آقاجانی، چای‌کار نمونه لاهیجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:

افزایش برداشت چای از ۴ به ۸ نوبت در سال/برگزاری کارگاه‌های آموزشی با کمک بسیج سازندگی

چای‌کار نمونه لاهیجانی گفت: با همکاری بسیج سازندگی و حمایت‌های سپاه شهرستان، موفق شدیم تا کارگاه‌های آموزشی جهت افزایش کمی و کیفی محصولات‌مان را برگزار کنیم.
کد خبر: ۹۴۷۴۶۱۷
|
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

افزایش برداشت چای از ۴ به ۸ نوبت در سال/

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، صابر آقاجانی از کارآفرینان و تولیدکنندگان نمونه چای کشور در لاهیجان است که در نظر دارد با نوین‌سازی و ایجاد فضای آموزشی مطلوب و همچنین، استفاده از افراد نمونه و موفق، روند تولید و بهره‌برداری از مزارع چای این شهرستان را افزایش دهد.

آقاجانی معتقد است با ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت، می‌توان یافته‌های علمی را برای روستائیان و کشاورزان زحمتکش پیاده‌سازی کرد و تولید و میزان برداشت محصول چای(موسوم به چین) را از ۴ نوبت به 8 نوبت چین، افزایش داد. با او به گفت‌وگو پرداختیم تا بیشتر با موفقیت‌ها و دغدغه‌های موجود چای‌کاران در لاهیجان آشنا شویم.

این کارآفرین نمونه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری نهاد‌های مرتبط و شورا‌های محله و سازمان بسیج سازندگی، موفق شدیم تا کشاورزان موفق و زحمتکش در عرصه تولید چای را شناسایی و برخی از آموزش‌ها و کارگاه‌های لازم تولیدی را برای آن‌ها برگزار کنیم. وی در این‌باره افزود: برخی از کشاورزان با دریافت وام، موفق به خرید دستگاه‌های خشک‌کردن چای شدند تا بهتر بتوانیم، چای مطلوب و ارگانیک لاهیجان را به سایر استان‌ها و کشور‌ها صادر کنیم. آقاجانی گفت: چه خوب است که میزان وام‌های پرداختی بیشتر شود تا افرادی که تحت کمیته امداد و یا بهزیستی هستند نیز بتوانند صاحب کارگاه و شغل شوند تا میزان تولید ما افزایش یابد. 

این کشاورز و چای‌کار نمونه کشورمان با اشاره به آبیاری مزارع چای لاهیجان، گفت: قاطبه آبیاری ما در مزارع چای، از نوع بارانی است. البته الگوی کشت، متفاوت و متنوع شده است و برخی کشاورزان نمونه موفق شدند با تغییر روند آبیاری، برداشت چای از ۴ چین را به ۸ چین افزایش دهند. وی افزود: در تلاشیم تا آبیاری قطره‌ای را هم نهادینه کنیم تا کیفیت برداشت، افزایش پیدا کند. 

آقاجانی با بیان اینکه لاهیجان به کلوچه و چای خود در کشور معروف است، ادامه داد: با همکاری بسیج سازندگی و حمایت‌های سپاه شهرستان، موفق شدیم تا کارگاه‌های آموزشی جهت افزایش کمی و کیفی محصولات‌مان را برگزار کنیم. وی اظهار کرد: چه خوب است با پیوند میان دانشگاه و صنعت، یافته‌های علمی و آموزشی را در روستا‌های چای‌خیز شمال کشور توسعه دهیم و با تغذیه گیاهی و آزمایش خاک‌شناسی، روند تولید و کیفیت چای را همچون گذشته در اولویت قرار دهیم. 

گفتنی است؛ این کارگاه فعال چای در لاهیجان با اشتغال ده‌ها نفر سالانه به میزان ۲۰ هزار تن چای تولید و تا ۲۰۰ تن چای صادرات دارند. 

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات