مدال هایی که در قلب مردم خانه کردند/ درباره معرفی شهید ابراهیم هادی کوتاهی نکرده ایم

مسئول سازمان بسیج ورزشکاران در گفتگو با ما از فرهنگ پهلوانی در جامعه ورزش ایران سخن گفت.
کد خبر: ۹۵۱۱۳۰۹
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

مدال هایی که در قلب مردم خانه کردند/ درباره معرفی شهید ابراهیم هادی کوتاهی نکرده ایم
به گزارش خبرگزاری بسیج، سرویس ورزشکاران:
پهلوان در جامعه ایرانی، صفتی است که به اشخاصی که اخلاق نیکویی دارند، نسبت داده می شود. در حقیقت خلق نیکو بوده که یک پهلوان را حقیقتاً «پهلوان» می‌کرده است.

قدمت فرهنگ پهلوانی را می‌توان تا ایران باستان دنبال کرد، زمانی که پهلوانان نیرومند در برابر اهریمن‌ها مقاومت می‌کردند و به جنگ با آن‌ها می‌رفتند. در شاهنامه فردوسی، قصه پهلوانان بسیاری را همچون زال و رستم شنیده‌ایم. پهلوانانی که از نظر اخلاق سرآمد بوده و با پشت سر گذاشتن تمرین‌های سخت، برای پیروزی جبهه خیر علیه شر، وارد میدان نبرد می‌شدند.

پس از ورود دین مبین اسلام، آداب اسلامی با این ورزش عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی علیه السلام و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خویش ادامه داد و اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است. تصاویری شکوهمند از این پهلوانی را در سالهای دفاع مقدس دیده ایم که همه ی جهانیان از دیدن ایثار و پهلوانی جوانان مومن ایرانی به حیرت نشستند. امتداد خط پهلوانی حول محور دفاع از حرم، دفاع از امنیت و دفاع از غیرت ایرانی می گذرد و این خط پررنگ ایرانی هرگز نه متوقف می شود و نه کم رنگ. جامعه ورزش ایرانی همواره پرچمدار پهلوانی در جهان بوده است. سراغ تصویر فرهنگ پهلوانی در آینه جامعه ورزشکاران را از مسئول سازمان بسیج ورزشکاران گرفتیم. آنچه که پیش رو دارید حاصل گفتگوی ما با مهدی میرجلیلی است: 

مدال هایی که در قلب مردم خانه کردند/ درباره معرفی شهید ابراهیم هادی کوتاهی نکرده ایم
مسئول سازمان بسیج ورزشکاران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، تصریح کرد: یکی از رسالت‌های سازمان ما تعمیق و ترویج معنویت، فرهنگ، اخلاق و مرام پهلوانی در ورزش است لذا یکی از اقدام‌های ما برای تحقق این موضوع، فراهم کردن زمینه حضور ورزشکاران در اردو‌های راهیان نور است تا با حضور در این مناطق، علاوه بر تجدید میثاق با شهدا، با اهداف و آرمان‌های شهدا، بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه جامعه ورزشی کشور ۵۱۳۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، افزود: معرفی شهدای ورزشکار، از دیگر اقدام‌های سازمان بسیج ورزشکاران است لذا برای تحقق این موضوع، از دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و ورزشی درخواست می‌کنم سیره، روش و منش شهدا را تخصصی و کاربردی، اما اثربخش و با در نظر گرفتن روحیه پهلوانی و جوانمردی در جامعه تبلیغ و تزریق کنند.

مسئول سازمان بسیج ورزشکاران همچنین با رد کردن کم کاری در معرفی پهلوان نامدار ایرانی شهید ابراهیم هادی گفت: روز ۲ اردیبهشت، سالروز تولد این شهید بزرگوار به نام روز شهدای ورزشکار در تقویم کشور ثبت شده است و همچنین تعدادی از دوره‌های ورزشی ما به نام این شهید برگزار می‌شود و همچنین فیلم مستندی درباره زندگی این شهید عزیز در حال تولید می‌باشد.

وی با اشاره به ضرورت ورود مکتب سلیمانی به جامعه ورزشی کشور تصریح کرد: حاج قاسم اعتقاد داشت انسان باید غیرت انسانی یا ملی و یا غیرت دینی داشته باشد لذا اگر این مهم در ورزشکاران جاری و ساری شود پهلوان‌ها و ورزشکاران ما می‌شوند پهلوان و مرد میدان.

مدال هایی که در قلب مردم خانه کردند
مسئول سازمان بسیج ورزشکاران با نام بردن از تعدادی از ورزشکارانی که مرام پهلوانی داشته اند گفت: محسن بیرانوند، بهداد سلیمی و الهام حسینی در رشته وزنه برداری، در لبیک به فرامین رهبری درباره توزیع کمک‌های مومنانه در ایام کرونا، با فروختن مدال‌های جهانی خود، مبلغ آن را خرج مردم نیازمند کردند.

وی افزود: روح الله رستمی در رشته جانباران و معلولین با مزایده گذاشتن و فروش انگشتری اهدایی رهبر معظم انقلاب توانست ۱۲ زندانی را آزاد کند و یا مربیان و ورزشکارانی مثل محمد انصاری (فوتبالست)، جواد فروغی (رشته تیراندازی) و نیما نکیسا (فوتبالست) با حضور در منطقه زلزله زده خوی هدایائی تقدیم مردم کردند و موجب تقویت روحیه زلزله زدگان شدند.

مهدی میرجلیلی با اشاره به حضور گروه اتومبیل رانی و موتورسواری در بخش‌های سیل زده کشور گفت: این ورزشکاران با بازکردن معابر و کمک به مردم، موجب نجات تعدادی از سیل زدگان شدند و یا عشرت کردستانی (کاپیتان سابق تیم ملی والیبال نشسته بانوان کشور) وقتی فیفا میزبانی مسابقات فوتبال جام جهانی زیر ۲۰ را به علت راه ندادن تیم فوتبال رژیم صهیونیستی به اندونزی، از این کشور گرفت با اهدای مدال خود به مردم اندونزی، در اصل از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرد.

وی در پایان گفتگو همچنین به حرکت زیبای محمدرضا گرایی کشتی گیر فرنگی کار تیم ملی کشورمان اشاره و تصریح کرد: این پهلوان قبل از مسابقه با حریق گرجستانی، به یک شهید گمنام متوسل شد و متعهد شد اگر بازی را برنده شود مدال خود را تقدیم این شهید کند و پس از موفقیت، به وعده خود عمل کرد که این نمونه‌ها نشان از وجود روحیه پهلوانی و ورزشکاری در جامعه ورزشی ایران دارد.

ت ۸۹۹۱

ارسال نظرات