بررسی میدانی؛

عرضه گوشت گرم و منجمد همچنان دچار افسارگسیختگی و تزلزل است

بررسی میدانی از بازار عرضه‌ی گوشت قرمز نشان می‌دهد که بازار عرضه گوشت گرم و منجمد همچنان دچار افسارگسیختگی و تزلزل است و نیازمند نظارت و حمایت از تولیدکنندگان است تا قیمت‌ها به نفع مردم کاهش یابد
کد خبر: ۹۴۹۳۹۱۹
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، گوشت قرمز، کالای گران بهای این روز‌ها که سناریوی پرواز آن از سر سفره‌ها، از مدت‌ها قبل نگاشته شده بود، به ایستگاه آخر رسید و با همکاری فاکتور‌های مختلف، بالاخره از سبد معیشتی اکثریت قریب به اتفاق خانوار‌ها حذف شد.

خبری تلخ و دردناک که در میان هیاهو‌های متعدد این روز‌ها و خیل عظیم قیمت‌ها و گرانی‌های افسارگسیخته، به آرامی در زندگی عامه‌ی مردم به خصوص قشر آسیب پذیر رخنه کرده و سفره‌ی کوچک آنان را کم رنگ‌تر و کم حجم‌تر ساخت.

اما حول محور این خبر، شایعات و روایات مختلفی در حال دست به دست شدن است که هیچ کدام از آنها، علاج و توجیه درد گرانی گوشت نخواهند بود؛ زیرا حذف گوشت از سبد غذایی مردم به علت ارزش و اهمیت غذایی آن بر سلامت جسمانی مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، نباید اتفاق بیفتد، چرا که وقوع این امر در دراز مدت تاثیرات منفی و مخربی بر سلامتی عموم مردم خواهد گذاشت و جامعه را از لحاظ سلامت جسمانی با چالش بزرگی روبرو خواهد ساخت؛ حقیقت تلخی که متاسفانه در این ایام شاهد شکل گیری آن هستیم.

در پی خبر‌های مربوط به گرانی‌های بی رویه و توزیع ناعادلانه گوشت گرم در میان مردم در روز‌های اخیر، گزارش‌ها، شکایات و پیام‌های متعددی از سوی مردم به پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار رسیده که خواستار پیگیری وضعیت موجود و نابسامانی‌های بازار در خصوص این موضوع شده‌اند. هر چند که در گزارش‌های مختلف کانال خبری ' ایلام بیدار ' نظیر «شایعات عامل اصلی شوک به بازار گوشت قرمز/ تعطیلی خودسرانه قصابی‌ها ممنوع شد» این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد که چندان موثر واقع نشده و کماکان مردم هر روز خبر‌های ضد و نقیضی درباره قیمت گوشت و عرضه‌ی دولتی آن می‌شنوند.

در این رابطه به سطح شهر رفته و با تعداد از شهروندان و دامداران هم صحبت شدیم و علت اوضاع نامناسب بازار گوشت قرمز را از منظر آنان جویا شدیم.



مردم هر روز خبر‌های ضدونقیض درباره گوشت می‌شنوند



رضا احمدی از شهروندان ایلامی در این باره و در گفتگو به خبرنگار ایلام بیدار گفت: متأسفانه هر روز درباره قیمت گوشت، خبر گرانی و نرخ جدید به گوش می‌رسد و مشخص است که هیچ گونه نظارتی بر قیمت گذاری آن صورت نمی‌گیرد. این وضعیت اصلاً قابل هضم نیست و نیاز جدی این است که با نظارت و تشدید تمهیدات لازم این رویه‌ی غیر اصولی اصلاح گردد.

وی همچنین افزود: گوشت بخش مهمی از سبد خانوار همه‌ی مردم است که با توجه به خواص و ارزش غذایی بالایی که دارد، واقعاً نمی‌شود و نمی‌توان آن را حذف کرد؛ ازاین‌رو توجه به این نکته‌ی حساس، بسیار مهم و نیازمند رسیدگی فوری است.

احمدی خاطرنشان کرد: باید ساز وکاری فراهم گردد تا گوشت با قیمت مناسب به دست مردم برسد تا حداقل سرانه‌ی مصرف، روند نزولی پیدا نکند.



