مسئول بسیج جامعه زنان سوادکوه‌شمالی:

هویت‌بخشی به زنان مسلمان مهم ترین فعالیت بسیج جامعه زنان است

مسئول بسیج جامعه زنان سوادکوه‌شمالی گفت:به‌طور جدی به انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم مشغولم. خودم از فعالیت در زمینه هویت‌بخشی به زنان مسلمان بسیار لذت می‌برم و به مشارکت در برنامه‌های محرومیت‌زدایی علاقه دار
کد خبر: ۹۴۹۴۸۸۲
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، بانوی پاسدار جوانی است که در سال‌های تحصیل، دانشجوی نمونه بوده و به‌عنوان نخبه علمی المپیاد کشوری، می‌توانست نهادها و ارگان‌های مختلفی را برای کار و فعالیت انتخاب کند. با این حال حمیده محسنی می‌گوید علاقه قلبی به سپاه پاسداران و پاسدار‌شدن، باعث شده با اشتیاق عضوی از این نهاد مردمی شود. فعالیت‌های این بانوی پاسدار به همراه گروه‌های جهادی در مناطق محروم مازندران، متنوع است؛ از اجرای برنامه‌های خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی گرفته تا برنامه‌های آموزشی، علمی و بهداشت و درمان، اما علاقه اصلی او انجام فعالیت‌های فرهنگی برای زنان به‌ویژه در مناطق محروم است. با حمیده محسنی این پاسدار جوان و فرمانده حوزه محله‌های شهرستان شیرگاه است، از فعالیت‌های فرهنگی و تجربیاتش به‌عنوان خدمتگزار مردم گفت‌وگو کرده‌ایم.

    چطور شد که وارد فعالیت‌های جهادی و کار به‌عنوان یک پاسدار شدید؟

من کارشناسی مهندسی کامپیوتر دارم. اصالتا اهل سوادکوه شمالی هستم به همین دلیل از قبل با نیازها و محرومیت‌های مناطق مختلف شهرستان آشنایی داشتم. همیشه علاقه‌مند بودم بتوانم حداقل به مردم شهر خودم کمک کنم و از آنجا که سپاه پاسداران، یک ارگان کاملا مردم‌نهاد و در دل مردم است، می‌دانستم که خدمات آن برای مردم غیرقابل‌انکار است. از وقتی به این نهاد پیوستم، متوجه شدم که سپاه پاسداران علاوه بر وظایف ذاتی خود، پای ثابت کمک به مردم و محرومیت‌زدایی است.
 

   بیشتر فعالیت‌هایی که در قالب اقدامات فرهنگی جهادی انجام می‌دهید، در چه زمینه‌هایی است؟

با توجه به آسیب‌ها و معضلاتی که در شهرستان خودمان، به‌ویژه در حوزه زنان و خانواده شناسایی کرده‌ایم، برای هر منطقه نیازسنجی داشتیم. فعالیت‌های قرآنی با هدف تقویت باورهای اعتقادی انجام می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی انجام می‌شود. اگر در منطقه‌ای مشخص شود که نوجوانان و جوانان دچار رخوت و خمودگی شده‌اند، برای پویایی و نشاط آنها برنامه‌های فرهنگی و ورزشی متنوع تدارک می‌بینیم، چراکه پویایی آنها در نهایت به نشاط جامعه منجر می‌شود. اینجاست که اهمیت برگزاری جشنواره‌ها، مسابقه‌های بومی و محلی و برنامه‌های فرهنگی مخصوص جوانان بیشتر مشخص می‌شود.
  

  برای زنان هم برنامه‌های فرهنگی جداگانه دارید؟

شهرستان سوادکوه شمالی، از نظر زیرساخت و امکانات رفاهی، محروم و کم‌برخوردار است. به همین دلیل هم یکی از مشکلات در حوزه زنان و خانواده، روی آوردن نادرست دختران و زنان به فضای مجازی و استفاده زیاد از این فضاست. برای حل این مشکل، برنامه‌های مختلفی اجرا کرده‌ایم، از برگزاری کارگاه‌های آشنایی با فضای مجازی برای والدین گرفته تا برپایی کلاس‌هایی برای افزایش سواد رسانه‌ای برای بچه‌ها و آشنایی آنها با آسیب‌های فعالیت مجازی. برخی از این اقدامات در محله‌های مختلف انجام شده است. کارگاه‌های مهارت زندگی و سلامت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست که برای زنان برگزار می‌شود. معاینه‌های رایگان توسط پزشکان مختلف به‌ویژه پزشکان زن، با توجه به نیازهای هر منطقه انجام می‌شود. بعضی مناطق با توجه به محرومیت‌ها و نداشتن دسترسی به خدمات درمانی، به حضور پزشکان متخصص و بعضی مناطق هم به کارگاه‌های تقویت بنیان‌های خانواده نیاز دارند تا از مشکلات خانوادگی و طلاق در آنها جلوگیری شود. در زمینه آموزشی، گروه‌های جهادی سپاه پاسداران با حضور در مناطق محروم برای بچه‌ها در گروه‌های سنی مختلف، دوره‌های آموزشی و علمی برگزار می‌کنند.
   

محور فعالیت‌های فرهنگی که به‌عنوان یک پاسدار برای زنان و خانواده انجام می‌دهید چیست؟

دغدغه مهم مقام‌معظم‌رهبری در فرمایشات‌شان، افزایش جمعیت است. ما هم با هدف پاسخگویی به این دغدغه، کارگاه‌های تخصصی فرزندآوری را با همکاری نهادهای مختلف برگزار می‌کنیم. در این کارگاه‌ها در مرحله اول، افرادی که رسانه‌های تأثیرگذار دارند تشویق شدند که از تریبون خود برای مطرح کردن این دغدغه استفاده کنند تا گفتمان‌سازی و اقناع‌سازی در جامعه صورت بگیرد. در بخش دیگری از فعالیت‌ها، تسهیلات و کمک‌هایی برای زنان نابارور درنظر می‌گیریم تا مراحل درمان را بگذرانند. خوشبختانه این فعالیت‌ها تا به حال موفقیت‌آمیز بوده و دست‌کم در شهرستان سوادکوه، ازدواج و فرزندآوری سیر صعودی داشته است، به‌طوری که نسبت به سال گذشته، میزان ازدواج 258درصد رشد داشته است. سلسله‌نشست‌هایی با موضوع ازدواج آسان، قناعت در شروع زندگی و تحکیم بنیان خانواده هم برگزار می‌کنیم تا نیازهای فرهنگی و تربیتی خانواده‌ها تامین شود.
   

در کنار اینها، برنامه‌های دیگری هم در اولویت فعالیت‌های شما قرار دارد؟

بسیاری از مناطق محروم، به فعالیت‌های خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی نیاز دارند و سپاه پاسداران همواره در این فعالیت‌ها پیشقدم است. پویش اهدای لباس گرم، یکی از این فعالیت‌هاست که با انجام آن، برای همه دانش‌آموزان مناطق محروم که در مدارس شناسایی شدند، لباس گرم خریداری کردیم. توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی و کمک به تامین جهیزیه، برخی دیگر از اقدامات خدماتی سپاه پاسداران است. از طرف دیگر در مناطق محروم، مشکلات اقتصادی با بیکاری گره خورده و این مشکل شرایط را به‌ویژه برای بانوان سرپرست خانوار دشوار می‌کند. از این‌رو کارگاه‌هایی برای آموزش خوداشتغالی برای این بانوان برگزار و آنها را برای گرفتن وام و تامین سرمایه اولیه راهنمایی می‌کنیم و با برپایی بازارچه‌های خوداشتغالی اقتصاد مقاومتی تلاش داریم تا این زنان بتوانند تولیدات خود را بفروشند. شهرستان ما بعد از ضبط سریال پایتخت در شیرگاه، میزبان گردشگران زیادی است. این موضوع از نظر افزایش اشتغال اهالی خوشایند است اما پیامدهایی هم دارد. جمعیت شهرستان بیشتر از 24هزار نفر است اما با ورود گردشگران، جمعیت به 60هزار نفر هم می‌رسد. الگوپذیری از سبک زندگی گردشگران، دغدغه فرهنگی فعالان اجتماعی است. برنامه‌های فرهنگی متنوعی برگزار می‌شود تا این تأثیرات منفی احتمالی کاهش پیدا کند.
  

