کاربردی سازی پوشاک برای همه اقشار برگزار می‌شود. کارگروه و جشنواره نیز به دنبال این است که تمام عناصر کاربردی‌سازی از جمله جنس و قیمت را مدنظر داشته باشد.

مکان ارائه طرح و محصول برای اربعین و فاطمیه

وی در پاسخ به اینکه چرا فصل مد برای محرم طراحی نشده و چهار ماه قبل از محرم این رویداد برگزار نشده است؟ گفت: برای اینکه کالکشن لباس ارائه شود چهار ماه قبل باید رویداد آن برگزار شود؛ همین هدف را ما داشتیم اما به ضیق وقت برخوردیم. البته در این رویداد نه فقط با طراحان بلکه با تولیدکنندگان هم مرتبط شدیم که این تولدکنندگان می‌توانند خودشان طرح ارائه شده را تولید کنند. شاید فرصت ارائه محصولات در محرم را از دست داده باشیم اما برای اربعین و ایام فاطمیه امکان ارائه طرح و محصول داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داوران تجربه حضور در اربعین را دارند و می‌دانند که این مناسبت چه نوع لباس کاربردی را نیاز دارد؟ گفت: دو داور خانم و یک نفر آقا داور رویداد هستند و اساتید مبرزی هستند که با شرایط خاص لباس اربعین آشنا هستند.

قاسمیان در پاسخ به اینکه آیا نمایش زنده لباس اربعین را خواهیم داشت؟ گفت: جلسات مختلفی در خصوص نحوه عرضه پوشاک با استفاده از پیکره انسانی و مصنوعی داشتیم که این نحوه ارائه با قانون مغایرت نداشته باشد. یک دستورالعمل هم در این زمینه فراهم شده که در آینده در کارگروه رسیدگی می‌شود و اگر اعضای کارگروه موافق بودند، به صورت عمومی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در اربعین به صورت مستقیم نمایش زنده نداریم و طرح‌ها بر روی پیکره مصنوعی ارائه خواهد شد. رویدادهای بعدی دیدار هم حتماً مربوط به ایام سوگواری و ایام سوگ نیست و رویداد بعدی در ایام شعبانیه یعنی ایام شادی برگزار خواهد شد. 

در پایان این نشست نیز از تندیس این رویداد رونمایی به عمل آمد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار