شهیده اکرم فراهانی نیا؛بانوی شهیدی که تنها تکه ای پارچه از او به جا ماند

زنجان-بیش از ۷۰۰۰بانوی شهیده در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۰ بانوی شهید متعلق به استان زنجان هستند.
کد خبر: ۹۵۰۲۰۰۹
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

شهیده اکرم فراهانی نیا؛بانوی شهیدی که تنها تکه ای پارچه از او به جا ماند

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛بیش از ۷۰۰۰بانوی شهیده در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۰ بانوی شهید متعلق به استان زنجان هستند.

 

یکی از این بانوان شهیده،اکرم فراهانی نیا است که با مظلومیت تمام درست ۱۱ سالگی در بمباران دوم بهمن ماه سال  ۱۳۶۵ مدرسه نواب صفوی زنجان به شهادت رسید.

 

این شهیده بزرگوار در خرداد 1354، در شهرستان زنجان به دنیا آمد. پدرش اصغر، کارمند سیلو بود و مادرش فریده نام داشت. دانش آموز اول راهنمایی بود. دوم بهمن ۱۳۶۵، در بمباران هوایی زادگاهش به شهادت رسید. پیکرش در مزار پایین همان شهرستان به خاک سپرده شد.

 

عصمت صدر محمدی مدیر مدرسه نواب صفوی سابق در مورد نحوه شهادت دانش آموزان مدرسه بینش گفت : در ۲ بهمن سال ۶۵ طی بمباران دشمن ۸ نفر از دانش آموزان این مدارس شهید می‌شوند که هنوز با از گذشت چندین سال اسن واقعه فراموش نشده و هرساله مراسمی برای گرامیداشت برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به خاطرات آن روز تلخ بیان کرد : آن روز کودکان که راهی مدرسه شده بودند و در حیاط مدرسه بودند تا زنگ مدرسه بخورد و به کلاس بروند و این کودکان به دیوار آزمایشگاه تکیه داده بودند که ناگهان بمب داخل آزمایشگاه افتاد و به طور کلی از بین رفت که اگر آنجا نمی افتاد صدها تن شهید می شدند.

 

این مدیر ادامه داد: در حین بمباران کودکانی که منتظر زنگ کلاس بودند ۶ نفر در همان جا شهید شدند که یکی از آن شهدا به نام اکرم فراهانی متأسّفانه هیچ اثری از آن پیدا نشد تا اینکه مادر این شهید بعد از چندین روز گشتن یه تیکه از جیب مانتو که بر آن بافتی انجام داده بود را پیدا کرد

 

 

 یک کاربر در توییتر نوشت:دوم بهمن سال ۶۵، هواپیماهای عراقی کوچه بینش را در زنجان بمباران کردند. آن ماه زنجان ۳ بار دیگر بمباران شد. اما این اولین بمباران، تلخ‌ترین بود؛ چون این کوچه پر مدرسه بود و زمان بمباران هم دقیق انتخاب شده بود؛ ظهر و موقع تغییر شیفت‌ها.

 

چند وقت قبل برخی بازماندگان دور هم جمع شده بودند؛ این بخش خاطره "مدیر وقت مدرسه نواب صفوی" بسیار تاثر انگیز بود:

 

«یکی از دانش‌آموزان که هیچ‌گاه جسدش پیدا نشد و خانواده‌اش باور نکردند که فرزندشان فوت کرده باشد «اکرم فراهانی» بود که به خوبی به خاطر دارم ...

 

 پدر این دانش‌آموز مدتی پس از این اتفاق روی پشت بام مدرسه آمده بود و در شب سردی فرزند خود را صدا می‌زد و  به واسطه اینکه خانه ما به مدرسه نزدیک بود، من می‌توانستم صدای پدرش را که "اکرم، اکرم" می‌گفت را به خوبی بشنوم

 

اکرم دختر اصغر آقا، همسایه روبروی ما بود. از جنازه‌اش جز چند تکه از لباسش چیزی پیدا نشد. مرد آرام، بذله‌گو و مهربانی بود که بعد از شهادت دخترش شکست. ۱۰-۱۵ سالی می‌شود که به رحمت خدا رفته. خدا رحمتشان کند...

ارسال نظرات
آخرین اخبار