نقش انقلاب در پیشرفت استان‌ مرکزی؛

جهش در بخش صنعت/از بومی سازی تا ارزآوری

صنایع مستقر در استان مرکزی در تمامی این سال ها همواره در تأمین نیازهای داخل خوش درخشیده‌ اند و برخی از واحدهای مادرتخصصی و حتی شرکت‌ های کوچک و متوسط آن با بنیه دانش فنی قوی و نیروی انسانی کارآمد، توانسته ‌اند بهترین در خاورمیانه و نقش آفرین در بهبود ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی باشند.
کد خبر: ۹۴۸۶۷۴۴
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ماه بهمن یادآور پیروزی و طعم دلنشین انقلاب است و برگ زرین انقلاب، یادآور تاریخ پر مهرِ سراسر امید و همتِ مردمان سرزمینی است که ایران را از خمودگی، بی‌ هدفی و دنباله‌ روی به ملتی پرتحرک، هدفدار و پرنشاط تبدیل کردند.

ایران همان کشور تک‌ تاز تاریخ، اگرچه همواره بزرگ و نیک‌ فرجام بوده است؛ ولی عظمت واقعی آن در تاریخ انقلاب سراسر امید و نورش بی‌ همتاست. ملت ایران با وجود پستی‌ ها و بلندی‌ های تاریخ خود، با تجربه شیرین انقلاب اسلامی و با تکیه بر اراده و امید مردم خود، شکوه یک تاریخ را به همگان نشان داد.

بررسی شرایط قبل از انقلاب، پیشرفت‌ ها و دستاوردهای انقلاب را روشن می‌ کند. انقلابی که از آن به عنوان فصل جدید و بالنده تاریخ ایران نام برده می‌ شود.

مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی در استان مرکزی خودکفایی صنعتی در ابعاد صنایع فلزی، فولاد، آلومینیوم، پالایشگاه، ساخت ماشین آلات سنگین، تولید بنزین و ... است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به طور متوسط سالانه 67 واحد صنعتی به تعداد واحدهای صنعتی استان مرکزی اضافه شده در حالیکه این نرخ در قبل از انقلاب به طور متوسط 3 واحد صنعتی در سال بوده است.

پس از انقلاب اسلامی بود که واحدهای انگشت شمار صنعتی استان به حدود 3000 واحد صنعتی تبدیل شد و صنعتی که قرار بود به دست خارجی ها حرکت داده شود با دستان توانمند بومی ها اداره شد.

بر اساس آمارها از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی، 31.4 درصد آن صنایع فلزی، 24.2 درصد کانی غیرفلزی، 22.3 درصد شیمیایی، .9 درصد نساجی و مابقی در سایر رشته‌ ها است که با فعالیت این واحدها گردش یک‌ چهارم اقتصاد کشور در استان مرکزی به‌ عنوان یکی از قطب‌ های صنعت کشور رقم می‌خورد.

از سال 57 تا 97 تعداد 38 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان مرکزی به مساحت 124210 هکتار ایجاد شده و علاوه بر آن این استان دارای 10 قطب و سه شهرک خصوصی با استقرار 937 واحد صنعتی است.

بی بهره بودن استان مرکزی از امکانات زیرساختی و اقتصادی در قبل از انقلاب مشهود بود ولی امروزه وجود صنایع بزرگی چون ماشین سازی، آلومینیوم سازی، آونگان، هپکو، آذرآب، واگن پارس، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، استان مرکزی را طی سال‌های بعد از انقلاب از استانی محروم به چهرمین قطب صنعت کشور تبدیل کرد و هرسال زنگار محرومیت از چهره آن زدوده شد.

ساختار تولید و صنعت استان به ویژه در اراک، ساوه، محلات، دلیجان و شازند توانست در سال های پس از انقلاب، کشور را از وابستگی به واردات در بخش صنعت تقریبا بی نیاز کند به طوری که هم اکنون در بسیاری از زمینه‌ ها جمهوری اسلامی ایران به تولیدکننده تبدیل شده و تولیداتش نیز در بسیاری از موارد، از جهت کیفیت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی است.

طراحی رآکتور آب سنگین در اراک، اولین راکتور اصلی طرح های متانول کشور تنها بخش کوچکی از دستاوردهای مهم ایران در سال‌ های بعد از انقلاب است که به واسطه فعالیت بخش صنعت محقق شده است.

گرچه اقتصاد کشور و به تبع آن استان مرکزی در سال ‌های اخیر با فراز و نشیب‌ های فراوانی مواجه بوده است که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده ولی در 43 سال گذشته توانستیم در حوزه‌ های مختلف صنعتی به پیشرفت ‌های قابل ملاحظه ای دست یابیم.

صنایع مستقر در استان مرکزی هم طی تمامی این سال ها همواره در تأمین نیازهای داخل خوش درخشیده‌ اند و برخی از واحدهای مادرتخصصی و حتی شرکت‌ های کوچک و متوسط آن با بنیه دانش فنی قوی و نیروی انسانی کارآمد، توانسته ‌اند بهترین در خاورمیانه و نقش آفرین در بهبود ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی باشند و با وجود اعمال تحریم‌ ها و شرایط نامطلوب امسال تولیدات این استان به 83 کشور مختلف جهان صادر شده است.

-افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص ملی

-افزایش صادرات غیر نفتی

-رشد محصولات پتروشیمی

-بومی سازی قطعات و ماشین آلات صنایع غذایی، خودرویی و ... از موفقیت‌ هایی است که در زمینه صنعت با بهره گیری از توانمندی های داخلی و تحقق شعار «ما می توانیم» به دست آمد.

کشوری که قبل از انقلاب تقریبا همه کالاهای صنعتی خود را از خارج وارد می‌ کرد هم اکنون در بسیاری از زمینه‌ ها به کمک بخش صنعت چهارمین قطب صنعتش به تولیدکننده تبدیل شده و تولیداتش نیز در بسیاری از موارد، از جهت کیفیت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی است.

براساس اعلام کمرگات استان مرکزی از ابتدای سال جاری یک میلیون و 335 هزار و 780 تن کالا از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.

ارزش محموله‌ های صادراتی استان مرکزی طی این مدت بیش از 903 میلیون دلار وده و به مقصد 83 کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و روسیه صادر شده‌ است.

پیلت، پروفیل و شمش آلومینیوم، پروفیل آهنی درز جوش دار، گاز مایع، تیر برق و سازه‌ های فلزی، قوطی آلومینیومی، میلگرد، بلوریجات و ظروف شیشه‌ای، کاشی، مواد غذایی و مصنوعات پلاستیکی و ... از عمده کالاهای صادر شده در این مدت از گمرکات استان مرکزی به خارج از کشور بوده‌ است.

در حقیقت با پیروزی انقلاب اسلامی، بهره گیری از پتانسیل ‌های داخلی و تحقق شعار "ما می توانیم" سرلوحه کار قرار گرفت و مجوزهای صنعتی زیادی صادر شد و چون کشور درگیر جنگ 8 ساله ظالمانه و تحمیلی شد، صنایع داخلی تولیدکننده کالاهای ضروری مورد نیاز داخل، مورد توجه ویژه قرار گرفتند؛ صنایعی که در این دوره نیز خوش درخشیدند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها