اسلام به حقوق برابر زن با مرد اعتقاد دارد، در بسیاری موارد زن را برتر و بالاتر شمرده است

مردانی گفت: ترقی و تکامل مرد و زن به وجود و لطف خداوند پیوسته و وابسته است و در این میدان هر کس که بیشتر رعایت تقوای الهی را بنماید، پیش خدا با ارزش‌تر است.
کد خبر: ۹۴۸۴۲۷۸
|
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از ایرانشهر،کارگاه تحکیم بنیان خانواده و جایگاه زن در اسلام با حضور بسیجیان خواهر و به همت حوزه مقاومت بسیج حدیث خواهران در پایگاه منتظران مهدی(عج) شهرستان ایرانشهر برگزار شد.

ناهید مردانی، هادی سیاسی بسیج سپاه ایرانشهر در این کارگاه گفت: با دقت در احکام و اصول دین اسلام این نتیجه حاصل می‌شود که فرق زیادی بین حقوق زن در اسلام و دیگر مکاتب غربی وجود دارد. اسلام نه تنها به حقوق برابر زن با مرد اعتقاد دارد، بلکه در بسیاری موارد زن را برتر و بالاتر شمرده است و برایش حقوقی خاص قائل شده است.

مردانی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید که زنان را زینت و پوشش مردان قرار داده است و مردان را پوشش زنان، یعنی بین مرد و زن هیچ فرقی وجود ندارد و آنها با هم برابرند.

مردانی بیان کرد: لازمه تکامل شخصیت آنها به هم وابسته است، ترقی و تکامل مرد و زن به وجود و لطف خداوند پیوسته و وابسته است و در این میدان هر کس که بیشتر رعایت تقوای الهی را بنماید، پیش خدا با ارزش‌تر است.

هادی سیاسی سپاه و بسیج شهرستان ایرانشهر تصریح کرد: تنها تفاوت بین زن و مرد در میزان ایمان، تقوا و پرهیزکاری آنها است براساس آیات زیادی از جمله سوره مبارکه احزاب و آیه 35، حجرات 13، نحل 97، روم 21، قصص 7 و آل عمران 45، خمیر مایه زن و مرد یکی است و رسیدن به مراتب کمالی برای هر دو میسر است اما تفاوت های جسمی، روانی و احساسی و از نظر تکوینی و تشریعی بین این دو موجود، منشاء تفاوتهای حقوقی و اجتماعی شده است هرچند در بسیاری از موارد حقوقی و اجتماعی بین این دو تساوی و بلکه ارحجیت زن حاکم است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از تفاوت های قراردادی و اجتماعی زن و مرد،حجاب به معنای اصطلاحی و عرفی آن است که اسلام حضور اجتماعی زن را نسبت به مرد با پوشش بیشتری مقید کرده است. نکته ظریف این که حجاب هرگز به معنای محدودیت زن نیست؛ فلسفه اصلی حکم حجاب، ورود به عرصه اجتماع است و این همان آزاد کردن زن است نه حصر و محدود کردن او، در این صورت است که نگاه مرد به زن دیگر نگاه جنسیتی نخواهد بود و لذا حجاب یعنی تغییر نگاه مرد به زن، برای ورود زن به عرصه فعالیت های اجتماعی با پوشش مناسب و غیر تحریک کننده.

مردانی در پایان افزود: پیامبر ص نسبت به زن احترام خاصى قائل بود و مرتباً درباره محبت و مهربانى و مداراى با آنها سفارش می‏کرد، به زنان سلام می‏کرد و مکرر می‏فرمود: من از دنیاى شما سه چیز را دوست می‏دارم و آن سه چیز عبارت‏ند از: عطر، زن و نماز که روشنى چشم من است. ناگفته پیدا است که این سخن پیامبر ص به خاطر شهوت و غریزه جنسى نبود، بلکه آن حضرت با ایراد چنین سخنانى می‏خواست زنان را که در نظر اعراب، موجودى بی ‏ارزش و در حد یک حیوان بودند، بزرگ جلوه دهد. بدین جهت، زن را در ردیف نماز که امرى عبادى و مقدس است، قرار داد و با این تعبیر، زن را به بالاترین مقام ترقى داد. همسر پیامبر ص می‏گوید: از رسول خدا ص شنیدم که می‏فرمود:بهترین مردان امت من کسى است که نسبت به همسر خود بهترین رفتار را داشته باشد.

ارسال نظرات