نهاد‌های دامی با قیمت بالا به دست دامداران می‌رسد/ دامداران مجبور به افزایش قیمت‌ها هستند



حیدری از دامداران ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: قبلاً نهاده‌های دامی با نرخ دولتی و قیمت ۲ هزار تومان به دست دامدار می‌رسید امروز همان نهاده دامی با قیمت ۱۳ هزار تومان به دست دامدار می‌رسد که افزایش چندبرابری داشته است.

وی افزود: وقتی دامدار مجبور است برای پرورش دام خود نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر هزینه کند، بدیهی‌ست که مجبور به افزایش قیمت گوشت می‌شود. اگر دولت در خصوص تامین نهاده‌های دامی، یارانه‌ای را در جهت حمایت ویژه از تولیدکنندگان و دامداران در نظر بگیرد، بدون تردید اثر مثبت و چشم‌گیری برتعادل بازار و ثبات قیمت گوشت خواهد گذاشت.

اما متاسفانه آنچه که در عمل شاهد آن هستیم این است که هیچ تلاشی در این خصوص صورت نگرفته و هیچ برنامه‌ای هم در دستور کار نیست.

حیدری در ادامه ضمن تاکید بر لزوم ورود هر چه سریعتر مسئولان امر به این مسئله گفت: لازم است تا دولت از دامداران حمایت داشته کند و نهاده‌های دامی با قیمت مناسب به دست دامداران و تولید کنندگان گوشت برسد تا ما دامداران نیز مجبور به افزایش قیمت نباشیم البته دراین‌بین لازم است دست دلالان نیز کوتاه گردد.



ضرورت نظارت دقیق و مستمر بر کشتار دام‌ها و روند توزیع و نیز مبارزه با قاچاق دام



عباس احمدی کارشناس مسائل جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در شرایطی که قیمت کالا‌ها به ویژه اقلام و مایحتاج ضروری مردم افزایش‌یافته، تنها راه کنترل قیمتها، عرضه مناسب و به موقع آنهاست.

وی همچنین افزود: کوتاه‌شدن دست دلالان، نظارت بر توزیع، عرضه با قیمت مناسب و حمایت از دامداران با تامین نهاده‌ها، می‌تواند در اصلاح و تثبیت قیمت گوشت مؤثر باشد و این مهم باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.



گوشت قرمز گرم فقط در تهران توزیع می‌شود



علی شکری معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با تصمیم دولت و مسئولان گوشت گرم گوسفندی فقط در تهران توزیع شده و در بقیه استان‌ها توزیع نمی‌شود.

وی افزود: گوشت منجمد گوساله در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح استان جهت رفاه حال همشهریان توزیع شده در روند توزیع نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد!

اینکه چرا کلان شهر تهران که از نظر امکانات رفاهی و معیشتی و ... در صدر اولین‌های کشوری قرار گرفته، به عنوان تنها استان برای توزیع گوشت گرم گوسفندی در نظر گرفته شده و خبری از استان‌های محروم با درجه امکانات پایین‌تر نیست و در مقابل گوشت کم کیفیت و منجمد گوساله سهم آن‌ها شده، علامت سوال بزرگی است که هنوز جوابی برایش مطرح نشده است.

اگر بنا بر حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است که استان‌های مستعد فراوانی در کشور برای توجه وجود دارد و اگر بنا بر رسیدگی بیشتر به گروه‌های برخوردار است پس این همه تبلیغات و هیاهو برای چیست؟

بررسی میدانی خبرنگار ایلام بیدار از بازار عرضه‌ی گوشت قرمز نشان می‌دهد که بازار عرضه گوشت گرم و منجمد همچنان دچار افسارگسیختگی و تزلزل است و نیازمند نظارت و حمایت از تولیدکنندگان است تا قیمت‌ها به نفع مردم کاهش یابد، چرا که در این آشفته بازار بی سر و سامان که تلاش‌ها و اخبار رسانه‌ای برای حمایت و دسترسی اقشار نیازمند به گوشت قرمز است، تنها گروهی که ثمری ندیده، همان گروه نیازمند است و اگر به همین روال اوضاع پیش رود، هیچ تدبیری کارساز نیست، و به این ترتیب وسعت سفره‌های نیازمندان کمتر و کمتر خواهد شد.

ارسال نظرات