مسئول کارگروه آب و محیط‌زیست بسیج مهندسین عمران:

لزوم «بسیج ملی» برای حل مشکل آب/کاهش آب در آبخوان‌ها، تهدید جدی برای اشتغال کشاورزان است

پر همت با بیان اینکه کشاورزان بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که آب مازاد برداشت می‌کنند و این آب مازاد را با افزایش بهره وری جبران کنند گفت: کاهش آب در آبخوان‌ها تهدید جدی برای اشتغال آنان در آینده خواهد بود.
کد خبر: ۹۴۸۷۴۹۴
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

لزوم بسیج ملی برای حل مشکل آب/

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرهمت مسئول کارگروه آب و محیط‌زیست سازمان بسیج مهندسین عمران و معاون دبیر ستاد فناوری‌های آب معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار کرد: بحث آب و محیط زیست موضوعات اصلی و به روز کشور است و بحث آب امروز به عنوان منبع پایه‌ای کشور، نقش سیاسی، اقتصادی، و پایه‌ای در تولید دارد.

وی ادامه داد: امنیت غذایی کشور بر پایه منابع آب است و با توجه به اینکه کشور ما کشور خشکی بوده و بارش‌ها در فصل زمستان و نیاز آبی در تابستان است.

پر همت عنوان کرد: در کشورمان کشاورزی بیشتر به صورت کشاورزی آبی است و کمتر از ۱۰ درصد به صورت کشت دیمی و مابقی از طریق نزولات جوی و بارش انجام می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی در کشور وابسته به آب هستیم و در این خصوص نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که در حال حاضر خشکسالی متداوم را در کشور می‌گذرانیم.

پرهمت عنوان کرد: هم اکنون در کشور برداشت آب از منابع تجدیدپذیر است در این راستا بهره‌وری در شرب و صنعت کشاورزی، پایین است.

وی با بیان اینکه برای تامین امنیت غذایی با کمبود آب مواجه هستیم تاکید کرد: بایستی برای افزایش بهره‌وری آب شرب و جلوگیری از هدر رفت آب برنامه مناسبی در نظر گرفت.

پر همت یادآور شد: متاسفانه وقوع سیلاب‌ها در کشور افزایش یافته و کمبود آب و سیل باعث شده آب در بالا دست خارج و بایستی توجه ویژه به منابع آبی و ذخیره آب و آبخیزداری انجام شود.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری و راندمان آب بایستی بالا رود عنوان کرد: یک و سه دهم تن به ازای هر متر مکعب ما در کشور تولیدات محصولات کشاورزی داریم و این میزان با سرمایه‌گذاری حاکمیتی قابل رشد بوده و بایستی در برنامه‌ها و سیاست‌های دولت قرار گیرد.

پر همت با بیان اینکه کشاورزان بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که آب مازاد برداشت می‌کنند و این آب مازاد را با افزایش بهره وری جبران کنند گفت: کاهش آب در آبخوان‌ها تهدید جدی برای اشتغال آنان در آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در مصرف آب در مناطق شهری نیز تلفات زیاد است گفت: نظام معماری شهرسازی طراحی مناسبی برای استفاده آب تصفیه شده انجام نداده است می‌توان میزان مصرفی آب در خانه با بازچرخانی آب مورد استفاده قرار گیرد.
پرهمت گفت: مصرف بی رویه آب باعث تولید و منشا ریزگرد‌ها شده است که به تناسب آن اقتصاد و سلامت جامعه را تهدید که که یک عزم جدی برای مدیریت منابع عرصه‌های طبیعی باید به وجود آید.

وی اذعان کرد: باید یک بسیج ملی برای حل مشکل آب پای کار آید بدون یک بسیج ملی حل این مشکل امکان پذیر نیست و بایستی یک تجدید نظر در حکمرانی آب و محیط زیست ایجاد کرد که در تحقق این امر بسیج نقش بسزایی دارد.

ب-۲۳۱۹

انتهای  پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار