گواهی تولید سالم برای پنج محصول کشاورزی سیستان و بلوچستان صادر شد

سرپرست اداره‌کل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون پنج مورد مجوز برای محصولات سالم در مجموعه بخش کشاورزی این استان صادر شده است.
کد خبر: ۹۴۹۸۸۱۹
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، فرهاد بهمنی با بیان اینکه خرما عمده محصول کشاورزی سیستان و بلوچستان نشان استاندارد محصول گواهی شده (سالم) رادریافت کرده است، اظهارداشت: محصولی که در تولید آن از هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نشده باشد ارگانیک و محصولی که در تولید آن از سم و کود شیمیایی استفاده شد، ولی اثر آن در محصول وجود ندارد، تحت عنوان گواهی شده(سالم) یاد می‌شود.

وی ادامه داد: مردم با رویت این گواهی مطمئن باشند که این گونه محصولات از نظر نبود وجود سم مهلک آفلاتوکسین،باقی مانده دیگر سموم و آلاینده ها کاملا مورد تایید هستند.

سرپرست اداره‌کل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به استفاده کشاورزان از کود و سموم در محصولات کشاورزی که در خیلی از موارد استفاده از این نهاده ها در تولید الزامی و اجتناب ناپذیر است سازمان جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعملی تدوین کردند تا محصولات خام کشاورزی برچسب گذاری شوند.

وی تصریح کرد: کاربردمجوز محصول گواهی شده از نظر اجرای استاندارد به صورت تشویقی(داوطلبی) است و کشاورزان متقاضی می‌توانند برای هر محصولی که از میزان باقی‌مانده سموم، کود(نیترات)،فلزات سنگین و آفلاتوکسین آنها مطمئن هستند نسبت به دریافت « پروانه حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی» از اداره کل استاندارد استان اقدام کنند.

گفتنی است، هم‌اینک مجموع اراضی کشاورزی و باغی سیستان و بلوچستان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.

ارسال نظرات