  به‌نظر شما چرا نهادی مانند سپاه پاسداران باید برای زنان جامعه برنامه‌های فرهنگی ویژه داشته باشد؟

زنان نیمی از جمعیت کشور هستند. به فرمایش مقام‌معظم‌رهبری، نگاه ما به زنان نه مثل غرب است که از زنان استفاده ابزاری می‌کند، نه مثل کشورهایی که زنان را به گوشه‌نشینی دعوت می‌کند. ما می‌خواهیم زنان جامعه را پای کار بیاوریم و آنها را تشویق کنیم در جامعه حضور فعال داشته باشند. فعالیت‌های فرهنگی که سپاه پاسداران برگزار می‌کند برای دستیابی به همین هدف است. هویت‌بخشی به زن مسلمان و رسیدنش به جایگاه واقعی خود، هدف اصلی فعالیت‌های فرهنگی است که سپاه پاسداران برای زنان انجام می‌دهد. برای ایجاد سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، آموزش و ارتقای فرهنگ مادران خانواده اهمیت زیادی دارد. یک مادر می‌تواند خانواده خود را تربیت کند و در نهایت جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.
   

مطالبه اصلی زنان از شما به‌عنوان فعال فرهنگی و پاسدار چیست؟

نبود امکانات رفاهی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که زنان در مناطق محروم از آن گلایه دارند. این موضوع باعث می‌شود آنها برای سرگرمی هم که شده، به فضای مجازی رو‌بیاورند. پیامدهای این گرایش زیاد است، آسیب‌هایی مثل طلاق عاطفی و درگیری با فرزندان، بعضی از این پیامدهای منفی است. آموزش چگونگی استفاده درست از فضای مجازی، مطالبه بسیاری از فعالان فرهنگی در مناطق محروم است. شاید دست ما برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های رفاهی چندان باز نباشد اما اقدامات فرهنگی را کنار نمی‌گذاریم.
   

خودتان از کدام‌یک از کارهای فرهنگی و آموزشی بیشتر لذت می‌برید؟

قبلا هم در فعالیت‌های جهادی مختلف شرکت می‌کردم اما 6سال است که به‌طور جدی به انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم مشغولم. خودم از فعالیت در زمینه هویت‌بخشی به زنان مسلمان بسیار لذت می‌برم و به مشارکت در برنامه‌های محرومیت‌زدایی علاقه دارم.
   

تا به حال به‌عنوان یک پاسدار، از اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی ناامید و دلسرد شده‌اید؟

هرگز دچار ناامیدی نشده‌ام. من معتقدم سپاه پاسداران نهادی مردمی است و رهبر انقلاب هم همواره به پاسداران توصیه کرده‌اند مردم‌دوست و مردم‌پذیر باشند. ما بسیاری از هجمه‌ها و تلخی‌ها را می‌شنویم اما نه دلسرد می‌شویم و نه عقب می‌کشیم. مهم‌تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن است. بسیاری از مردم سپاه پاسداران اسلامی را پناه خود و نهادی خدمتگزار می‌دانند که با مردمی‌بودن، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی را به‌طور جدی دنبال می‌کند. من از همسرم و خانواده‌ام بسیار ممنونم که همیشه حامی و مایه دلگرمی‌ام بوده‌اند. بدون کمک آنها انجام این حجم کار و فعالیت در کنار نقش مادری ممکن نبود. امیدوارم فرزند کوچکم بتواند سرباز امام‌زمان‌(عج) باشد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار